Seat Leon Sportstourer set forfra
Biltest

Seat Leon Sportstourer – fremragende plugin-stationcar

Vi har testet alle stationcars med plugin-teknik til omkring 300.000 kroner, og i denne klasse er Seat Leon den bedste. Den vinder på god el-teknik, masser af plads og en fin komfort.
Seat Leon Sportstourer set bagfra

Motors vurdering

Seat Leon Sportstourer

90,9 km/l
Benzin/el
331.990 kr.
  • Motor
  • Førerplads
  • Kørekomfort
  • Langsom skærm
  • Kompliceret menu-struktur
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl. – 1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto): 12,8 kWh
  • CO2 udledning
    26 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.658 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    470 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Officiel rækkevidde
    64 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:464 cm B:180 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,45 kr./km
  • Målt rækkevidde 45 km

Sikkerhed

2020
Luk

Spanske Seat Leon deler det meste af sin teknik med VW Golf. Det er dog en fin løsning, for hybridfunktionen er virkelig vellykket. Man kan let køre bilen på el alene, og her har man tilstrækkelig med kræfter.

Elmotoren og det elstyrede varmeapparat magter endda at løse opgaverne ved selv meget lave temperaturer, og det gør Seat Leon til den bedste plugin-hybrid i klassen, når det handler om den del af teknikken.

Men den meget rummelige bil vinder også på de fleste andre punkter. Der er dejlig god plads på bagsædet og i bagagerummet, og det gør bilen velegnet som familiebil.

Video: Se nærmere på Seat Leon Sportstourer

Køreegenskaberne er tilmed meget behagelige, og i det hele taget virker bilen velbygget og godt konstrueret. På en kold morgen kan man styre forvarmning af bilen fra en glimrende app.

De negative oplevelser drejer sig primært om skærmen i midten af instrumentbordet, der til tider er lidt for kompliceret – f.eks. når man vil ændre klimaanlæggets indstillinger. Skærmen er tilmed noget langsom til at starte op, når man skal afsted.

Men alt i alt er Seat Leon Sportstourer uden tvivl den bedste plugin-hybridstationcar på markedet netop nu i dette prisleje.

Seat Leon kabine
Førerpladsen er lækkert udformet med et digitalt cockpit med flere visninger, fine knapper på rattet og en stor og tydelig skærm i midten.

Hvor langt kan Seat Leon ST køre på el alene?

Vi målte bilens rækkevidde på el alene ved plus fem grader, og her klarede den at køre 45 km. Det foregik på en behagelig måde, og ved den temperatur undgik vi helt, at benzinmotoren startede.

Elmotoren yder i sig selv 115 hk og leverer derfor et tilstrækkeligt kraftoverskud, der er blandt det højeste niveau i klassen.

Vi målte også, hvor langt bilen kunne køre på en liter benzin, når batteriet var helt tømt. Her kørte vi en strækning med 10 km landevej, 10 km bykørsel og 10 km motorvej. Så kørte bilen i gennemsnit 17 km pr. liter, hvilket er pænt.

Seat Leon bagsæde
Bagsædepladsen i Seat Leon Sportstourer er enorm og er uden tvivl en af bilens stærkeste sider. Komforten er tilmed glimrende.

Er Seat Leon ST en god vinterbil?

Vi kørte bilen til Sverige, hvor vi en morgen kunne lave en koldstart ved minus fem grader. Her kunne vi konstatere, at selvom det var så koldt, så kunne bilen helt undgå at starte benzinmotoren, idet den er programmeret til hele tiden at køre på el, hvis der er strøm på batteriet.

Med elmotoren kørende alene kunne bilen ret hurtigt skabe tilstrækkelig varme i kabinen, og efter fem minutter var der plus syv grader ved hovedhøjde. Temperaturen steg derefter med en grad i minuttet, så der efter 15 minutter var 17 grader.

Vi testede også på tilsvarende vis varmeevnen med benzinmotoren i gang, og så gik det noget hurtigere, og efter ni minutter var der over 20 grader i bilen. Det er flot!

Der var desuden god sædevarme i forsæderne, men ingen i bagsæderne. Derudover er der glimrende varme i rattet (tre trin). Den bedste varme i kabinen får man, hvis man benytter muligheden for at forvarme bilen, mens den står til opladning. Det sker via den medfølgende Seat-app, og gør man det, kan man køre derfra i en varm bil med fuldt opladet batteri.

Seat Leon bagagerum
Der er god plads, og et ekstra rum under gulvet giver plads til ladekabel. Ryglænet er kun todelt, men der er en stor skilem.

Hvor sikker er Seat Leon ST?

Euro NCAP har sikkerhedstestet Seat Leon i 2020, og her fik bilen de maksimale fem stjerner. Seat Leon er i det hele taget en bil med et højt sikkerhedsniveau.

Vi testede nødbremsen, der viste, at den kan bremse bilen fint ned ved hastigheder op til 50 km/t., hvis man er på vej hen imod en stillestående bil, man ikke har opdaget. Vi tester kun bilerne op til denne hastighed. 

Vi har også regnet på, hvor meget det koster at eje bilen i en periode på fem år og 100.000 km. Her modsvarer det samlede udgiftsniveau – inkl. alt – 3,45 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 69.000 kr. pr. år. Det er et niveau, der flugter meget godt med gennemsnittet i klassen.

Overvejer du en plugin-hybrid?

Læs mere om hverdagen med en plugin-hybrid i FDMs store tema. Så kan du nemt se, om det er den rigtige type bil for dig.

Læs mere her