Citroën C4 X – plads, komfort, strøm

En pudsig, ny variant af Citroën C4 byder på anderledes design, særdeles god bagageplads – og en lille bagklap. Og så fås den kun som elbil.  

Citroën C4 X set forfra
Forpremiere

Motor mener

Citroën ë-C4 X er en fin, økonomisk allround elbil med god komfort. Den har et dejligt stort bagagerum, men man må klare sig uden stor bagklap, anhængertræk - og bagrudevisker! Rækkevidden er rimelig. 

MADRID Det er lidt af en skæv eksistens, Citroën snart sender ud til elbilkøberne. Den nye C4 X minder om en SUV eller i hvert fald en crossover med sine plastpaneler og skrå bagende. Men designet snyder.

Når bagagerummet lukkes op, åbenbares at der er tale om en sedan. Dermed adskiller C4 X sig fra to mulige konkurrenter, Peugeot 408 og Renault Arkana, der begge også er crossovers med stor bagklap.

Det er både Citroën’ens svaghed og dens styrke. Biler med udvendigt bagagerum er normalt ikke i høj kurs i mellemklassen på vore breddegrader, men konstruktionen får bilen til skille sig ud fra de fleste andre, og den kan sagtens give mening for nogle.

Video: Se nærmere på Citroën ë-C4 X

Ingen krog på Citroën C4 X

Det afgørende argument kan være bagageplads, for det er der rigeligt af. 510 liter er virkelig meget i en mellemklassebil og så især i en elbil. Rummet er dybt og reelt og vil snildt kunne sluge familiens ferieoppakning.

Men det er til gengæld umuligt at få flyttekasser ind. Eller voluminøst fritidsudstyr eller en barnevogn for den sags skyld. Bagsædets ryglæn kan lægges ned i to dele, men der opstår betydelig niveauforskel i det udvidede bagagerum. Mere upraktisk kan være, at bilen slet ikke må trække en påhængsvogn.

Og så er der et offer mere på den praktiske front: Bagrudeviskeren er sparet væk, selvom bagruden er stor og skrå som i en hatchback.

Førerpladsen i C4 X er opgraderet i forhold til C4 med større og bedre skærm.
Førerpladsen i C4 X er opgraderet i forhold til C4 med større og bedre skærm. Navigation er standard fra udstyrstrin 2, som ventes at blive det mest solgte i Danmark.

Citroën C4 X har gammel batteripakke

Citroën C4 X, der ventes klar i februar, skiller sig markant ud fra 408 og Arkana på et andet og afgørende punkt: Den fås hos os udelukkende fuldelektrisk, hvorved den officielt kommer til at hedde ë-C4 X.

Som elbil er dens egenskaber på det jævne. Modsat de nye og opdaterede elbiler fra Stellantis-familien, Jeep, Peugeot og Opel, kører Citroën videre med den gamle batteripakke på 50 kWh brutto (46 kWh anvendelig) og den gamle elmotor med beskedne 136 hk. Det kræver endda, at man sætter bilen i Sport, ellers er ydelsen 109 hk.

Den officielle rækkevidde er dog rimelig anstændig med 356 km, og ved Motors første møde med bilen i Spanien blev det til 280 km ved blandet kørsel (som afviger fra Motors standardiserede målemetode i Danmark) ved 7-10 grader. Det er en manko på ca. 20 procent og virker fornuftigt.

Opladningen sætter ingen rekorder, men med op til 100 kW ligger C4 X på niveau med mange andre i mellemklassen. En opladning fra 20 til 80 procent kan klares på 20 minutter, siger Citroën. Grundmodellen har kun langsom, énfaset hjemmeladning, men fra trin to har laderen tre faser (11 kW).

Bagsædet har luftdyser og to USB-stik samt (fra udstyrstrin 2) varme på yderpladserne.
Bagsædet har luftdyser og to USB-stik samt (fra udstyrstrin 2) varme på yderpladserne.

God plads i Citroën C4 X

C4 X er teknisk næsten identisk med den almindelige C4, som kom for to år siden. Akselafstanden er den samme, og det er højden faktisk også, men X-modellen er 24 cm længere.

Bagsædepladsen er marginalt bedre i X’eren, som også har et bagsæderyglæn, der hælder en smule mere bagover for at give bedre siddekomfort.

Ved førerpladsen er en fin forskel, at C4 X har fået større og bedre skærm på 10 tommer – hentet direkte fra C5 X. Ud over størrelsen er reaktionstiden bedre og menuerne mere medgørlige. Det er dog godt at vide, at man skal sætte tre fingre på skærmen for at komme til menuoversigten. 

Bagagerummet er virkelig stort med sine 510 liter, men har gammeldags „kuffertknusere“.
Bagagerummet er virkelig stort med sine 510 liter, men har gammeldags „kuffertknusere“. Under gulvet er der plads til et ladekabel.

Hvordan kører Citroën C4 X?

Køreegenskaberne er som i C4, hvor undervognen er velafstemt, og vejbump og huller i vejen opsuges meget fint. Bemærk, at dette kun gælder i fuldt omfang i den prøvede topmodel med Advanced Comfort-udstyr, som er en fin ting med ekstra polstrede sæder og adaptive støddæmpere.

C4 X er en forholdsvis billig elbil. Den fås fra 280.000 kr., men det vil være fjollet ikke at investere 15.000 kr. ekstra i udstyrstrin 2, der hedder Concorde Premiere Pack.

For de penge får man mange gode ting: trefaset ladning, bakkamera og baksensor, Apple CarPlay/Android Auto (med kabel), alufælge og sædevarme sågar også ved bagsædet samt ratvarme.

Topmodellen ryger op i 330.000 kr., og først her medfølger adaptiv fartpilot samt mere luksuriøse ting som halvstort soltag, imiteret ruskind, elbetjente sæder og Advanced Comfort.

X-modellen koster 15.000-20.000 kr. mere end den almindelige C4 og kan derved være et fint alternativ til sidstnævnte, hvis man har brug for masser af bagageplads. Og ikke kører med flyttekasser. Og i øvrigt er på jagt efter en elbil.

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Citroën ë-C4 X set fra siden

Citroën ë-C4 X

El
295.000 kr.
  • Komfort
  • Pris
  • Bagagerum
  • Moderat motorkraft
  • Lille bagklap
  • Ingen trækkrog
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    El foran
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,0 sek.
  • Køreklar vægt
    2.040 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Officiel rækkevidde
    356 km
  • Mål
    L:460 cm B:183 cm H:152 cm
Luk