Kia EV6 set forfra
Biltest

Kia EV6 – Bedste elbil i klassen

Kia EV6 byder sig til med meget fine elbilegenskaber, en fin garanti og gode køreegenskaber. Det gør den til den samlet set bedste bil lige nu.
Kia EV6 set bagfra

Motors vurdering

Kia EV6

El
415.000 kr.
  • Rækkevidde
  • Ladehastighed
  • Garanti
  • Dørhåndtag
  • Bagagerum (højde)
  • Ingen bagrudevisker
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 77/74 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    229 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.985 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    510 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    528 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km)
  • Mål
    L:468 cm B:188 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 415 km

Sikkerhed

2022
Luk

Dette er vinderen af Motors store gruppetest af 10 elbiler i klassen omkring de 400.000 kr. Det var der flere gode grunde til: Dels er Kia EV6 bilen, vi kunne køre længst i på en opladning i den gruppe, dels er det bilen, vi kunne genoplade hurtigst igen.

Læg dertil EV6’s fremragende køreegenskaber, den generøse plads, det flotte udstyrsniveau og en garanti på syv år eller 150.000 km, og man har en bil, der i praksis slår alle konkurrenterne på stort set alle områder.

Det er der mange bilkøbere i hele verden, der har fundet ud af, og det betyder, at der er alenlang leveringstid på den sydkoreanske bil. Faktisk er den så lang, at den danske importør i skrivende stund slet ikke har angivet hverken pris eller leveringstidspunkt.

Et bud på 415.000 kr. for denne testede udgave er nok nogenlunde inden for skydeskiven, og en leveringstid på op til 1,5 år må man nok også forvente. Så det kræver lidt langtidsplanlægning at gå efter denne vinderbil, men har man tiden, så er der en fremragende bil i vente.

Førerpladsen er imponerende i sin form, og bilen er let at benytte.
Førerpladsen er imponerende i sin form, og bilen er let at benytte. Et ret avanceret panel under skærmen kræver dog lidt ekstra tilvænning. Bemærk den runde gearvælger mellem forsæderne.

Hvor lang rækkevidde har Kia EV6?

EV6 fås i to udgaver med et lille eller et stort batteri på henholdsvis 58 og 77 kWh. Det er udgaven med det store batteri og baghjulstræk, vi her har testet. Så yder motoren 229 hk, og det føles fuldt tilstrækkeligt.

Vi kørte med bilen på motorvej med konstant 110 km/t., og da nåede vi 415 km ved sommertemperaturer. Det modsvarer en rækkevidde om vinteren på 345 km. Det er i begge tilfælde flotte resultater, der bringer Kia EV6 i front.

Der lander bilen også, når vi ser på ladetiden. Kia benytter sig af en ladeteknik med hele 800 volt, og det kræver derfor de helt nye ladestandere, hvis man vil udnytte den mulighed. Dem fandt vi hos Ionity, og her kunne vi på 15 minutter få godt 50 kWh på batteriet, og det modsvarer en gennemsnitlig ladeeffekt på 202 kW. Ikke helt på niveau med de 240 kW fabrikken lover, men uden tvivl den højeste ladeeffekt blandt samtlige biler i denne klasse.

Over en halv time faldt ladeeffekten, så den i snit landede på 138 kW. Det modsvarer, at der kom 69 kWh på batteriet på den tid. Omsat til kilometer betyder det, at rækkevidden blev øget med 280 km på bare 15 minutter og 385 km efter en halv time.

Men man kan med fordel nøjes med at lade i 15 minutter, og så bare køre videre. Det første år medfølger et abonnement til netop Ionity, hvor man kan oplade til en fast gunstig pris på blot 2,20 kr. pr. kWh.

Skærmen i midten er flot integreret i skærmen foran rattet, så de tilsammen danner et buet panel.
Skærmen i midten er flot integreret i skærmen foran rattet, så de tilsammen danner et buet panel. Alle menuer er på dansk, og der er indbygget Apple CarPlay, der dog kræver, at man kobler telefonen til via kabel.

Hvordan kører Kia EV6?

Vi tog bilen med til FDM Jyllandsringen for at af dække dens egenskaber på bane, når man presser den hårdt. Og her fik vi virkelig et godt indtryk.

Den kører hurtigt gennem sving og kurver på en behagelig og overbevisende måde, og den er hele tiden let at styre. Den opleves kort og godt som en fed bil. Det samme kan man sige om stolene, der støtter fint, når man går til den.

Vi testede også, om bilen selv kan bremse op, hvis man kører i byen med op til 50 km/t. og ikke har set en holdende bil på vejen. Det kan den, og den gør det endda på en meget overbevisende måde. Man advares som fører med lyd og lys, og derefter bremser bilen blødt og roligt op, så der ikke bliver panik. Det er flot.

Desværre kan bilen ikke selv bremse op, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring. Den kan ganske vist advare og vise det hele i bakkameraet, men den bremser ikke selv op, som vi ser det ved nogle af konkurrenterne.

På lande- og motorvej kører Kia EV6 fint ligeud, og der er også en fin komfort fra undervognen. Der er adaptiv fartpilot og vognbaneassistent som standard, og den virker o.k. Men vi har oplevet biler, der lige på dette punkt er bedre.

Så hvis vi skal komme med et forslag til forbedringer, er dette et punkt, man godt kunne fokusere lidt mere på fra fabrikkens side. Men ellers er det samlede billede af bilens køredynamik til en flot karakter.

Der er glimrende plads ved bagsædet, hvor gulvet er plant
Der er glimrende plads ved bagsædet, hvor gulvet er plant, og ryglænet kan indstilles i flere trin. Der er friskluftdyser i dørstolperne.

Er Kia EV6 godt indrettet?

Inde i kabinen nyder man godt af den generøse plads, der er ved både for- og bagsæderne. Men fordi batterierne er placeret under gulvet i hele bilens bredde, er gulvet placeret ret højt oppe, så man modsat hos nogle konkurrenterne må sidde med benene pegende mere fremad end nedad. Det kan give en lidt anstrengt kørestilling på længere ture, men det er helt afhængigt af ens kropsbygning.

Bagagerummet er stort i areal, men det er ikke højt, og dermed kan man til tider savne lidt plads. Der er heldigvis et ekstra rum ude under motorhjelmen – en såkaldt frunk – og her er der mulighed for at opbevare ladekabler eller lidt ekstra bagage.

Vi savner helt klart en bagrudevisker, og så er de særlige dørhåndtag, der vipper ud, ikke altid lige lette at betjene. Her ville vi foretrække traditionelle dørhåndtag af den bedste slags.

Kia EV6 må i øvrigt trække op til 1.600 kg, og det er et stort plus.

Bagagerummet er stort i areal, men lavt i højden.
Bagagerummet er stort i areal, men lavt i højden. Bunden kan placeres i to niveauer, og der er et lille rum under gulvet.

Er der god garanti på Kia EV6?

Vi har som altid lavet en beregning af de samlede omkostninger ved at eje bilen i en periode på fem år og 100.000 km. Og her lander prisen på et ret lavt niveau med en pris på 3,60 kr. pr. km. Det modsvarer en årlig udgift på 72.000 kr., og det er mindre end gennemsnittet.

Noget af det, der trækker i den retning, er en fin fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km på hele bilen inklusive batteriet. Det er blandt markedets bedste og er med til at underbygge tilliden til mærket.

Fabrikken giver i øvrigt fem års garanti på lakken og 12 års garanti mod rustgennemtæring.

Det er blandt andet den fine garanti, der er med til at sikre Kia EV6 pladsen som bedste elbil i gruppen af elbiler til omkring 400.000 kr.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen