Peugeot E-3008 set forfra i bymiljø
Biltest

Peugeot E-3008 – Fornyet fransk elbil

Den nye generation af Peugeot 3008 har fået et E koblet til navnet, for nu kører den udelukkende på el. Det er der kommet en fin bil ud af, omend bagsædepladsen skuffer en smule.
Peugeot E-3008 set bagfra

Motors vurdering

Peugeot E-3008

El
369.990 kr.
  • Komfort
  • Instrumentbord
  • Dørhåndtag
  • Betjening
  • Ladetid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk Batteri (brutto/netto): 77/73 kWh. Maks. ladeeffekt (AC/DC): 11/160 kW
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    210 hk
  • Moment
    345 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.228 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.250 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Officiel rækkevidde
    520 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:454 cm B:190 cm H:164 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km
  • Målt rækkevidde 415 km
Luk

Peugeot E-3008 er konstrueret til at kunne bygges enten som en elbil eller som en benzinbil. I Danmark er den  udelukkende lanceret som elbil i en enkelt motorvariant med forhjulstræk, der fås i fire udstyrsniveauer.

Priserne begynder ved 330.000 kr., men prisspringene er relativt små, og det betyder, at topudgaven, GT Pack, fås for 370.000 kr.

Alle udgaver har samme batteri på 73 kWh netto, og det medfører officielle rækkevidder – lidt afhængigt af udstyret – på mellem 519 og 525 km.

Førerpladsen i en Peugeot E-3008
Førerpladsen er præget af det lille rat og det store panel, der løber langs instrumentbordets overkant. Ved midterkonsollen er endnu et panel, hvor man kan trykke på de mest benyttede knap-funktioner.

Hvor langt kører Peugeot E-3008?

Vi har haft E-3008 ude på en testtur på det danske motorvejsnet, hvor vi fuldt opladet og med konstant 110 km/t. kunne køre 415 km, før batteriet var tømt. Det modsvarer, at vi kørte 5,7 km pr. kWh, hvilket er normalt, men ikke specielt flot.

Det opnåede resultat var ved 20 grader sommervejr, så om vinteren ved nul grader skal man ikke forvente at køre mere end 345 km, før man må ind at lade bilen op igen.

Det foregår med en lynlader med hastigheder på op til 160 kW. Vi målte ladehastigheden ved et forvarmet batteri under lynopladning fra 10 til 80 procent ved 20 grader. Det tog i alt 41 minutter.

Efter 15 minutter var der kommet 31 kWh på batteriet (175 km) og efter 30 minutter 47 kWh (270 km). Det modsvarer gennemsnitlige ladeeffekter på hhv. 124 og 94 kW. Vores opladning toppede efter 7 minutter ved 159 kW ganske tæt på fabrikstallet, 160 kW. 

Skærme i en Peugeot E-3008
Skærmpanelet består af to enheder, hvor den til højre bl.a. indeholder navigationsanlæg. Det er i stand til at planlægge ruter med indbyggede ladestop.

Det store glaspanel er let at aflæse

Bag rattet mærker man hurtigt, at dette er den nyeste model i Peugeot-familien. Foran rattet, lidt oppe, er der placeret et panel med to skærme, der giver føreren et godt overblik over både kørslen og bilens funktioner.

Panelet er tydeligt i sit udtryk og gør det egentlig ud for et headup-display, da man ikke skal flytte blikket fra vejen særlig meget for at aflæse den aktuelle hastighed. Skærmene er i denne GT Pack på to gange 10”, og de er monteret bag en 21”-glasskærm, der er meget tydelig i sin grafik.

Man mærker, at selve den computer, der skal håndtere de mange data, er af nyeste generation, og den er dermed i stand til at levere hurtige skift af skærmbillederne, så det giver indtryk af en moderne bil.

Der er et separat panel længere nede på instrumentbordet, hvor man kan programmere op til 10 forskellige direkte genveje. Det er fint, når det er gjort, men ikke helt ligetil for uøvede.

Rundt om skærmen er et organisk formet instrumentbord med en stoflignende beklædning, der giver et godt miljø i bilen. Farverne omkring panelet kan vælges blandt otte muligheder, og på den måde kan man skabe sig en indstilling, der passer ens ønsker.

I denne udgave er sæderne som standard ikke eljusterbare, og det kræver derfor lidt håndelag at få dem indstillet korrekt hver gang. Man kan tilkøbe en udstyrspakke med bedre sæder, der er eljusterbare. Den koster 15.000 kr., men så får man også indbygget massage med i købet. Den pakke er derfor værd at overveje.

Uanset valg af sæder oplevede vi at det var svært for langbenede førere at få plads til venstre fod, da fodhvileren er trukket ret langt hen mod sædet. 

På forsæderne er sikkerhedsselerne ikke højdejusterbare. Det kan være generende, hvis man har en højde, der ikke lige passer med den position, som Peugeot har valgt.

Bagsæderne i en Peugeot E-3008
Bagsædepladsen går an, men er i virkeligheden ikke så god, som bilens store udvendige mål ellers kunne stille i udsigt. En stor midterkonsol generer desuden ved midterpladsen. Der er gode friskluftdyser, midterarmlæn og lys samt isofixbeslag ved yderpladserne samt ved forsædet.

Bagsædepladsen imponerer ikke

At den nye Peugeot E-3008 er en stor bil, fornemmer man tydeligt, når man står ved siden af den. Den har en højde på hele 164 cm, og den er over 4,5 meter lang. Men designet er forsøgt gjort moderne og sportsligt med en skrånende bagrude.

Det har så til gengæld medført, at man ikke har kunnet placere bagsædet helt så langt tilbage, som kabinen ellers lægger op til. Ved bagsædet mærker man derfor – bilens størrelse taget i betragtning – en lidt skuffende knæplads, og der er i hvert fald ikke lige så god benplads som hos konkurrenterne fra f.eks. VW og Skoda.

Loftshøjden er derimod fin, og siddekomforten er rar. Der er også friskluftdyser ved bagsædet, men de er placeret i en ret stor midterkonsol, der generer midterpladsens passager en smule.

Vil man have bedre bagsædeplads, er det værd at bemærke, at 3008 har en storebror i form af 5008, der kommer med samme teknik, men med en længere akselafstand, længere døre til bagsædet og dermed markant bedre plads og bedre indstigningsforhold.

Den store E-5008 kommer til at koste omkring 30.000 kr. mere end E-3008, og den er derfor værd at overveje for dem, der har behov for ekstra god bagsædeplads. Den har i øvrigt syv sæder som standard.

Kabinen i en Peugeot E-3008
Instrumentbordet er flot stofbeklædt, og der er en flot finish på alu-delenes tilpasninger. Det prikkede panel forrest er belyst om natten.

Hvordan kører Peugeot E-3008?

På vejene opleves den nye elbil som en meget behagelig bil. Vi har noteret os, at støjniveauet generelt set er lavt, og at bilen kører flot ligeud på motorvejen, og at den ikke opleves følsom over for sidevind.

I denne GT Pack-udgave er der fine køreassistenter i form af en adaptiv fartpilot, der kan arbejde sammen med vejskiltelæsningen på den måde, at man med et enkelt tryk kan ændre den valgte hastighed til den aktuelle fartgrænse. Selve skiltelæsningen er dog ikke altid helt stabil, og det kan medføre, at man ikke altid kan bruge denne funktion.

Vognbaneassistenten føles derimod tillidsvækkende, og den er god til at lade bilen følge vognbanen på motorvejen og på de større landeveje, hvor det giver mening at bruge den. Om man vil køre med den eller ej, er let at afgøre via en knap på rattet.

Bilen mærker, om man holder en hånd på rattet via en såkaldt pulsføler. Det betyder, at man slipper for falske alarmer om manglende hænder på rattet, som man ser i flere andre biler. Det er en god detalje!

En anden fin detalje er vognbane-skift-assistenten. Når den er slået til, kan man aktivere blinklyset, og så spørger bilen, om man vil skifte vognbane. Med et tryk på OK-tasten sættes vognbaneskiftet i gang, og bilen skifter så selv vognbane, hvis trafikken tillader det. Den drejer smidigt på rattet og fortsætter med at blinke, indtil manøvren er slut. Det er faktisk en fin funktion, man godt kan blive afhængig af.

Instrumentpanel i en Peugeot E-3008
Selve instrumentpanelet er placeret lige over rattet og fungerer i praksis som et headup-display. Hastigheden er let af aflæse, og man har hele tiden overblik over batteriets opladningsniveau med en deraf tilhørende forventet rækkevidde i kilometer.

Skærmen reagerer ikke hurtigt nok

På minussiden har vi noteret os, at den højre del af skærmen er lige lovlig langt væk, når man skal trykke på den. Her er det derfor godt, at de programmerbare genvejstaster er placeret lidt tættere på føreren.

Men en gang i mellem er det trods alt nødvendigt at trykke på selve skærmen, og det virker desværre ikke helt overbevisende hver gang. Dels på grund af afstanden, dels fordi skærmen ikke er helt så følsom, som man kunne ønske sig.

Førerplads i en Peugeot E-3008 der kører
I udstyrsudgaverne GT og GT Pack får man lækre sæder med i købet. Her er der blødt Alcantara-stof og kunst-dellæder i sort og grå. Eljusterbare sæder med indbygget massage kan tilkøbes for 15.000 kr.

Forlygterne lyser flot op på vejen

På plussiden har vi noteret os, at der er meget fine og letbetjente håndtag udvendigt på bilens døre, og at bagklappens elbetjening er let at bruge i hverdagen. Der er også meget fine forlygter på bilen. De er af LED matrix-typen, og lyser både skarpt og med en fin afmaskning ved bilerne og den øvrige trafik foran bilen. Dette er et punkt, hvor den gamle 3008’er ikke var helt så god.

Peugeot E-3008 er også udstyret med fine opbevaringsrum, et midterrum mellem forsæderne med indbygget køling, et midterarmlæn ved bagsædet med indbyggede kopholdere, og flere gode rum til småting flere steder i bilen. Dermed er brugsværdien inde i kabinen fin.

Bagagerummet rummer 520 liter, og selvom det virker ret stort, savner vi alligevel en frunk til ladekablet, der her i stedet skal placeres under gulvet i bagagerummet, og som på den måde stjæler lidt af pladsen. Peugeot E-3008 må udstyres med anhængertræk, og den må trække op til 1.250 kg.

Bagagerum med blå kuffert i Peugeot E-3008
Bagagerummet rummer 520 liter med bagsædet i brug. Bagsæderyggen er opdelt i tre dele, hvilket giver en god fleksibilitet. Der er plads til ladekablet under gulvet, men vi savner en frunk fortil.

Garantien er ikke på plads

I Europa har Peugeot lanceret en mægtig fin fabriksgaranti, der dækker i op til otte år eller 160.000 km, og som fungerer på den måde, at garantien forlænges med to år, hver gang bilen har været til et af de anviste serviceeftersyn. I Danmark er denne garanti-model desværre endnu ikke indført, og det betyder, at fabriksgarantien på bilen herhjemme fortsat kun er på to år.

Det er et alvorligt minus, og noget der diskvalificerer bilen i forhold til de mange konkurrenter, der byder på bedre garantier. Der er dog udsigt til, at den lange garanti også vil blive introduceret herhjemme, men hvornår det sker, vides endnu ikke.

Og om den så også vil komme til at omfatte de biler, der allerede er solgt, kan man kun gisne om. Det ville være en naturlig handling, men endnu er intet bekræftet fra officiel side, så det er et område, man bør være opmærksom på og diskutere med forhandleren. I tvivlstilfælde kan man som FDM-medlem altid få en slutseddel gennemgået forud for et køb.

Men bortset fra disse enkelte minusser virker Peugeot E-3008 som en elbil med gode europæiske kvaliteter. Den nåede da også helt op i top tre, da den tidligere på året kæmpede om titlen Car of the Year 2024.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her