Hyundai Ioniq 5 set forfra
Biltest

Hyundai Ioniq 5 – Årets Bil i Danmark 2022

Den første levering af Hyundai Ioniq 5 er for længst udsolgt, og når de nye modeller kommer til landet, er det med et større batteripakke og ændrede priser. Men det gør bare bilen endnu bedre.
Hyundai Ioniq 5 set bagfra

Motors vurdering

Hyundai Ioniq 5

El
414.990 kr.
  • Udstyr
  • Garanti
  • Plads
  • Bagagerum
  • Savner bagrudevisker
  • Knapper er svære at se
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    229 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    527 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    507 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:464 cm B:189 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 410 km

Sikkerhed

2021
Luk

Den blev Årets Bil i Danmark 2022, og det er stadig en fuldt fortjent titel, idet den samlede oplevelse af bilen er på et meget højt niveau. I 2023-udgaven er batteriet endda blevet en smule større, hvilket har haft gavnlig indflydelse på rækkevidden, der ifølge fabrikken nu er på 507 km.

Vores testbil havde endnu ikke fået det nye batteri, så det bedste, vi kunne gøre, var at lave en måling af energiforbruget og så gange op til den nye batterikapacitet.

Vi var nemlig underlagt de samme problemer med at skaffe den nye udgave, som kunderne er, og det betyder, at der i øjeblikket er mellem ni og 12 måneders ventetid på en ny Ioniq 5.

Førerpladsen er præget af de to skærme
Førerpladsen er præget af de to skærme, der er placeret ved siden af hinanden i det store panel foran rattet. Bemærk, at der ikke står Hyundai på rattet, men blot fire prikker – morsekoden for H som i Hyundai …

Hvor lang rækkevidde har Hyundai Ioniq 5?

Med motorvejsfart på konstant 110 km/t. har vi beregnet, at den nye udgave af Hyundai Ioniq 5 kan køre hele 410 km om sommeren og 340 km om vinteren. Det er baseret på en måling af 2022-udgaven af Hyundai Ioniq 5 med det lidt mindre batteri på 72,6 kWh i stedet for den nye årgang, der har et batteri på 77,4 kWh.

En så lang rækkevidde er flot og gør Ioniq 5 særdeles brugbar på langture. Det understøttes i øvrigt af ladeegenskaberne, der med 800-volt-teknikken må siges at være glimrende. Vi målte således, at man kunne lade med 190 kW i det første kvarter og med 130 kW i snit over den første halve time.

Særligt hastigheden de første 15 minutter imponerer, idet man her får 48 kWh, eller hvad der svarer til 265 km. Så kør hurtigt ind og lynlad i et kvarter, og kør så videre igen, må opskriften lyde for denne bil.

Vi målte gennemsnitsforbruget, og det viste, at man kan køre 5,5 km pr. kWh, når man kører med konstant 110 km/t.

Skærmen til højre rummer foruden navigationsanlæg også en stor del af alle betjeningselementerne til bilen.
Skærmen til højre rummer foruden navigationsanlæg også en stor del af alle betjeningselementerne til bilen. Der er desuden Apple CarPlay, men den funktion kræver, at mobilen er tilsluttet med kabel. Alle menuer er på dansk.

Masser af plads i Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 er en bil med et bemærkelsesværdigt design, og når man lige ser bilen holde parkeret for sig selv, ser den ikke helt så stor ud, som når man i stedet kan sammenligne den direkte med andre biler.

Særligt akselafstanden er med sine tre meter enorm, og det kaster en meget rummelig kabine af sig, hvor bagsædepassagererne har al den plads, man kan ønske sig.

I denne udstyrsversion er bagsædet endda justerbart i længden, ligesom bagsæderyggens vinkel kan justeres, så man bedre kan få sig en lur på bagsædet, når der skal køres langt.

Bagagerummet er ikke helt så imponerende. Det er ganske vist stort i arealet, altså i bredden og længden, men i højden kniber det en smule, og det mindsker brugsværdien.

Her er det en trøst, at der fortil er en ganske stor frunk – altså et bagagerum under motorhjelmen – der kan supplere bagagerummet bagtil.

Der er overraskende god plads ved bagsædet
Der er overraskende god plads ved bagsædet, og selve sædet kan længdeforskydes, ligesom ryglænet kan justeres i vinklen. Der er friskluftdyser i dørstolperne. Sæderne er beklædt med en blanding af læder og kunstlæder.

Hvordan kører Hyundai Ioniq 5?

Vi tog Ioniq 5 med en tur til FDM Jyllandsringen for at kortlægge dens køreegenskaber, når man presser bilen. Grundlæggende gør bilen det helt uden dramatik, men man mærker, at den er baghjulstrukken.

Ved hurtig kørsel gennem kurver skal den lige til at gå ud med bagenden, men så griber ESC-systemet ind, og straks kommer bilen på bedre tanker. På den måde er den helt tryg at køre med.

Vi testede også, om bilen selv kan bremse op, hvis man er ved at køre hen mod en holdende bil, man ikke selv har set. Og det kan den! Den gør det endda på en meget overbevisende måde, og advarer desuden først føreren om, at der er fare på færde. Vi målte denne funktion ved hastigheder op til 50 km/t.

Bakker man hen mod en forhindring ser denne udgave af Ioniq 5 fint forhindringen med p-sensorerne, som advarer, ligesom man kan se det hele på bakkameraet. Men den bremser ikke selv op, som man ser det hos mange af konkurrenterne.

Vil man have den funktion, skal man op i den højeste udstyrsversion, Ultimate, der er 25.000 kr. dyrere. Men for den merpris får man også et bedre bakkamera, der ser 360 grader rundt om bilen samt en masse andet lækkert udstyr.

På lande- og motorvej kører Ioniq 5 glimrende, og der er som standard både adaptiv fartpilot og vognbaneassistent. Sidstnævnte er ikke den bedste i verden, men fungerer dog så godt, at man sagtens kan holde ud at køre med den til hverdag. Men vi har set biler, der er bedre til at holde en jævn fart og en mere præcis placering i vognbanen.

Bagagerummet har et stort areal, men er ikke ret højt. Det rummer 527 liter.
Bagagerummet har et stort areal, men er ikke ret højt. Det rummer 527 liter.

Flot garanti på Hyundai Ioniq 5

Vi har beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Den samlede pris lander på 3,70 kr. pr. km, eller hvad der svarer til 74.000 kr. om året. Det er i den billige ende og viser, at Hyundai Ioniq 5 sagtens kan være et økonomisk godt bekendtskab.

Garantien på bilen er også flot. Der er fem år uden kilometerbegrænsning på både bil, lak og en de fleste elkomponenter, mens der er en garanti på otte år eller 160.000 km på selve batteriet.

Det er en fin dækning, og det gør Ioniq 5 til en af de biler, der er værd at vente på.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen