En hvid Volvo EX30 kører på en landevej med græs på begge sider
Biltest

Volvo EX30 – Flot og smart mini-SUV, men er det en ægte Volvo?

Den nye EX30 er Volvos mindste model og er udset til at skulle øge det svensk/kinesiske bilmærkes salg i Europa. Designet er flot, og prisen ser umiddelbart attraktiv ud. Men vores test af den kinesisk-byggede mini-Volvo viser også, at både betjening og brugsværdi er landet langt fra de klassiske Volvo-dyder.
En Volvo EX30 set bagfra kører på en landevej

Motors vurdering

Volvo EX30

El
361.100 kr.
  • Design
  • Materialekvalitet
  • Udstyr
  • Betjening
  • Bagsædeplads
  • Rækkevidde
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    En elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 69/65 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    272 hk
  • Moment
    343 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.850 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    318 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Officiel rækkevidde
    476 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:423 cm B:184 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 350 km
Luk

Når man sætter sig ind bag rattet i den nye Volvo EX30, ser man som noget af det første et indsyet svensk flag i passagersædet. Det er lidt pudsigt, dels fordi bilen er bygget i Kina, dels fordi farverne og dimensionerne på flaget ikke passer helt. Allerede der får man en fornemmelse af, at noget ikke er helt, som det burde være. 

O.k., det er en detalje, men måske alligevel et meget godt billede på det indtryk, man står tilbage med, når man har lært den nye mini-Volvo rigtigt at kende. For er det en ægte Volvo, eller er det blot en bil, der er konstrueret langt væk fra Sverige, som har fået påført de velkendte Volvo-emblemer? 

Det er et spørgsmål, der ikke kan svares kort og præcist på, så lad os i stedet tage den lange udgave.

Video: Se test af Volvo EX30

Er Volvo EX30 en billig elbil?

Det har været en lang ventetid fra de første meldinger om denne nye elbil blev sluppet ud i sommeren 2023, til vi nu står foran den med nøglerne i hånden. 

I den tid har bilen været omtalt i alle medier, og blot på baggrund af billeder, specifikationer og naturligvis prisen har et ret stort antal kunder skrevet sig op til at få lov til at købe bilen i år. Det er derfor med stor fornøjelse, at vi nu kan fortælle om vores oplevelser med Volvo EX30.

Startprisen på EX30 er 274.100 kr., men det er for en udgave med det lille batteri, og den er endnu ikke kommet på markedet. Billigste her og nu-pris er derfor Core-udgaven med det store batteri til 309.100 kr., og det er en pris, der egentlig ikke er så sensationel, som de første meldinger kunne give indtryk af. 

Det er f.eks. samme pris som den lidt større VW ID.3 og som den Hyundai Kona electric, der for nylig vandt Motors gruppetest. Det er også samme pris som den helt nye Renault Scenic, der netop er blevet kåret til Car of the Year 2024. 

Og ser man på denne testede udgave til 361.100 kr., er den dyrere end Danmarks mest populære elbil, Tesla Model Y, der til og med ligger i en klasse over Volvoen. Men EX30 er naturligvis billigere end de andre Volvo-modeller, og det kan i sig selv tale for den. Der er dog kun 35.000 kr. op til en sammenligneligt udstyret Volvo EX40.

Kabinen i en Volvo EX30
Førerpladsen er utraditionelt udformet for en Volvo. Der er kun den store skærm i midten, hvorfra alle informationer hentes, og man styrer ellers funktionerne fra de to stilke bag rattet og via knapperne på selve rattet. Det er en konstruktion, der kræver tilvænning.

Volvo EX30 betjenes som en Tesla

Volvo EX30 har et meget vellykket design, og det kunne vi glæde os over, hver gang vi gik hen til bilen. Det er kort og godt en flot bil – ikke mindst set fra siden og bagfra.

Er man tidligere Volvo-ejer, venter der imidlertid en stejl læringskurve, når man skal til at finde ud af, hvordan man betjener en EX30. For stort set intet er, som det var.

Stærkt inspireret af Tesla skal man nu betjene de fleste af bilens funktioner via den store opretstående skærm på midten af instrumentbordet, og der er intet instrumenthus eller headup-display. 

Alt foregår på skærmen: Her ser man, hvor hurtigt man kører, her får man informationer fra navigationsanlægget og om tilladt hastighed, og det er også her man indstiller radioen, tænder lyset, justerer bilens indstillinger for rekuperation, og om man vil køre med fartbegrænser eller Pilot Assist. 

Når man holder stille, virker det hele logisk, men mens man kører, er det svært at se, hvad der står på skærmen, og det stjæler opmærksomhed fra trafikken. 

Stor skærm i kabinen i en Volvo EX30
Skærmen i midten er opretstående, og den er på 12,3”. Alle menuer er på dansk, og selve navigationsanlægget er baseret på Google, og det fungerer rigtig godt. Der er både fin dansk tekst og tale. Skal man ændre lyset på bilen eller skifte andre indstillinger på bilen, kræver det mange tryk på skærmen.

Forstyrrende knapper og alarmer

Der er dog også knapper på rattet, men det er ikke trykknapper, som i andre Volvo-modeller. Her er det en stor berøringsfølsom vippekontakt, som kræver, at man placerer sin finger helt præcist, før den virker. 

Det er noget af en udfordring for føreren og kræver, at man ofte flytter blikket fra trafikken til rattet, når man vil bruge knapperne. Der er nemlig ingen markering på overfladen, så man kan mærke, om man har fingeren det rette sted. 

Kører man f.eks. ud af en byzone med fartpiloten aktiveret, skal man trykke seks gange på det helt rigtige sted på ratknappen for at få bilen til at gå fra 50 til 80 km/t. I praksis bliver det hurtigt mere end 10 tryk, da bilen har svært ved at registrere alle trykkene. Det ville næppe være blevet accepteret af Volvo-ingeniørerne i „gamle“ dage. 

Der kommer også mange lyd-advarsler, og sjovt nok advares man ret ofte, hvis man kigger på skærmen. Så tror bilen, at man ikke er koncentreret om kørslen, men i virkeligheden forsøger man blot at læse, hvad der står på skærmen. Heldigvis kan alle alarmerne slås fra, men det skal man gøre før hver tur, og de er ikke alle sammen lige lette at finde i menuerne.

Volvo EX30 er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP, men umiddelbart er der god grund til at tro, at bilen klarer den del af testen på tilfredsstillende vis. Den har nemlig arvet en stor del af det sikkerhedsudstyr, vi kender fra de større modeller. For eksempel bremser bilen selv, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring som f.eks. et lille barn på en trehjulet cykel.

Midterarmlæn og kopholder i en Volvo EX30
Mellem forsæderne er der en smart midterkonsol med integreret kopholder og armlæn. Det er også her, kontakterne til elruderne i fordørene er placeret.

Hvordan kører Volvo EX30?

Nu skal man naturligvis heller ikke gøre betjeningen mere kompliceret, end den er. For har man først sat bilen i "D", kan man jo bare vælge at køre afsted med speederen og med brug af rattet som i gamle dage. 

Gør man det, så venter der en fin køreoplevelse, for Volvo EX30 kører støjsvagt og smidigt, og med 272 hk på baghjulene er det ikke noget problem at komme ud over stepperne, hvis der er behov og mulighed for det. 

Vi prøvede også bilen på en lukket bane, og her udviste den mange gode egenskaber. Men giver man gas, er den glad for at gå en smule ud med bagenden, før ESC-systemet griber ind. 

Man kan vælge på skærmen, om EX30 skal motorbremse, når man slipper speederen, eller om den blot skal rulle afsted. Det er et spørgsmål om temperament, men motorbremsningen fungerer godt, og er nok noget, mange bliver glade for at køre med. 

Bremserne er lette at dosere, og man mærker ingen problemer der, hvor motorbremsen overtages af de mekaniske bremser. Det er flot lavet!

Soltag i en Volvo EX30, hvor man ser op mod himmelen
Glastag er standard på topudgaven, Ultra. Der er ikke et gardin, man kan trække for, så der er altid lys i kabinen, omend glasset er godt tonet.

Hvor lang rækkevidde har Volvo EX30?

Sæderne er elbetjente i denne udgave, men også her har Volvo ønsket at minimere antallet af knapper, så man skal kombinere en enkelt knap på sædet med en menu på skærmen for at få adgang til alle justeringsmulighederne. Det er ikke helt enkelt. 

Selve sæderne er ikke så store som i de større Volvoer, og de giver derfor ikke samme komfort, når man kører langt. F.eks. kan man ikke justere sædehyndens dybde.

Ved kørsel i mørke nyder man fordel af et fint lys på bilen, hvor særligt nærlyset er rigtig godt. Der er automatisk op- og nedblænding af fjernlyset, men ikke matrix-lygter, som ellers er dukket op hos flere konkurrenter i denne prisklasse. Der er heller ikke lygtevaskere som i en traditionel Volvo.

Til gengæld er varmeanlægget fint. En elektrisk varmepumpe kan aktiveres fra en app eller via bilens timer, og man kan således forvarme eller nedkøle kabinen før en køretur. Om vinteren vil man også glæde sig over fin sæde- og ratvarme, når man først har fundet frem til den undermenu, hvor de aktiveres.

Vi kørte på en fuld opladning 295 km på motorvej med konstant 110 km/t. på en vinterdag med nul grader. Det modsvarer, at man kan køre omkring 350 km på motorvejen om sommeren.

På den baggrund forventer vi, at man i den billigste udgave med det lille batteri vil kunne køre 225 km om vinteren og 265 km om sommeren. I begge tilfælde er det ikke imponerende værdier, og det udløser et minus for rækkevidden.

Hvide bagsæder i en Volvo EX30
Bagsædet byder ikke på megen knæplads, og man sidder lavt. Der er plads til tre personer, og der er isofix-beslag ved de to yderpladser. Vi savner friskluftdyser og et midterarmlæn.

Brugsværdien imponerer ikke

Egentlig er det ikke så mærkeligt, at den mindste Volvo også er den, der byder på mindst plads i kabinen. Men Volvo har ikke været særlig gode til at få så meget plads som muligt ud af bilens størrelse. For eksempel er en VW ID.3 kun tre cm længere, men byder på markant bedre kabineplads og et større bagagerum. 

Så kort fortalt har Volvo satset lidt for meget på designet og lidt for lidt på brugsværdien. Fire voksne har ret svært ved at finde plads i bilen, og her er det særligt bagsædepladsen, der skuffer. 

Men også bagagerummet er til den klejne side, og det er en ægte bommert, at Volvo ikke har formået at gøre den frunk, der trods alt er, stor nok til at den kan rumme det ladekabel, som bilen leveres med. Det betyder, at ladekablet i stedet skal ligge og flyde i bagagerummet. 

Førerpladsen er dog godt gennemtænkt, og der er mange smarte detaljer ved forsæderne såsom to kopholdere, et hemmeligt opbevaringsrum og lignende. Og på god Volvo-vis er der overalt lækre materialer, der er udvalgt med tanke på miljøet. 

Der er monteret en stor højttaler under forruden, og den udgør hovedelementet i musiksystemet. Man får ikke verdens bedste lydoplevelse, men lyden er meget bedre end i de billigste biler.

Og så er der også godt nyt til dem, der kører med påhængsvogn. For man kan tilkøbe et svingbart anhængertræk til bilen, og med det monteret må den trække op til 1.600 kg. 

Bagagerummet i en Volvo EX30 med blå kuffert og ladekabel
Bagagerummet rummer beskedne 318 liter, men en flytbar bund gør det muligt at opdele det i to. Der er elbagklap i denne topudgave, men vi savner lidt smarte løsninger til at holde bæreposer, ligesom det er ærgerligt, at der ikke er plads til ladekablet andre steder end her.

Forbedret garanti på el-Volvoer

I lighed med andre elbiler er det relativt billigt at holde en Volvo EX30 kørende, idet strømudgifterne er lavere end benzinudgifterne for en tilsvarende bil, og fordi serviceomkostningerne også er moderate.

En femårig service- og reparationsaftale på 100.000 km forventer vi vil komme til at koste ca. 5.100 kr. om året, og som altid er der tre års fabriksgaranti på elbilerne. 

De samlede udgifter ved at holde bilen kørende i fem år har vi således beregnet til 82.000 kr. om året, eller hvad der modsvarer 4,10 kr. pr. km. Det er en fin pris, der absolut taler for bilen. 

Alt i alt er Volvo EX30 derfor en god bil, der langt hen ad vejen vil give mening for dem, der kan leve med dens pladsforhold og betjening. Men med EX30 får man ikke en rendyrket klassisk Volvo til tilbudspris.

Er det så en ægte Volvo? Svaret er vel både ja og nej.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her