Motor mener:
Opel Astra Electric er en traditionel, men gennemført elbil i mellemklassen. Strømforbruget ser ud til at være imponerende lavt, og så bliver bilen interessant som stationcar. Men i begge tilfælde skal prisen være rigtig.
BERLIN Opel Astra er blevet en yderst alsidig familietransporter. Efter benzin, diesel og plugin-hybrid er nu også en ren elektrisk version ved at være klar – på linje med Corsa og Mokka.
Astra Electric blander sig i en voksende klasse af mellemstore, eldrevne hatchback-modeller og skal konkurrere mod bl.a. VW ID.3, Cupra Born, Renault Megane, Mercedes-Benz EQA, Citroën C4, MG 4, BYD Dolphin og snart også sin fætter Peugeot 308.
Den elektriske Astra kommer først som denne femdørs, men i 2024 lanceres også en stationcar. Og dem er der ikke mange af.
Opel Astra er traditionel med vilje
Opel har gjort en dyd ud af, at Electric-versionen ikke skulle være noget særligt i familien. Ingen blå eller grøn staffage, kæmpeskærme med indviklede menuer eller hundredvis af hestekræfter.
Næh, elbilen er på godt og ondt fuldstændig som de andre familiemedlemmer: En forholdsvis traditionel, solid, velkørende, overskuelig og velindrettet mellemklassebil.
Astra Electric er udstyret med Stellantis-gruppens nye standard-drivlinje i form af et batteri på 54 kWh brutto (51 kWh netto), kombineret med en ny inverter (strømomformer) og en ny motor, som er Stellantis-gruppens egen – dog udviklet med en partner.
Samme pakke ser man i bl.a. Jeep Avenger, Peugeot 2008 og 308, Citroën C4 samt Opel Corsa og Mokka.
Opel Astra på hjemmebane på Autobahn
Motoren yder op til 156 hk, men kun hvis man hver gang sætter den i Sport eller laver kickdown. Ellers er der mere beskedne 136 hk. I begge tilfælde er Astra’en dog frisk nok og harmonisk i trafikken. Det er mest på papiret, at den taber til mange af de elektriske konkurrenter.
En kraftigere udgave kunne komme, bl.a. da det vil være oplagt med en GSe-version, men Opel ønsker ikke at bekræfte noget.
I dagligdagen tæller det nok mere, at den nye motor er dejlig støjsvag. Ingen S-togs-lyd eller anden hyleagtig tone. Heller ikke når hastigheden klemmes op på 170 km/t., som er nemt under testkørslen på en affolket motorvej syd for Berlin.
Astra Electric er „Autobahn-proof“, ynder Opel at sige, og det handler bl.a. om, at evnen til at køre hurtigere end mange andre elbiler. Den klarer de 170 km/t., (hvor energiforbruget omtrent er fordoblet i forhold til 110 km/t.), men det autobahn-duelige handler mere om, at bilen er behagelig og sporsikker ved 130 km/t.
Hvor lang rækkevidde har Opel Astra?
Opel er stolt af den nye drivlinjes effektivitet. For selvom batteriet blot er på 51 kWh brugbar energi, er den officielle rækkevidde 418 km. Det er opnået ved et flot lavt forbrug på 148 watttimer pr. km.
Det er det officielle tal, men det ser ud til at være opnåeligt i praksis. Ved Motors første tur i den nye Astra blev vores forbrug (ifølge bilens instrument) marginalt bedre end WLTP-tallet. Der indgik motorvejskørsel i lidt over halvdelen af kørslen.
Varmepumpe er i øvrigt standard og kan hjælpe på den reelle rækkevidde i kulde.
11 kW AC-lader er standard, men lynladningen er på det jævne med maks. 100 kW. 80 procent ladestatus kan nås på under 30 minutter, siger Opel.
Batteriet kan ikke forvarmes, men Opel pointerer, at det ikke tager lang tid ved en lynlader, før batteriet er varmt og dermed optimal modtagelig for høje strømstyrker.
Tovejs-ladning og Plug & Charge (automatisk betaling for ladning) er ikke en mulighed. Det sidste kan komme senere via software-opdatering.
Hvor god plads er der i Opel Astra?
Nyt i den elektriske Astra er en udvidet vognbaneassistent, hvor bilen halvautomatisk kan skifte vognbane på motorvejen. Funktionen er del af et nyt „Intelli-Drive 2.0“, som også indeholder automatisk tilpasning af hastigheden efter fartgrænser etc. Disse funktioner var det dog ikke muligt at prøve ved præsentationen.
Udgaver med headup-display har en meget fin visning af særligt navigation, hvor komplicerede vejforløb som et motorvejskryds vises overskueligt.
Selvom Astra er bygget på en platform til alle slags motorer og ikke optimeret til elbiler, er det svært at se kompromiserne, bortset fra, at biler bygget på en elbilplaform ofte har større akselafstand og dermed bedre knæplads bag - som VW ID.3.
Men pladsen ved bagsædet i Astra er udmærket, og vægten er relativ lav for en mellemstor elbil: 1.679 kg køreklar vægt.
Bagagerummet er udmærket med 352 liter og brillerer især ved sin bredde og reelle form. Det er en smule mindre end i ID.3. Astra Electric kan få trækkrog, men Opel har ikke været i stand til at oplyse trækvægten.
Hvad koster Opel Astra Electric?
Førerpladsen er helt som i de øvrige Astra-varianter. Gearvælgeren er en fiks lille sag, og den klare midterskærm er suppleret med et godt, lille panel med fysiske knapper, særligt til klimaanlægget. De godt støttende AGR-sæder er standard.
Opel Astra bør snart få en medalje for at være god til forsinkelse. Den seneste melding er, at den femdørs elbil kommer sidst på året og den elektriske stationcar (og de øvrige stationcars) først på et ukendt tidspunkt i 2024.
Søsterbilen Peugeot E-308 kommer omtrent samtidig med Astra i begge karrosseri-udgaver.
Prisen er ikke fastlagt, men bedømt ud fra de tyske priser bør Astra Electric ikke komme meget over 300.000 kr. Den fornyede ID.3 fås fra 320.000 kr., mens den lidt mindre Volvo EX30 begynder ved 274.000 kr.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.