Toyota er ikke længere verdens største bilkoncern – en position den ellers har haft siden 2008, da Toyota overhalede General Motors.
Nedturen for Toyota, som især skyldes naturkatastroferne i Japan og Thailand, står fast. Derimod er det mere uklart, hvem af rivalerne der har arvet tronen.
- Det er os, siger General Motors, som i Europa mest er kendt for Opel.
GM med pæn fremgang
GM opgiver sit globale salgstal i 2011 til 9,03 millioner biler. Det er en stigning på 7,6 procent i forhold til året før.
- Nej det må være os, siger Volkswagen.
Volkswagen 11 pct. frem
Den tyske koncern med bl.a. VW, Audi, Skoda og Seat opgiver indtil videre sit salgstal til 8,16 mio. biler, en solid stigning på 11 procent.
Der er langt op til GMs 9,03 mio., men Volkswagen regner senere med at lægge 200.000 oveni for MAN og Scania. Men desuden mener Volkswagen, med støtte fra de fleste brancheeksperter, at GM ”uretmæssigt” har medtalt omkring en million biler fra sine kinesiske partnere, Shanghai Automotive og Wuling Motors.
Kinesere bør ikke tælle med
Det kan man ikke efter den mest gængse metode, da GM ikke har en kontrollerende post i de to kinesiske firmaer.
Toyota har ikke oplyst sine salgstal endnu, men anslår at salget falder seks procent til 7,9 millioner biler.
Dermed ser det ud til, at de tre store er stort set lige store med omkring otte millioner solgte biler på et år.
Volkswagen størst i 2018
Der er derimod ingen tvivl om, hvem der er størst i 2018 eller måske før. Det er Volkswagen, siger koncernen i hvert fald selv. Tyskerne har en karl ambition om at være størst til den tid.
I sidste ende er det måske hverken Toyota eller General Motors, Volkswagen får størst problemer med, men derimod Hyundai-Kia, som bruser frem og nu er fjerdestørst.