Subaru Solterra set forfra
Biltest

Subaru Solterra – Nu er den forbedret

Vi har tidligere testet Solterra, og måtte dengang anbefale, at man ventede på en opdatering, hvis man var interesseret i bilen. Den opdatering er kommet nu, og den har medført ret store forbedringer af præstationerne både når det handler om opladning og rækkevidde.
Subaru Solterra set bagfra

Motors vurdering

Subaru Solterra

El
374.900 kr.
  • Indretning
  • Firehjulstræk
  • Garanti
  • Mange alarmer
  • Ingen bagrudevisker
  • Ingen frunk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - Firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    337 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.010 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    452 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Officiel rækkevidde
    414 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:469 cm B:186 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,40 kr./km
  • Målt rækkevidde 340 km

Sikkerhed

2022
Luk

Subarus første elbil er teknisk set identisk med Toyota bZ4X. Front og bagende er ændret en lille smule, og så har Solterra i modsætning til bZ4X altid firehjulstræk.

(Oktober 2024: Denne tekst er en opdateret udgave af den test, vi tidligere har bragt, idet Subaru Solterra nu er stærkt forbedret. Der er ændret ved priserne, ladehastighed og den målte rækkevidde.)

Det betyder, at modelprogrammet er noget mere overskueligt, idet man kun kan vælge mellem tre udstyrsniveauer, Limited, Touring og denne Touring+, der virker som det mest oplagte køb.

Forskellen mellem Touring og Touring+ er alene et glastag. Merprisen er på 10.000 kr., hvorved den dyreste udgave lander på 385.000 kr. Billigste version er Limited til 360.000 kr.

Førerpladsen er præget af instrumenthuset, som man ser hen over rattet, samt den store opretstående skærm i midten.
Førerpladsen er præget af instrumenthuset, som man ser hen over rattet, samt den store opretstående skærm i midten. Bemærk de mange knapper på rattet, hvorfra bl.a. fartpilot og vognbaneassistenten aktiveres.

Hvor langt kører Subaru Solterra på el?

Batteriet er på netto 64 kWh, og det giver en noget begrænset rækkevidde. Fabrikken stiller 414 km i udsigt.

Vi tester som altid på motorvejen med konstant 110 km/t., og da nåede vi, hvad der modsvarer 285 km om vinteren og 340 km ved 20 grader. Det er et fint resultat, al den stund at bilen kører med permanent firehjulstræk.

Målt ud fra rækkevidden ved sommertemperaturer kører Solterra kun 5,3 km på en kilowatt-time, og det er på niveau med tilsvarende biler, der almindeligvis kører mellem 5,0 og 5,5 km pr. kWh.

Skærmen i midten kan give et hav af informationer om kørslen, ligesom der er indbygget navigationsanlæg med danske menuer og dansk tale. Der er desuden trådløs Apple CarPlay og Android Auto til rådighed.

Skærmen i midten kan give et hav af informationer om kørslen, ligesom der er indbygget navigationsanlæg med danske menuer og dansk tale. Der er desuden trådløs Apple CarPlay og Android Auto til rådighed.
Skærmen i midten kan give et hav af informationer om kørslen, ligesom der er indbygget navigationsanlæg med danske menuer og dansk tale. Der er desuden trådløs Apple CarPlay og Android Auto til rådighed.

Hvor hurtigt lader Subaru Solterra?

Ladehastigheden var ved de første modeller et stort minus ved Solterra. Bilen er udstyret med muligheden for DC-opladning via et Combo-stik, der er placeret ved venstre forhjul. Her kunne vi dog kun lade med i snit 87 kW over 30 minutter.

Det er ikke meget, og det er desværre langt fra fabrikstallets 150 kW. De 87 kW modsvarer, at der kom 43,5 kWh på bilens batteri efter en halv time, og ganget med de målte 5,3 km pr. kWh giver det en rækkeviddeforøgelse på beskedne 230 km ved en halv times opladning. Subaru oplyser, at denne ladehastighed er forbedret, men det har vi endnu ikke haft mulighed for at teste.

Hjemme kan de nye udgaver af Solterra nu oplades med strøm fra tre faser og dermed maksimalt med 11 kW. Det medfører en ladetid, når batteriet er helt tomt, på otte timer. Det er helt fint.

Subaru Solterra er ikke udstyret med en frunk til opbevaring af ladekabler, og det betyder, at man ofte vil opleve at have dem liggende og flyde i bagagerummet. Der er dog et lille rum under gulvet.
Subaru Solterra er ikke udstyret med en frunk til opbevaring af ladekabler, og det betyder, at man ofte vil opleve at have dem liggende og flyde i bagagerummet. Der er dog et lille rum under gulvet.

Nu er Subaru Solterra ok

Efter den første test af Subaru Solterra rådede vi potentielle købere til at vente på en opdatering. Den opdatering er nu kommet, og den har medført ret store forbedringer af præstationerne både når det handler om opladning og rækkevidde.

Samtidig er priserne justeret – lige som det gælder for de fleste andre elbiler – og det betyder, at vores tidligere forbehold for Solterra hermed er ophævet.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen