VW ID.4 set forfra
Biltest

VW ID.4 GTX – Ekstra power på populær elbil

Danmarks mest solgte elbil fås også i denne firehjulstrukne udgave. Prisen ser skarp ud i forhold til konkurrenterne, men pas på, for der skal tilkøbes en del ekstraudstyr.
VW ID-4 set bagfra

Motors vurdering

VW ID.4

El
414.995 kr.
  • Letkørt
  • Plads
  • Indretning
  • Savner en del udstyr
  • Læssehøjde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk Batteri (brutto): 82 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    299 hk
  • Moment
    472 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.336 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    543 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    479 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:458 cm B:185 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 375 km

Sikkerhed

2021
Luk

VW ID.4 er en vellykket bil med en rummelig kabine, en flot førerplads og mange smarte løsninger. I denne GTX-udgave er der træk på alle hjul, og elmotoren yder næsten 300 hk. Dermed er bilen blevet hurtig og letkørt.

I Danmark har VW ændret modelprogrammet, så der er en del udstyr, der skal tilkøbes. Vores testbil havde for over 100.000 kr. ekstraudstyr, og selvom det var lækkert, så bliver prisen hurtigt for høj. VW har dog et stærkt kort på hånden i form af den medfølgende service- og reparationsaftale, der dækker alle serviceudgifter i de første fem år/100.000 km. Baseret på grundprisen er VW ID.4 en af billigste i klassen at eje.

På lande- og motorvej opleves bilen støjsvag, men de store hjul er følsomme over for vejens beskaffenhed, så flere steder registrerede vi alligevel hjulstøj. Ellers er bilen meget behagelig at opholde sig i, og tilkøber man glastaget til godt 11.000 kr., får man en dejlig lys kabine. Det kan dog ikke åbnes.

Bagagerummet er stort, men der er langt op, og det kan for nogle være et minus, mens andre nyder, at man ikke skal finde bagagen i et dybt hul. Vi savner en frunk fortil, for skal man lade undervejs med egne kabler, må man tage evt. bagage ud, før man kan få fat på kablerne i det lille rum, der er under gulvet.

Video: Se nærmere på VW ID.4 GTX

Hvordan kører VW ID.4 GTX ?

Bag rattet venter en virkelig rar oplevelse, for ID.4 er usædvanlig let at have med at gøre. Instrumentbordet er pænt udformet, der er både en lille skærm foran rattet og en større skærm i midten. Den lille skærm gør det let at holde øje med hastigheden og pile fra navigationsanlægget under kørslen.

Bilens to elmotorer leverer tilsammen 299 hk, og det er noget mere end i udgaven med kun baghjulstræk. De ekstra kræfter giver lige akkurat bilen den ekstra energi, man ind imellem kan savne i de mindre udgaver. ID.4 GTX føles da også pænt hurtig. 

Man kan indstille niveauet for elmotorernes rekuperation i to niveauer D eller B. I B bremser bilen mere kraftigt op, når speederen slippes, og man kan dermed lettere køre bilen uden at røre bremsepedalen. Det er godt, og noget mange sætter pris på ved bykørsel. På motorvejen kan man sætte gearvælgeren tilbage i D, og så triller bilen blot afsted, når man slipper speederen.

Gearvælgeren er i øvrigt smart udformet som en lille vrider ved rattet, der blot skal drejes den ene eller den anden vej, afhængig af om man vil køre for- eller baglæns.

VW ID.4 GTX kabine
To skærme har erstattet stort set alle knapper i bilen. Det ser fint ud, og det er fint at der er trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Hvor lang rækkevidde har VW ID.4 GTX?

VW tilbyder ID.4 med to batteristørrelser, men i denne firehjulstrukne GTX-version er det altid det store batteri, der følger med. Det er på 82 kWh brutto og 77 kWh netto. Forskellen er den rest, der altid bliver tilbage i batteriet, og som man altså ikke kan udnytte.

Når bilen skal lades op langs vejnettet, kan man lynlade med op til 125 kW via en DC-lader. Vi målte ladehastigheden over en halv time, og her fik vi 50 kWh på batteriet, hvilket modsvarer en gennemsnitlig ladehastighed på 100 kW. Det er ikke på højde med fabrikstallet, men passer meget godt med det, vi oplever med andre elbiler: Ladehastigheden kan godt nå et højt niveau kortvarigt, men falder derefter til et lavere niveau over tid.

I denne firehjulstrukne udgave modsvarer de 50 kWh, som kom på batteriet på en halv time, en kørsel på 245 km ved motorvejsfart med konstant 110 km/t. Hjemme kan VW ID.4 GTX oplades med 11 kW, idet den trækker strøm fra tre faser. Det giver en ladetid på syv timer, hvis man har en ladeboks til rådighed.

Vi har målt rækkevidden af den firehjulstrukne version af ID.4 ved kørsel på motorvej med konstant 110 km/t. Her nåede vi 375 km, hvilket er noget mindre end den angivne rækkevidde på 479 km. Men forskellen er med sine 22 procent alligevel ret gennemsnitlig for klassen, og noget man generelt kan forvente, når man sammenligner vores måde at måle rækkevidde på med den officielle WLTP-standard. Vi målte rækkevidden ved ca. 20 grader. 

Omregnet til et elforbrug betyder det, at man kan forvente at køre ca. 4,9 km pr. kWh på motorvej med 110 km/t. Det er på niveau med det gennemsnitlige, som typisk er fem km pr. kWh.

VW ID.4 GTX skærm
Denne store skærm er en del af en multimediepakke, der er ekstraudstyr.

Hvor meget må VW ID.4 GTX trække?

Denne firehjulstrukne udgave af VW ID.4 både kan og må trække en større påhængsvogn. I denne udgave må den trække op til 1.200 kg på krogen, hvis anhængeren er forsynet med bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser. Det er ikke på niveau med de bedste elbiler, men alligevel højere end den tohjulstrukne udgave, der kun må trække op til 1.000 kg. Et fabriksmonteret anhængertræk vipper ud fra undervognen ved tryk på en knap – det er smart.

Ser man på bagagerummet, møder man et rum bagtil på 543 liter. Det er pænt uden at imponere. Desværre skal man bruge en del af pladsen på opbevaring af kabler og nødlader, da VW ID.4 ikke er udstyret med en frunk fortil, som mange af konkurrenterne ellers har.

Kabinen i ID.4 er på mål ret stor, og pladsen ved for- og bagsæderne opleves rigelig. Et fast glastag kan tilkøbes.

VW ID.4 GTX display
Den lille skærm foran rattet er fint placeret og giver en tydelig visning af bl.a. hastigheden.

VW ID.4 GTX billigste i klassen

Euro NCAP har sikkerhedstestet VW ID.4, og her nåede den i 2021-testen de maksimale fem stjerner. Resultatet demonstrerer, at bilen er endda meget sikker, både når det handler om den egentlige kollisionssikkerhed, og når det handler om bilens sikkerhedsudstyr, der skal modvirke en ulykke.

Vi har også testet, om bilen selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring i form af en dukke, der forestiller et lille barn. Her kunne den testede udgave både advare og bremse helt op, før man ramte forhindringen. Det er både godt for sikkerheden og forhindrer givetvis også små kedelige påkørsler af sten, rør og skilte ved parkeringspladser.

Vi har også beregnet, hvad det koster at holde den testede udgave kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Her er indregnet samtlige udgifter til værditab, strøm, service, dæk, forsikring, ejerafgift og øvrige udgifter, og her lander niveauet på 3,60 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 72.000 kr. om året.

Det er klassens laveste niveau, og noget der gør ID.4 ekstra attraktiv. Man skal dog huske på, at km-prisen stiger i takt med, at man tilkøber mere ekstraudstyr. De 3,60 kr. pr. km er beregnet på grundprisen på 415.000 kr. Med til at holde udgifterne nede er dog under alle omstændigheder det faktum, at bilen sælges med en service- og reparationsaftale, der løber i fem år og 100.000 km. Det er et stærkt argument for at se nærmere på VW ID.4 GTX. 

VW ID.4 GTX bagagerum
Bagagerummet er både stort og meget regulært i formen. Bagklappen åbner højt og giver let adgang til bagagerummet.

Man kan tilkøbe masser af udstyr

I den udgave, vi testede, var der monteret for omkring 100.000 kr. ekstraudstyr. Noget var stærkt anbefalelsesværdigt, mens andet blot er 'nice to have'.

Af det anbefalelsesværdige udstyr er særligt den store assistentpakke til godt 20.000 kr. med både Travel Assist, der fastholder bilen i vognbanen, og som også indeholder bakkamera, elbagklap og meget andet godt.

For andre 20.000 kr. får man en pakke med headup-display, navigationsanlæg, den store skærm i midten samt et bedre lydanlæg. Så nærmer prisen sig også konkurreternes, men alligevel fremstår ID.4 som en yderst attraktiv bil.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen