Volvo XC40 set fra siden
Biltest

Volvo XC40 – Vellykket grøn omstilling

Som elbil er Volvo XC40 blevet en fin bil, der faktisk overstråler de tidligere udgaver med brændstofmotorer. Og det indbyggede Google-styresystem fortsætter med at imponere.
Volvo XC40 set bagfra

Motors vurdering

Volvo XC40

El
403.080 kr.
  • Førerplads
  • Komfort
  • Google-skærm
  • Betjening
  • Hovedstøtter, bag
  • Rækkevidde
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 69/67 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    231 hk
  • Moment
    330 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.052 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    414 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    423 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:443 cm B:187 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 320 km

Sikkerhed

2019
Luk

Volvo øger i øjeblikket antallet af modeller med eldrift, men desværre er der ret lang ventetid på de fleste. Helt konkret skal man påregne en ventetid på omkring 10 måneder, fra man bestiller en elektrisk XC40, til bilen er i hus.

Det skyldes som for andre bilmærkers vedkommende en mangel på komponenter til bilproduktionen, der foregår på Volvos egen fabrik i Belgien.

XC40 fås i udgaver med firehjulstræk eller denne lidt billigere udgave med kun en enkelt elmotor og forhjulstræk. Sammenlignet med den firehjulstrukne udgave, vi har testet tidligere, er batteriet en smule mindre, men på grund af det lavere forbrug er rækkevidden stort set ens for de to udgaver.

Bilen findes i tre udstyrsversioner, og her er det den midterste udgave – Plus – vi har testet. Den koster 16.000 kr. mere end grundudgaven, Core, og den pris dækker blandt andet over Pilot Assist, der er en adaptiv fartpilot med en tilhørende vognbaneassistent.

For yderligere 20.000 kr. kan man gå op i topudgaven Pro, der byder på glastag, der kan åbnes, et bedre lydanlæg og lidt flere komfortfunktioner.

Der er et stort digitalt instrumenthus, der arbejder sammen med skærmen i midten.
Der er et stort digitalt instrumenthus, der arbejder sammen med skærmen i midten. Det hele er Google-baseret og forstår dansk tale. Det fungerer vildt godt!

Hvor lang rækkevidde har Volvo XC40?

Vi tester altid elbilers rækkevidde ved at køre med konstant 110 km/t. på motorvej med et fuldt opladet batteri, indtil det er tomt. Her klarede vi at køre 320 km i sommervejr i XC40.

Om vinteren skal man dog ikke forvente meget mere end 270 km, og det er derfor ikke denne egenskab, der taler varmest for XC40. Den noget beskedne rækkevidde skyldes dels bilens kantede form, dels selve teknikken. Vi kørte således blot 4,8 km pr. kWh, og det er helt klart set bedre.

Til gengæld kan bilen lades op igen på kort tid, og fabrikken stiller en ladeeffekt på op til 150 kW i udsigt. Vi testede naturligvis også denne del af bilens egenskaber, og efter 15 minutter havde vi i snit ladet med 126 kW, og efter 30 minutter var gennemsnitseffekten faldet til 110 kW.

Dermed kom der ekstra rækkevidde på batteriet svarende til 150 km efter 15 minutter og 265 km efter en halv time. Det er ikke helt så godt, som fabrikstallet indikerer, men alligevel bestemt godkendt!

Hjemme kan Volvo XC40 i øvrigt oplades med 11 kW fra en trefaset ladeboks. Det kaster en ladetid på omkring seks timer af sig fra tomt til fuldt batteri.

Skærmen i midten er bygget op omkring et Google-baseret styresystem. D
Skærmen i midten er bygget op omkring et Google-baseret styresystem. Der er danske menuer, og i seneste opdatering er der også kommet mulighed for Apple CarPlay. Derudover fås en del andre apps såsom lydbøger, nyhedstjeneste og Spotify.

Hvordan kører Volvo XC40?

Mens rækkevidden altså ikke imponerer, står det helt anderledes til med kørekomforten. Bilen er både støjsvag og godt affjedret, og selvom denne tohjulstrukne udgave slet ikke kan måle sig med modellen med firehjulstræk og 408 hk, så går det stadig pænt hurtigt, når man træder på speederen. De fleste vil derfor være fint stillet med denne forhjulstrukne udgave.

Vi tog bilen med en tur på FDM Jyllandsringen for at kortlægge dens egenskaber, når det ikke bare går ligeud. Og her viste XC40 meget fine takter. Den kører præcist og er meget letkørt. Styretøjet føles let at dosere, og man har derfor ingen problemer med at styre bilen præcis derhen, man vil.

Også ved pludselige manøvrer, som ved en undvigemanøvre, er bilen i fin balance. Volvo leverer alle sine elbiler med helårsdæk, og de viste sig at have et glimrende vejgreb.

På lande- og motorvej er der en udmærket adaptiv fartpilot og mulighed for at aktivere en vognbaneassistent, der får bilen til at følge vognbanen. Det fungerer godt på større veje, mens man oplever noget usikkerhed i systemets evne til at fastholde vognbanen på mindre veje med dårlig markering.

Det kan naturligvis slås til og fra, men desværre skal man stadig ind i en undermenu på skærmen, når man vil slå styre-assistenten eller den ret kraftige one-pedal drive funktion til og fra. Det har Volvo løst bedre før med simple kontakter på rattet, og dem må de meget gerne genindføre!

Målt i cm hører XC40 til blandt de mindste i klassen, men man sidder meget oprejst
Målt i cm hører XC40 til blandt de mindste i klassen, men man sidder meget oprejst og har dermed ikke problemer med at finde plads til knæ, fødder og hoved.

Imponerende Google-styresystem

Vi testede også, om bilen kan bremse af sig selv, hvis der er en forhindring, man ikke har set. Og det kan den på overbevisende måde. Den bremser flot op, og til sidst strammer selerne endda også op, så man sidder korrekt i tilfælde af, at airbaggen skal pustes op. Det understreger bilens høje sikkerhedsniveau.

Den oplevelse går igen, når man bakker og ikke har set en forhindring bag bilen. Her bremser bilen hårdt op, så man undgår en påkørsel. Betryggende, hvis det er et lille barn, man ikke har set, og rart, hvis det er en sten eller en indkøbsvogn, der ellers kunne give dyre ridser i lakken.

I dag leveres alle nye Volvo-modeller med det nye Google-styresystem, der både styrer navigationsanlæg, musikken, telefonen og meget mere. Det hele er app-baseret, og der kommer løbende nye funktioner til. Systemet betyder, at XC40 på dette punkt slår mange af konkurrenterne på brugervenlighed.

Man kan f.eks. tale dansk til bilen, og den forstår med det samme, hvor man skal hen, om varmen i rattet skal tændes, eller om musikken skal ændres. Der er danske menuer, og der kommer hele tiden nyt til.

Senest er Apple CarPlay blevet en del af udstyret, men det skal bruges med et kabel mellem bil og telefon.

Bagagerummet er regulært i formen, og under gulvet er der ekstra plads.
Bagagerummet er regulært i formen, og under gulvet er der ekstra plads. Gulvet kan rejses til lodret, så der er styr på indkøbsposerne.

Hvor lang er garantien på elbilen Volvo XC40?

Volvo XC40 hører til blandt de mindste, når man måler kabinen op, men da man sidder oprejst med fødderne vel plantet i vognbunden, bliver den oplevede plads langt bedre, end man umiddelbart skulle tro. Det skyldes, at batterierne er placeret mellem forsæderne i stedet for under gulvet som hos mange af konkurrenterne.

Den placering betyder også, at bagagerummet bagtil har en stor kælder, da der ikke er behov for at have batterier der. Og ude fortil er der en ret stor frunk – altså et ekstra bagagerum under motorhjelmen – hvor man kan opbevare ladekabler og lidt bagage, hvis behovet er til stede.

Bilen sælges med en garanti på tre år, og der er også inkluderet serviceeftersyn i de første tre år. Begge dele er med til at holde de samlede udgifter nede, og når vi regner på de samlede omkostninger ved at holde bilen kørende i en periode på fem år og 100.000 km, lander prisen på blot 3,45 kr. pr. km.

Det er blandt det laveste niveau for elbiler i denne klasse, og markant billigere end tilsvarende biler med brændstofmotorer. Der er derfor god økonomi i at vælge denne Volvo XC40, hvis man vel at mærke har tålmodigheden med den lange leveringstid.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen