Hyundai Kona kører på landevej med græs i baggrunden.
Biltest

Hyundai Kona – Lille SUV med vokseværk

Anden generation af Hyundai Kona har fået vokseværk, og det gør den mere interessant for børnefamilier og andre bilister med brug for plads.
Hyundai Kona set bagfra, mens den kører på en landevej.

Motors vurdering

Hyundai Kona

16,7 km/l
Benzin
349.995 kr.
  • Udstyr
  • Pladsforhold
  • Fem års garanti
  • Motor
  • Advarselslyde
  • Justering af førersæde
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    136 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.421 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    466 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:435 cm B:183 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,20 kr./km
Luk

Ikke bare danskere, men bilkøbere over hele verden vil gerne sidde højt oppe, og derfor er SUV’erne populære. Det gælder også for miniklassens modeller som Hyundai Kona, Renault Captur, Peugeot 2008 og VW T-Cross.

Kona er netop lanceret i anden generation, hvor der er sket store omvæltninger både ind- og udvendigt. Den er blevet 15 cm længere, og det giver pote i en kabine, der tidligere savnede lidt plads på bagsædet og ikke mindst mulighed for et kæmpe bagagerum på hele 466 liter.

Herhjemme sælges Kona p.t. både som el- og benzinbil, og hvor elbiler tidligere var dyrere, så koster testbilen her med Advanced-udstyr og automatgear det samme som elbilvarianten med det store batteri og samme udstyrspakke. Tankevækkende og ikke mindst økonomisk noget man skal tænke over.

Kabinen i en Hyundai Kona
Hyundai er relativt knapglade i kabinen. Det gør bilen let at betjene, også fordi der er ikoner eller beskrivelser ved hver funktion.

Hvor langt på literen kører Hyundai Kona?

Denne test tager udgangspunkt i 1.0-liters benzinmotoren med turbolader og automatisk gearskifte. Der er tale om en dobbeltkoblingsgearkasse, som giver bløde skift, men hvor igangsætningen ikke er lige så silkeblød som i en bil med traditionelt automatgear.

Motoren har relativt mange kræfter i forhold til størrelsen, og som med andre modeller fra Hyundai/Kia har 1.0-liters motoren en tendens til ketchupacceleration. Det vil sige, at når først turboladeren er kommet i sving, så kommer accelerationen lidt overvældende. Kombineret med automatgearet sker det nogle gange i et gearskifte, og det virker knapt så koordineret.

Forbrugsmåleren viste 15 km/l under vores testkørsel, hvor vi også havde en VW T-Cross med. Den kørte to km længere på literen, og det understreger, at Hyundai ikke har lige så let ved at leve op til de officielle forbrugstal som konkurrenten.

Læs mere: Biltest – VW T-Cross

Instrumenthuset i en Hyundai Kona.
Der er flere visninger i det 12 tommer store digitale instrumentdisplay. De fleste er lidt gammeldags i faconen, og denne er den mest moderne i udtrykket og samtidig den, hvor hastigheden er lettest at aflæse.

Hvordan kører Hyundai Kona?

Med Advanced-udstyret følger der 17”-fælge med, men vores testbil kører på 18”-fælge. Det giver et lidt smartere design, og overraskende nok er komforten fortsat god. Med store fælge er der risiko for en meget fast affjedring, fordi dæksiderne er mindre og dermed hårdere, men sådan opleves Kona ikke.

Vi var også på FDM Sjællandsringen med Kona, og her styrer den meget præcist gennem både undvigemanøvren og slalombanen. Sikkerhedssystemerne fungerer også godt ved at gribe blødt ind og stabilisere bilen i udfordrende manøvrer.

Stor trykskærm i en Hyundai Kona
Første Hyundai-model vi har set med en ny skærmmenu. Trykskærmen er på 12”, og du kan personalisere visningen af både widgets og ikoner i menuen. Den er mere moderne og lettere at betjene end i deres hidtidige skærmmenuer.

God adaptiv fartpilot

Moderne biler skal have en adaptiv fartpilot, der ud over at holde den valgte fart også holder sikker afstand til bilen foran. Fartpiloten i Kona virker rigtig godt. Men man må ofte vente lidt på accelerationen, når f.eks. en forankørende bil trækker ind i højre vognbane på motorvejen.

Kona har også en meget velfungerende vognbaneassistent, hvor bilen selv lægger sig pænt midt i sporet. Dog kommer den af og til med advarsel om, at du ikke holder på rattet, selvom du holder på rattet.

Mindre imponerende er alle de bing-bing-lyde, som fylder kabinen i Kona. Fordi den netop er blevet typegodkendt, er der en lang række advarsler, bilen skal komme med. Det kan være, når fartgrænsen ændres, når du kigger lidt for lang tid væk fra bilen foran, eller når farten er krøbet to km/t. højere op end tilladt. Altså tilladt i forhold til det, som bilen tror, fartgrænsen er. Vi har stadig til gode at teste en bil, hvor den præcist kan angive fartgrænsen på samtlige køreture. Dertil kommer en vis fejlvisning på speedometeret, så du måske får en alarm uden reelt at have brudt nogen regler.

Vi oplevede også at køre i en 50 km/t.-zone, hvor bilen troede der var 30 km/t. Så kører alarmen hele tiden. Som det fungerer p.t., er det meget distraherende, og det er ikke kun Hyundai, som bøvler med dette. Du kan slå det fra, men det skal gøres. hver gang bilen startes.

Bakkamera i Hyundai Kona.
Hyundai viser, hvordan det skal gøres. Bakkameraet har ikke bare en kombination af faste og dynamiske linjer på skærmen. Men opløsningen er meget høj, og kameraet fungerer også godt i mørke.

Hvilket udstyr er der i Hyundai Kona?

Hyundai har i mange år haft imponerende udstyrslister. Det har Kona også, men prisen er også steget markant. Du kan godt få en enkelt udstyrsvariant til under 300.000 kr., men alle andre koster mere, og testbilen står til 350.000 kr.

Bag rattet mærkes det tydeligt, at Kona er en helt ny model. Testbilen er med Advanced-udstyr, og her er der en 12”-instrumentskærm som standard og en 12”-trykskærm til betjening af bilen. Trykskærmen er den første Hyundai med et nyt design, hvor du kan vælge mellem forskellige widgets samt ændre rækkefølgen på de genveje, der er på skærmen.

Det giver bilen et mere moderne udtryk og ikke mindst en mere logisk måde at betjene den på. Det kan til gengæld undre, at Hyundai stadig ikke har fået indført trådløs Android Auto/Apple CarPlay på deres modeller med store trykskærme. Det er kun modellerne med 8”-skærme, som har trådløs forbindelse.

Ud over de store 12”-skærme i kabinen er her f.eks. nøglefri betjening, klimaanlæg, adaptiv fartpilot og bakkamera. Der er også LED-forlygter, men de er ikke adaptive, og det kan desværre heller ikke tilkøbes.

Man kan overveje en ekstra sikkerhedspakke med blindvinkelalarm og automatisk nødbremse, når du bakker, til 7.000 kr.

Bagsædet i en Hyundai Kona.
Et af klassens største bagsæder, hvor der er god plads til knæene, samtidig med at loftshøjden også er godkendt. Der er friskluftdyser til passagererne på bagsædet.

Hvor stor er Hyundai Kona?

Hyundai har lyttet til kritikken af første generation af Kona og sørget for markant bedre benplads og samtidig gjort bagagerummet større. På bagsædet er der både armlæn og friskluftdyser, og så virker kabinen generelt mere lys og er i det hele taget et godt sted at opholde sig.

Hyundai prioriterer et dybt bagagerum, hvor der er et større areal at pakke på. Det vil gøre det nemmere at få plads til større kufferter. Det officielle mål er 466 liter, men det synes en anelse optimistisk og kræver meget omhyggelig pakning af rummet under bagagerumsbunden for at udnytte pladsen fuldt ud.

På forsædet kan mange funktioner betjenes direkte på knapper, i stedet for at du skal gennem flere skærmmenuer eller bruge stemmestyring. Det er nok en smagssag, men knapperne er placeret logisk i kabinen, og bilen er nem at betjene. 

Ergonomisk set er det dog ærgerligt, at ryglænet ikke kan justeres trinløst. Det gør det svære at finde sig helt perfekt til rette i sæderne. Det kan løses ved at købe en sædepakke med dellæder samt eljusterbare forsæder og varme i bagsæderne til 18.000 kr.

Bagagerum med blå kuffert i en Hyundai Kona.
Hyundai lover 466 liter, det virker lidt optimistisk i forhold til biler med samme rumfang i bagagerummet. Rummet er meget dybt, men der kunne godt være lidt mere plads i højden. Det hjælper at føre bagagerumsbunden ned i en lavere indstilling, men det er ikke meget, du kan flytte den.

Hvilken Hyundai Kona skal man vælge?

Med en pris på 350.000 kr. for Hyundai Kona med automatgear og Advanced-udstyrsniveauet, så må vi erkende, at også en mini-SUV har en maks-pris.

Priserne er generelt steget på alle benzin- og dieselbiler, samtidig med at elbilerne er faldet i pris det seneste halve år. Dermed er konkurrenterne blevet dyrere, og det gør, at anden generation af Kona stadig fremstår som et meget attraktivt køb i klassen. Ikke mindst fordi den har en garanti på fem år uden kilometerbegrænsning.

Men de høje priser betyder, at du hos Hyundai nu frit kan vælge en Kona med Advanced-udstyr med enten benzin- eller elmotor. Og her taler vi el-versionen med det store batteri og en rækkevidde på 512 km.

Så hvis du har mulighed for at lade bilen til hverdag, er der mange penge at spare ved at vælge den elektriske udgave af Kona. For selvom indkøbsprisen er den samme, så ender totaløkonomien for den elektriske variant med at give en besparelse på ca. 50.000 kr. over et ejerskab på fem år.

Video: Se Hyundai Kona i duel mod VW T-Cross

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve