Toyota Aygo X set forfra
Biltest

Toyota Aygo X – Mikrobilernes svar på en SUV

Den nye generation af Toyota Aygo X er vokset, og det gør, at man sidder højt. Samtidig er den blevet vældig flot udrustet, og det er en af de billigste biler at eje.
Toyota Aygo X set bagfra

Motors vurdering

Toyota Aygo X

20,8 km/l
Benzin
149.990 kr.
  • Ind- og udstigning
  • Udstyr
  • Letkørt
  • Udsyn bag
  • Bagsædeplads
  • Anhængertræk fås ikke
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    108 g/km
  • Effekt
    72 hk
  • Moment
    93 Nm
  • Topfart
    158 km/t.
  • Acc. (0-100)
    15,6 sek.
  • Køreklar vægt
    940 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    231 liter
  • Akselafstand
    243 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:370 cm B:174 cm H:153 cm

Sikkerhed

2022
Luk

Prisen er steget gevaldigt på denne Aygo X sammenholdt med forgængeren, der blot hed Aygo. Men hold da også op for en forandring, bilen har gennemgået. Dels er den blevet mere voksen at se på, idet den er blevet både højere og længere, dels er udstyret bragt up to date i en grad, man ikke finder andre steder i denne klasse.

For eksempel har alle udgaver adaptiv fartpilot som standard. Og den er endda udbygget med en vognbaneassistent, der på fin vis hjælper med at fastholde bilen i vejbanen.

Derudover er sikkerhedsudstyret flot, og Aygo X har som den eneste mikrobil opnået fire stjerner i sikkerhedstesten fra i år. Dermed er det betryggende at køre rundt i så lille en bil.

Instrumentbordet er sjovt udformet med en stor indbygget skærm t.h. for rattet.
Instrumentbordet er sjovt udformet med en stor indbygget skærm t.h. for rattet. Bemærk den sjove og ret overskuelige skala til speedometeret.

Hvordan kører Toyota Aygo X?

Køreegenskaberne er overraskende gode, og på FDM Jyllandsringen var den ligefrem i sit es og bød på klassens bedste køreoplevelse. Okay, det foregår ikke uden motorlarm, og man må også leve med en del vindstøj på motorvejen, men den samlede oplevelse er alligevel overraskende god.

Vi testede nødbremsen, og her viste Aygo X sig som en moderne og velfungerende bil. Hver gang vi kørte hen mod den pude, der for bilen ligner en holdende bil, fik vi en fin advarsel med både lyd og blinkende advarselslamper. Og når vi stadig ingenting gjorde, bremsede bilen selv ned på en meget overbevisende måde, så vi undgik en kollision. Det er ikke set bedre i andre biler i denne prisklasse, og er dermed til topkarakter.

Motoren er en 1.0-liters trecylindret benziner uden turbo. Den kører på papiret 20,8 km pr. liter, og under vores test af forbruget over en strækning på 300 km, målte vi et gennemsnitsforbrug på 21 km pr. liter – præcis det samme, som bilens eget instrument viste. Det er flot!

På motor- og landevejen føltes Aygo X letkørt, og selvom man tydeligt hører motoren under acceleration, så falder den ganske meget til ro, når først den ønskede hastighed er nået. På den måde er Toyota Aygo X en bil, man let kan blive dus med, og som let vinder ens sympati i det lange løb.

Bagsædepladsen er usædvanlig ringe, og Aygo X er derfor ikke oplagt til børnefamilier.
Bagsædepladsen er usædvanlig ringe, og Aygo X er derfor ikke oplagt til børnefamilier. Der er kun seler til to personer.

Er der god plads i en Toyota Aygo X?

Man nyder at stige ind og ud af Toyota Aygo X. Den lidt større højde gør det let at sætte sig ind i bilen, og de høje og ret store døre giver gode adgangsforhold.

Det samme oplever man desværre ikke, når man skal ind på bagsædet. Her er pladsen kneben, og ind- og udstigningen er besværlig.

Toyota Aygo X er en af de biler i mikroklassen med den mindste bagsædeplads, og den er derfor mest af alt velegnet til dem, der kun meget sjældent har gæster med på bagsædet.

Til gengæld er bagagerummet vokset betydeligt i forhold til den gamle Aygo, uden at den af den grund kan måle sig med de bedste i klassen.

I forhold til den gamle generation af Aygo er bagagerummet vokset betydeligt.
I forhold til den gamle generation af Aygo er bagagerummet vokset betydeligt, og det er nu på niveau med det, vi finder i flere andre mikrobiler. Det er officielt på 231 liter.

Er der godt udstyr i en Toyota Aygo X?

På udstyrssiden glæder man sig blandt andet over den flot integrerede skærm med mulighed for at koble mobilen op via Apple CarPlay eller Android Auto. Det skal dog foregå via kabel.

Vi glæder os også over muligheden for at kunne kommunikere med bilen via en app, så man ad den kanal kan se, hvor bilen er parkeret, eller hvor meget benzin, der er tilbage på tanken. Man kan også åbne og låse bilen, hvis det bliver nødvendigt, ligesom man kan udlæse en lang række data om bilens tilstand.

Derudover er udstyrsniveauet flot med bl.a. en meget flot sikkerhedspakke, der er standard i alle udgaver. Den rummer bakkamera, elruder og elspejle, varme i forsæderne, LED-forlygter og -baglygter, læderrat, klimaanlæg og regnsensor.

Toyota Aygo X er en billig bil at eje, og vores beregninger lander da også på det laveste udgiftsniveau i klassen. Det udgør 2,20 kr. pr. kilometer, eller hvad der modsvarer 44.000 kr. om året, hvis man kører 20.000 km om året.

Sammen med en garanti, der kan udvides helt op til 10 år, hvis man følger serviceplanen for bilen, bringer det Aygo X op som den ene af to testvindere af vores gruppetest af billige biler.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve