Kia holder fast i mikroklassen ved at forlænge livet på Picanto.
Mikroklassen har for nylig har mistet endnu et medlem i form af Fiat Panda, og også Suzuki Ignis er på vej ud. Det efterlader den mindste klasse med blot Hyundai i10, Fiat 500 og Toyota Aygo X – og så Picanto.
Kias mikro stammer fra 2017 og fik et facelift i 2020, og nu får modellen så endnu et facelift.
Stærkt forsinket
Det har trukket voldsomt ud med at få den opdaterede Picanto ud til kunder, for Motor blev præsenteret for den fornyede model allerede i maj 2023. Men uden nogen forklaring blev lanceringen altså udskudt helt til august 2024.
Kia ville tilsyneladende alligevel hellere sælge den gamle så længe som muligt – indtil EU’s nye sikkerhedskrav trådte i kraft primo juli i år.
Men nu er den fornyede Picanto klar til danske kunder. Det er først og fremmest et meget visuelt facelift, der på forbløffende vis får den til at ligne mærkets større modeller. Picanto er blevet voksen at se på.
Det er mest tydelig på GT-Line-varianten, der har nye LED-forlygter og LED-kørelys.
5 siddepladser i alle udgaver
I kabinen er fornyelsen synlig i form af otte tommer trykskærm med navigation og Kia Connect, som vel at mærke er standard i alle udgaver.
Alle udgaver har nu fem pladser.
Omfanget af sikkerhedsudstyr er opgraderet markant, til dels for at opfylde de nye EU-krav.
Meget sikkerhedsudstyr
Den fornyede Picanto er udstyret med forbedret nødbremse (køretøjer, cyklister og fodgængere), og den kan bremse ved risiko for kollisions i forbindelse med venstresving i et kryds. Picanto fås også med blindvinkelalarm, vognbaneassistent og træthedsregistrering.
Motor og andre mekaniske forhold er der ikke ændret på. Bilen bygges med de hidtidige benzinmotorer på 1,0- og 1,2-liter, men i Danmark bliver Picanto udelukkende tilbudt med 1,0-versionen, der yder 68 hk. Benzinøkonomien ligger på 18,2-19,8 km pr. liter afhængig af udstyrsversion.
Desuden fås Picanto med automatgear i form af automatiseret manuel gearkasse.
Fra 150.000 kr. - uden aircondition
Der tilbydes hele fire udstyrstrin, og priserne ligger mellem 150.000 og 200.000 kr. Selv billigste udgave har højt udstyrsniveau med bl.a. elruder for og bag, fartpilot, fjernbetjent centrallås, baksensor (lovpligtigt), 4,2 tommer farvedisplay i instrumenthuset, Android Auto/ Apple Carplay og bakkamera.
Grundmodellen har dog én afgørende og påfaldende mangel: Den har slet ikke aircondition. For at få det, må man vælge næste trin, som koster 170.000 kr.
Merprisen for automatgear er blot 12.000 kr.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi