Der kommer masser af nye elbiler fra Peugeot den kommende tid. Inden for få år lancerer mærket stort set ikke andet.
Peugeot konkretiserer nu sin elektriske køreplan kaldet E-Lion Project, som bl.a. betyder, at mærket om syv år – fra og med 2030 - udelukkende sælger rene elbiler i Europa.
De kommende to år lanceres fem nye elbiler: E-308, E-308 stationcar, E-408, E-3008 og E-5008.
Ny E-3008 kører 700 km
Peugeots el-plan
2023: Alle modeller fås i en elektrificeret udgave.
2025: Alle modeller fås i en helt elektrisk udgave.
2030: Alle Peugeot-biler solgt i Europa vil være rene elbiler.
De to sidste har vi ikke set endnu, men E-3008 vises en gang efter sommerferien og når til Danmark lidt ind i 2024. Den større E-5008 følger lidt senere.
Den elektriske 3008 får en rækkevidde på op til 700 km og tilbydes med tre motorydelser inkl. firehjulstræk.
SUV’erne bliver første modeller på Stellantis-koncernens fire nye elbil-platforme, i dette tilfælde STLA Medium.
Bygges til eldrift
Benzinudgaver skal stadig produceres på den nye platform, som altså ikke er en ren elbil-platform. Det er uklart, om benzinudgaverne kommer til Europa, men sandsynligvis tages de ikke til Danmark.
Peugeot kalder teknologien ’BEV-by-design’, som skal forstås, at alle platformene fra begyndelsen har givet førsteprioritet til rene batteriudgaver.
På den korte bane er Peugeot på vej med tre elbiler. Det er eldrevne versioner af 308, som er klar i sensommeren som femdørs og stationcar. Desuden bekræfter Peugeot nu officielt, at en ren elektrisk udgave af 408 er på vej. Formentlig i første halvår 2024.
Desuden får de elektriske udgaver af 208 og 2008 et facelift til efteråret. Blandt fornyelserne er lidt større batteri og en ny og kraftigere motor.
Helt CO2-neutral og lang levetid
Mere klima-ambitiøst end at fremstille mange nye elbiler er, at Peugeot allerede i 2038 som virksomhed vil være CO2-neutral. Om det også omfatter underleverandører (dvs. bl.a. batterier) er uklart. Det er en ambition, som Polestar har fra og med 2040 og har kaldt den meget svær at opnå.
Et bemærkelsesværdigt aspekt af E-Lion Project er, at bilerne af hensyn til bæredygtighed skal holde markant længere, 20-25 år, mod i dag omkring 15 år.
Trods den høje alder skal bilerne holdes friske med ikke bare software-opdateringer, men også med mulighed for at opdatere vigtige sliddele som polstring og beklædning.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.