Hverdagen med elbil er en fornøjelse for de fleste. Men hvad med ferien, når turene bliver lange og vejene ukendte?
For at prøve elbilen af på bilferie har vi sat to familiebiler stævne ved FDMs hovedkvarter ved København. Bilerne er en Hyundai Ioniq 6 og en Skoda Enyaq, og målet er Garmisch-Partenkirchen, som mange danskere kender fra skihopkonkurrencen den 1. januar.
Der er 1.200 km og en tur med Rødby-Puttgarden-færgen forude, og det er på kanten af, hvor langt man bør køre på én dag.
Langt de fleste elbiler er velegnede til bilferier, og det går hurtigt op for os, at vores planlægning har været alt for pessimistisk i forhold til strømforbrug.
Vi kører op til 130 km/t., hvor det er muligt, da det er den hastighed, mange vælger, når de kører længere ture. Men på mange strækninger er der fartbegrænsninger eller kø, så vi kører længere på den første opladning end forventet. Det gør også, at vi skal lade mindre, end vi havde regnet med.
Pauserne er for korte
Der er umiddelbart to ting, man frygter på en langtur: Om der er en lader der, hvor man får brug for det, og hvor lang tid man skal bruge på at lade. På vores tur var ingen af delene et problem.
Ladetiden afhænger af bilmodellen, men vi oplevede, at bilerne levede op til deres bedste ved de 20-25 grader, der var på vores langtur.
Vi holdt fire ladepauser, og Hyundaien, der kører længst pr. kWh af de to biler, ladede i alt i 40 minutter. Skodaen brugte mere energi på at komme frem og lader langsommere, så den skulle bruge 45 minutter mere.
Men under halvanden times pause på en tur på 1.200 km er ikke lang tid eller urimeligt i forhold til at komme sikkert frem og få spist lidt undervejs. De 40 minutter i Hyundaien havde ikke været nok for en familie på tur.
Så vi opgav vores oprindelige pessimistiske planlægning og begyndte i stedet at følge bilernes anbefalinger til opladning undervejs. Her oplevede vi, at bilerne selv løbende ændrede lidt i anbefalingerne på ladestoppene, så det, der kunne være bøvlet, løste sig selv.
Hvor langt kan man køre i en elbil?
En færgetur og 1.200 km er på grænsen af, hvor langt man bør køre på en dag. Og selvom vi vidste, at vi skulle vente på elbilerne, så overraskede det os, at de reelt ikke skulle holde lige så lange pauser, som vi mennesker skulle på så lang en tur.
Det kan måske virke begrænsende, når det er bilen og ikke chaufføren, der dikterer pauserne, men sådan oplever bagsædepassagererne jo også turen, hvis de får at vide, at tissepausen er udskudt en halv time.
Men det hjælper at have ja-hatten på, når man kører langtur i elbil. Har du det, så åbner elbilen også op for mange gode oplevelser.
Elbilens styrke er ikke at tonse 1.200 km i et stræk. Snarere lægger den op til, at du tager en overnatning efter 6-800 km, hvor den kan lade, mens du sover. Lidt som med biler i gamle dage, der ikke kunne holde til lange ture.
Hvor mange ladere er der?
Du skal også være lidt omstillingsparat, for elbilens rækkevidde påvirkes af ydre omstændigheder som temperatur og vind, og det kan ødelægge selv den bedste forberedelse.
Til gengæld vokser antallet af ladepunkter voldsomt i disse år, og det er ikke alle ladere, som bilernes navigation har „opdaget“. Så nogle gange kan du planlægge opladning bedre, end bilen kan, og hjælpen kan være tættere på, end du troede. I alt er der over 500.000 ladepunkter i Europa.
De mest populære kør selv-destinationer er godt dækket ind med lynladere, men Slovenien, Kroatien og vejen mod Grækenland er tyndt besat.
Sidst, men ikke mindst er der elbiler, der har så kort rækkevidde, at de ikke er velegnede til en langtur, ligesom andre elbiler lader så langsomt, at pauserne lige bliver et kvarter længere. Men selv en times ekstra ladepause burde ikke kunne ødelægge en sommerferie.
Har du brug for hjælp til at planlægge kør selv-ferien?
Uanset om du skal på ferie i Europa, USA eller Australien, kan FDM travel hjælpe dig med at skræddersy din kør selv-ferie, så den passer til dit tempo og dine ønsker om at se forskellige seværdigheder.