Motor mener:
Cupra Tavascan er en vellykket el-SUV. Dens lokkemad vil primært være design og stil – et alternativ for dem, der kan lide Volkswagens el-teknik, men synes at Skoda Enyaq er for fodformet, VW ID.4 for almindelig og Audi Q4 for nobel-kedelig.
BARCELONA Sjældent har det taget så lang tid at få en bil fra bilshow til showroom. Cupra viste allerede i 2019 en konceptudgave af en elektrisk SUV kaldet Tavascan. Og kalenderen skifter til efterår 2024, når selvsamme bil kommer ud til de første danske kunder.
Her fem år efter afsløringen på Frankfurt Motorshow er det dog imponerende, at produktionsbilen stadig hedder Tavascan, opkaldt efter en landsby i Pyrenæerne, og ikke mindst at den ligner konceptbilen til forveksling. Nogen har gjort et godt designjob dengang.
Design er en afgørende faktor for Cupra – og Tavascan specifikt. Udseende er nærmest en eksistensberettigelse for Volkswagens unge elbilmærke, som er nær slægtning til det mere fornuftbetonede Seat, der begge har hovedkvarter lige uden for Barcelona.
Teknisk set er Tavascan nemlig blot – eller overvejende – endnu en fortolkning af Volkswagens MEB-platform og dennes mange SUV-varianter: VW ID.4/ID.5, Skoda Enyaq og Audi Q4. I praksis kan Tavascan nok også være et friskt alternativ til sidste års bestseller i Danmark, Tesla Model Y.
Markant design på Cupra Tavascan
Tavascan er mere og andet end en spansk ID.5, viser Motors første møde med modellen. Cupra’en handler meget om form og stil, og SUV-coupéen er på det punkt i høj grad sin egen.
Fronten inklusive de sammenknebne, trekantede forlygter er ren Cupra, og mens fordørene er identiske med søskendebilernes, er bagdøren med den stigende rudekant Cupras egen. Det gælder også det coupéformede bagparti, der er mere coupé end Audis og Skodas versioner, som endda kalder sig Sportback og Coupé.
Cupras soloridt opleves også i kabinen. Kendere vil hurtigt kunne se ligheder med VW ID.4 & co., men den samlede oplevelse er en noget anden. Det Cupra-specifikke og typiske Y-formede midterpanel mellem forsæderne og det kobberfarvede indlæg giver en noget anden visuel oplevelse.
Om det er vellykket, er nok en smagssag, men faktuelt er, at disse elementer rent fysisk virker spinkle og billige. Derimod er beklædningen rundt om ret gedigen og rare at røre ved – flottere udført end f.eks. i ID.4.
Men der er et lille kiks i udformningen. Midt på det svævende panel sidder knappen til havariblinket – og det er en lige lovlig prominent placering, da det er nemt at aktivere det ved en fejl. Tavascan har desuden arvet ID.4’s spare-betjening til sideruderne – for og bag kan ikke styres samtidig.
Kultiverede køreegenskaber
Da produktionsudgaven af Tavascan blev vist frem sidste år, havde den noget højere ydelse end sine søskende. Men siden er de øvrige modeller blevet opgraderet med de samme motorer og til dels batteri, så ydelsen er fuldstændig den samme i alle modeller.
Det vil sige 286 og 340 hk med henholdsvis én og to motorer. Lidt spøjst, at frække Tavascan ikke lige fik 20 ekstra hestekræfter at pynte sig med.
Nuvel. Ydelse er ikke alt. Disse dage måske nærmest for nemt og trivielt. Cupra har i stedet kultiveret køreegenskaberne på en mere avanceret facon. Undervognens opsætning i den prøvede VZ-udgave er sportslig, men ikke så stram, at det gør ondt, selvom testbilen var helt oppe at stå på 20-tommerhjul.
Vilde køreprogrammer i Cupra Tavascan
Det er mere de sportslige køreprogrammer, der skiller den ud. Dem er der seks af, og de mest barske, Performance og ’Cupra’, giver nogle ret hysteriske reaktioner fra især speederen. Det er lige før, der er risiko for piskesmæld ved fuld pedal ved lavere hastigheder i de to mest skarpe indstillinger, i hvert fald når man er ombord i topudgaven VZ med 340 hk, som var eneste variant ved den internationale præsentation.
Særligt Cupra-programmet virker unødigt spidst, og mon ikke også at Tavascan-kørere langt overvejende vil holde sig til komfortindstillingen. Køreprogrammerne vælges heldigvis nemt via fysiske knapper på rattet, men det er ikke helt logisk, at der er to knapper til delvis samme opgave.
Når fartalarmen driller og evt. skal slås fra, skal man derimod ind i en skærmmenu. Tre klik kan vel gøre det, men ikke den mest trafiksikre løsning.
Fin plads på bagsædet
Trykskærmen er helt oppe på 15 tommer i VZ-modellen, en størrelse man ikke finder hos dens SUV-søskende, men dog i ID.7. Dertil er der et lille, men nyttigt instrumenthus på ratstammen og til overflod et stort og skarpt headup-display.
Derimod er udsynet skråt bagud gennem den lille bagrude ikke godt. Skønheden har her sin pris.
Bagsædepladsen overrasker positivt. Den udstrakte coupéform kunne indikere dårlig loftshøjde bag, men det er bestemt ikke tilfældet. Både hoved og knæ er der god plads til, også for voksne.
Bagagerummet er fint og meget som forventeligt i denne klasse. Det rummer 540 liter, er reelt i faconen og har en praktisk dobbeltbund. Påhængsvægten er 1.400 kg her i VZ-udgaven og ellers 1.200 kg.
Varmepumpe indgår i en vinterpakke med elopvarmet forrude og varme i for- og bagsæder samt rat. Hvordan den pakke bliver integreret i det danske modelprogram, er ikke helt afgjort.
Batteriet er det udbredte i Volkswagens-familien på 77 kWh netto og giver Tavascan VZ en officiel rækkevidde på 512-522 km. Den baghjulstrukne udgave kaldet Endurance klarer 542-568 km med samme batteri. Lynladning sker med op til 175 kW.
Hvad koster Cupra Tavascan?
Tavascan kommer på et tidspunkt, hvor Cupra stormer frem og kan kalde sig Europas hurtigst voksende bilmærke. Tavascan er Cupras blot anden selvstændige model (efter Formentor), men får snart følgeskab af Terramar, en mellemstor hybrid.
De første eksemplarer af Tavascan dukker op hos danske forhandlere hen over sommeren med levering fra omkring oktober. Priserne kendes ikke ved præsentationen. Cupra har det delikate problem, at Tavascan fremstilles i Kina (på en spritny Volkswagen-fabrik), og EU rasler med sablen over for Kina ved at true med forhøjet importtold på kinesisk fremstillede elbiler.
Der kommer formentlig klarhed over det lige efter EU-parlamentsvalget i juni, og så burde de danske priser kunne ligge klar lidt efter. Ellers bliver det svært at få bilkøbere til at skrive under på en slutseddel.
Men spillerummet for prissætningen er snævert. Man skal nok forvente, at Tavascan kommer til at ligge ret tæt på VW ID.5 og Audi Q4 med tilsvarende motor og udstyr. Det indikerer en startpris omkring 380.000 kr., henholdsvis 430.000 kr.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.