Mens Toyotas brintbil Mirai lader vente på sig og først kommer til Danmark til efteråret og kun i få eksemplarer, er Honda i gang med at forberede ankomsten af sin nye brintbil.
Højtstående eksperter fra Hondas hovedkvarter har været på inspektionstur i Danmark, oplyser mærkets danske pressechef, Thomas Larsen.
Tre biler næste sommer
Bilerne – tre styks - vil efter planen komme i sommeren 2016 og skal bruges til at indsamle flere erfaringer med daglig brug af en brintbil. Danmark er især udvalgt, fordi et landsdækkende net af brinttanke er under opbygning.Brintbilen er stadig ikke vist i sin endelige form, og den har heller ikke fået et navn endnu. En vellignende konceptudgave har rejst rundt til en del store biludstillinger. Der er tale om en fempersoners bil med rimelig god plads, da det er lykkedes at pakke brintteknikken godt sammen.
SE OGSÅ: Honda stiger på brintvejen
Honda FCV har en 136 hestes motor og en forventet rækkevidde på 700 km.
Risiko for én mio. i afgift
Selv om Honda endnu ikke vil spekulere i aflysning af det danske forsøg, kan nye meldinger fra den nytiltrådte regering afspore projektet. Skatteminister Karsten Lauritzen siger, at Venstre-regeringen ikke føler sig forpligtet af den tidligere regerings melding om, at el- og brintbiler får forlænget deres afgiftsfrihed i 2016.
Mens fuld registreringsafgift vil gøre elbiler meget dyre, vil det reelt være døden for brintbiler i Danmark. Brintbiler er stadig ikke gået i egentlig serieproduktion, og både Toyotas og Hondas brintbiler vil koste omkring 600.000 uden afgift, men inkl. et pænt momsbidrag på ca. 120.000 kr.
Registreringsafgiften kan i sig selv løbe op i over én mio. kr.