Kia Ceed SW set forfra
Biltest

Kia Ceed SW – Flot bil med kneben plads

Der er masser af udstyr i Kia Ceed, men teknikken halter en smule bagefter konkurrenterne, når det handler om plugin-teknikken.
Kia Ceed SW set bagfra

Motors vurdering

Kia Ceed SW

66,7 km/l
Benzin/el
321.399 kr.
  • Førermiljø
  • Assistenter
  • Garanti
  • Motor starter ofte
  • Bagsædeplads
  • Gammeldags gearstang
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. 1 elmotor, forhjulstræk. Batteri (brutto): 8,9 kWh
  • CO2 udledning
    33 g/km
  • Effekt
    141 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    168 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.608 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    437 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Officiel rækkevidde
    47 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:461 cm B:180 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,45 kr./km
  • Målt rækkevidde 31 km

Sikkerhed

2019
Luk

Som stationcar er plugin-udgaven af Kia Ceed på mange måder en fin bil. Den er flot udstyret, benzinmotoren trækker pænt gennem en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, og bagagerummet er umiddelbart fint i størrelsen.

Men der er et par egenskaber, der trækker i den anden retning. Dels er bagagerummets rummelige „kælder“, som findes i den almindelige udgave, overtaget af hybridbatteriet, dels er selve plugin-teknikken konstrueret, så det er ret svært at køre på el alene, hvis det er det, man vil.

Man oplever således ofte, at benzinmotoren starter omgående for at lave varme til bilen, selvom man ønsker at køre på el. Det samme gør sig gældende om sommeren, hvis man har klimaanlægget kørende på Auto. Her havde det været rart med en mere el-orienteret løsning, som man ser i andre plugin-hybrider. Den simple teknik betyder også, at man ikke kan forvarme bilen fra en app.

Som familiebil er Kia Ceed SW en o.k. bil, men bagsædepladsen hører til blandt de mindste i klassen, og det gør, at man lige skal overveje den del før et eventuelt køb. Er man i det hele taget usikker på, om det er en god idé at købe bilen, så er det værd at se på muligheden for privatleasing, hvor Kia i øjeblikket har nogle af markedets mest interessante priser.

Video: Se nærmere på Kia Ceed SW

Hvor langt kan Kia Ceed SW køre på el alene?

Vi målte bilens rækkevidde på el alene ved plus fem grader, og her klarede den at køre 31 km. Det er et resultat, der er beregnet, for i praksis kan man ikke køre med bilen på el alene, og så samtidig holde varme i bilen. Man oplever derfor, at benzinmotoren starter i tide og utide.

Resultatet er blandt det korteste, man kan opleve med en plugin-hybrid i dag, og det vidner om, at Kia Ceed på dette område ganske vist var en af de første med den teknik, men at den i dag er overhalet af konkurrenterne på dette område.

Det gælder i øvrigt også, når man ser på elmotorens effekt. Når man kører på el alene, er der kun 61 hk til rådighed, og det er på det laveste niveau i klassen.

Vi målte også, hvor langt bilen kunne køre på en liter benzin, når batteriet var helt tømt. Her kørte vi en strækning med 10 km landevej, 10 km bykørsel og 10 km motorvej med 110 km/t. Så kørte Ceed SW i gennemsnit 18 km pr. liter, og det er til gengæld et resultat, der er bedre end mange af konkurrenternes.

Kia Ceed SW bagsæde
Bagsædepladsen er ikke imponerende ved knæene, og for voksne kan det være et problem.

Er Kia Ceed SW en god vinterbil?

Vi kørte bilen til Sverige, hvor vi en morgen kunne lave en koldstart ved minus fem grader. Her kunne vi konstatere, at det var så koldt, at bilen valgte at starte benzinmotoren, selvom der var masser af strøm på batteriet.

Det viste sig dog at være en udmærket ide, for med benzinmotoren kørende, kunne bilen ret hurtigt skabe nogenlunde varme i kabinen, og efter fem minutter var der plus fem grader ved hovedhøjde.

Temperaturen steg derefter med omkring en grad pr. minut, så der efter 15 minutter var 15 grader. Det er ikke en vildt overbevisende præstation, men dog godkendt.

Der var god sædevarme i forsæderne og sørme også i bagsæderne, og det er med til at gøre bilen til en god vinterbil. Ikke mindst fordi der også er varme i rattet som en del af standardudstyret.

Kia Ceed SW bagagerum
Bagagerummet har et stort areal, og det giver plads til både barnevogn og kuffert. Et lille rum under gulvet giver plads til ladekabel. Bagsædets ryglæn er tredelt.

Hvor sikker er Kia Ceed SW?

Euro NCAP har sikkerhedstestet Kia Ceed tilbage i 2019, og her fik bilen fire ud af fem stjerner. Det er fint uden at være imponerende. Vi testede nødbremsen, der viste, at den kun kan bremse bilen fint ned ved hastigheder op til 40 km/t., hvis man er på vej hen imod en stillestående bil, man ikke har opdaget. Det er ikke helt så godt som på de nyeste konkurrenter, der som regel altid kan bremse ved hastigheder op til 50 km/t., som er den maksimale hastighed, vi tester ved. 

På landevejen føles Ceed sikker, og særligt den fine vognbaneassistent er et plus. Den fungerer godt og holder fint bilen i vognbanen, mens den adaptive fartpilot holder afstanden til de forankørende biler. Man kan slå vognbaneassistenten til og fra via en knap til venstre for rattet.

Vi har også regnet på, hvor meget det koster at eje bilen i en periode på fem år og 100.000 km. Her modsvarer det samlede udgiftsniveau – inkl. alt – 3,45 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 69.000 kr. pr. år.

Det er et niveau, der flugter meget godt med gennemsnittet i klassen, men dog til den billige side. Kia Ceed har desuden en af markedets bedste garantier på syv år eller 150.000 km. Det er flot!

Overvejer du en plugin-hybrid?

Læs mere om hverdagen med en plugin-hybrid i FDMs store tema. Så kan du nemt se, om det er den rigtige type bil for dig.

Læs mere her