Motor mener
Suzuki Swift er en ærlig bil til dem, der ønsker et prisbilligt transportmiddel med det meste af det komfort- og sikkerhedsudstyr, man har behov for. Den lille benzinmotor er ikke hurtig, men den gør på fin vis det, man grundlæggende har behov for.
BORDEAUX Med en startpris på 172.000 kr. kører den nye Suzuki Swift direkte ind på det niveau, hvor mange danskere spejder efter sin næste bil.
Der er tale om en benzinbil med fokus på benzinøkonomi og enkel betjening, og den opgave løser den lille Swift til topkarakter.
Den trecylindrede benzinmotor yder beskedne 82 hestekræfter, men det kan mange formentlig snildt leve med, når man samtidig ved, at den kører over 22 km pr. liter. Det er godt for den daglige økonomi, og det giver en lav ejerafgift på bare 1.080 kr. om året.
Det er også godt for miljøet. CO2-udslippet er således nede på lige under 100 gram pr. km, hvilket gør Swift til den næstmest grønne benzinbil på markedet.
Video: Se nærmere på den nye Suzuki Swift
Avanceret sikkerhedspakke i Suzuki Swift
Suzuki kender sine kunder, og de beder sjældent om store fornyelser. Så den nye Swift ligner af samme grund næsten til forveksling forgængeren, og alle mål er stort set også identiske.
Men dykker man ned i detaljerne, dukker der alligevel fine forbedringer op. Alle udgaver har f.eks. nu fået en stor sikkerhedspakke med en avanceret nødbremse, der registrerer både biler, fodgængere, cyklister og motorcykler.
Og i alle udgaver advares man desuden om trafik bagude, når man bakker, ligesom der er advarsel for biler i den blinde vinkel på motorvejen.
Alle udgaver har også fået adaptiv fartpilot med tilhørende vognbaneassistent. Begge dele fungerer godt, og det er let at slå det til og fra via knapper på rattet.
Alarmer er svære at slå fra
Skærmen i midten er nu på ni tommer og tillader trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og har desuden altid indbygget navigationsanlæg.
I lighed med andre nye bilmodeller advarer Swift nu også, når man kører for stærkt. Bilen får information fra enten de skilte, som kameraet i forruden aflæser, eller fra navigationsanlæggets oplysninger. Vil man slå fartalarmen fra, kræver det desværre, at man dykker ned i flere menuer, hvilket man ikke bør gøre, mens man kører.
Men bortset fra det er bilen letbetjent med store fysiske knapper overalt. Her er ikke noget med at betjene bilen via en skærm, som man ser i mange andre nye bilmodeller, og tak for det!
Hvordan kører Suzuki Swift?
Køreindtrykket er overordnet positivt, og man mærker, at Suzuki har anstrengt sig for at reducere både motorstøjen og hjulstøjen. Men på to områder er ændringerne alligevel skudt lidt forbi målet.
Det ene handler om styretøjet, der heldigvis er blevet mere præcist end i forgængeren, men som desværre nu føles en smule for tungt. Det andet handler om affjedringen, der føles både hård og stødende.
Ingen af delene harmonerer med den komfortprofil, som Swift i øvrigt lægger op til. Vores testbil var ganske vist topudgaven, der kører på 16-tommer dæk. Den billigste udgave kører på 15-tommer hjul, og det kan formentlig trække affjedringen i den rigtige retning.
Heldigvis opleves motoren letkørt, og samarbejdet mellem kobling, gearskift og motor føles rar og ubesværet ved køkørsel, mens man ved hurtig kørsel må tage den med ro, da motoren ikke har mange kræfter at rutte med.
Det tilhørende mildhybrid-system bidrager med sine tre hestekræfter praktisk talt ikke med noget mærkbart i den sammenhæng. Det er derfor lidt af en tilsnigelse, at der står Hybrid på bagklappen.
Hvad koster Suzuki Swift?
Den nye Suzuki Swift byder på omtrent samme pladsforhold som forgængeren. Ved forsæderne betyder det udmærkede pladsforhold, men man skal op i topudgaven for at få et højdejusterbart førersæde med indbygget varme, og det skal man lige have i tankerne.
Ved bagsædet kniber det derimod med pladsen, og fire voksne kan slet ikke finde sig til rette i bilen. Men der er heldigvis plads til tre børn på bagsædet, og de to yderpladser er forsynet med isofix-beslag til autostole.
Bagagerummet er på 265 liter, og det er ret dybt og virker egentligt fint for klassen. Og som noget ret unikt kan Swift trække op til 1.000 kg.
I lighed med øvrige Suzuki-modeller sælges Swift med en treårig fabriksgaranti, der dækker op til 100.000 km. På den måde er Swift et både økonomisk og trygt bilkøb for dem, der sætter pris på den gode, gammeldags bilteknik.
Men man skal nok alligevel overveje topudgaven til lige under 200.000 kr. for at få alle de smarte udstyrsdetaljer med i købet.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks