Motor mener:
Er man faldet for Renaults elbiler, er det Scenic, man skal gå efter. Den byder på glimrende pladsforhold, og så har den samtidig alle de gode detaljer fra Megane.
KØBENHAVN Renault har netop skåret en betragtelig del af prisen på elbilen Megane, og nu lancerer det franske bilmærke en overbygning i form af denne Scenic, der kommer til maj.
Det er populært sagt en Megane, der er gjort højere og længere, og som derfor har fået plads til hele familien. Den deler på mange måder teknik med Megane, og det fornemmes tydeligt, når man sidder bag rattet.
Billigste Scenic koster 310.000 kr., og det er i runde tal 45.000 kr. mere end den billigste Megane.
Lille eller stort batteri i Renault Scenic?
Scenic trækker altid på forhjulene, men der er to udgaver at vælge mellem. Den billigste har en elmotor med 170 hk, og motoren i den dyreste yder 220 hk.
De to udgaver har også hver sin batteripakke, der er på hhv. 60 og 87 kWh. Det kaster rækkevidder af sig på hhv. 420 og 625 km.
Det er naturligvis udgaven med det lille batteri, der koster fra 310.000 kr., mens billigste udgave med det store batteri, der også har fået lidt mere udstyr, koster fra 364.990 kr.
Sammenligner man de to batteristørrelser med samme udstyrsniveau, er der 35.000 kr. i forskel, og det er derfor værd at overveje, om man kan leve med udgaven med det lille batteri.
Begge udgaver kan oplades på farten med op til 130 kW og hjemme med op til 22 kW, hvis altså laderen kan levere så meget.
Nemt at betjene Renault Scenic
Mens den billigste udgave kun har en skærm i midten på ni tommer, har de dyrere udgaver en skærm på 12 tommer med indbygget Google-navigationsanlæg, Google-assistent og Google Play.
Det fungerer rigtig fint, og systemet forstår danske kommandoer og kan meget let forstå, når man indtaler en adresse i navigationsanlægget. Det er nogenlunde samme system, som sidder i de nyeste modeller fra Volvo og Polestar, og herfra er erfaringen også god.
Google-systemet er i øvrigt ret godt integreret med bilens øvrige styresystem, og man kan således også tænde for f.eks. ratvarmen blot ved at tale til bilen. Det er smart!
Heldigvis har Renault fastholdt enkelte knapper til betjening af klimaanlægget, så man ret let kan ændre temperaturen eller tænde for elbagruden uden at tale til bilen. Også det er godt tænkt.
Super bagsædeplads
Det er derimod mindre godt tænkt, at dørhåndtagene er af typen, der selv vipper ud. De fungerer fint, når man nærmer sig bilen med nøglen i lommen, for så ved bilen, at den skal vippe dørhåndtagene ud. Men har man efterladt nøglen i bilen, ved bilen ikke, at man nærmer sig den, og så skal man med to hænder stå og kæmpe med at få dørhåndtagene ud, og det er meget irriterende.
Der er ellers tænkt mange gode tanker omkring Scenic. Det er særligt noget, man mærker ved bagsædet, hvor der for det første er rigtig god plads med et helt fladt gulv foran bagsædet. Der er også tænkt på underholdningen, når man kører langt. Her kan man vippe et midterarmlæn ned, hvor der er indbygget to arme, der kan fastholde enten en smartphone eller en tablet, så man kan se film på en komfortabel måde.
Bagagerummet rummer i øvrigt 545 liter, og det er flot, men vi savner muligheden for at have ladekablet liggende i et separat rum enten for eller bag. Scenic kan udstyres med en trækkrog og må trække op til 1.100 kg.
Hvordan kører Renault Scenic?
Vores første tur i Scenic var en god oplevelse. Bilen føles ikke vildt hurtig, men den accelererer blødt, og støjniveauet er lavt, hvis man ser bort fra varmepumpen, der ofte larmer mere end godt er.
Selve bilen er grundlæggende let at betjene, og affjedringen føles rar. Men placeringen af gearvælgeren til højre for rattet lige over blinkerarmen og konsollen til styring af lyden er en løsning med alt for mange funktioner på for lidt plads. Der er derfor risiko for, at man forveksler funktionerne, og det er både farligt og upraktisk.
Men når man har lært at finde rundt i de tre stilke, føles bilen letkørt og uproblematisk i hverdagen. Med andre ord er Renault Scenic værd at se nærmere på, hvis man gerne vil have et alternativ til de mange udgaver af Tesla Model Y, der i øjeblikket sælges til nogenlunde samme pris.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.