Sort Hyundai i20 kører på vej
Biltest

Hyundai i20 – Rummelig minibil med god garanti

Hyundai i20 byder sig til med en af miniklassens største kabiner, og det giver en god brugsværdi. Desværre savner vi adaptiv fartpilot, plasten i kabinen virker billig, og der er en del dækstøj.
Hyundai i20 set bagfra, mens den kører på en vej

Motors vurdering

Hyundai i20

19,2 km/l
Benzin
195.995 kr.
  • Plads
  • Garanti
  • Udstyr
  • Tændingsnøgle
  • Motorstøj
  • Hård plast
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0-liters turbomotor – 3 cylindre – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    172 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.140 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.110 kg
  • Bagagerum
    352 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:407 cm B:178 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,35 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

Også i små biler betyder størrelsen noget. Og med en længde på 407 cm var i20 den længste, da FDM i sommeren 2024 testede fem spændende minibiler. Det er med til at sikre gode pladsforhold.

I20 bygges i Tyrkiet, men er designet i Korea, og her har man nyligt givet bilen et mindre facelift, hvor særligt for- og baglygterne har fået nye former.

Der er valg mellem to benzinmotorer, en med og en uden turbo. Vi har her testet turboudgaven med 100 hk og manuelt gear, og den fås i to udstyrsniveauer, hvor vi har testet den med laveste niveau til priser fra 196.000 kroner.

Her får man en fint indrettet førerplads med en 8”-skærm i midten, der kan kobles op med trådløs Apple CarPlay eller Android Auto. Det er med til at give bilen et moderne udtryk, og det er en ret så vigtig funktion, da bilen ikke fås med fabriksmonteret navigationsanlæg.

Førerplads i en Hyundai i20
Førerpladsen er godt indrettet med et digitalt instrumenthus og en stor skærm i midten. Fartpiloten styres fra rattet, men er ikke af den adaptive type.

Hvordan kører Hyundai i20?

Vores køreoplevelse var generelt god, og vi satte pris på motorens kræfter, og dens ret så direkte respons, mens motorstøjen var i den høje ende. På FDM Jyllandsringen udviste bilen gode takter og er både stabil og letkørt.

Førerpladsen er godt indrettet, og den standardmonterede vognbaneassistent fungerer godt. På mindre veje er det dog bedst at slå den fra, og det foregår let og enkelt via knapper på rattet. Men vi savner muligheden for en adaptiv fartpilot, og det trækker ned.

Bilen er udstyret med en automatisk nødbremse, der bremser for holdende biler eller cyklister og fodgængere. Vi testede den ved hastigheder op til 50 km/t., og her fungerede den fint, idet den først advarede om faren og dernæst bremsede bilen ned, idet vi bevidst valgte ikke at gøre noget for netop at teste funktionen.

Vi testede også, om bilen selv kunne bremse, hvis man er ved at bakke ind i f.eks. et legende barn. Det kunne den ikke, men den advarede dog via p-sensorernes funktion, ligesom billedet på bakkameraet afslørede forhindringen.

Person på bagsædet i en Hyundai i20
Bagsædepladsen er meget fin, og to voksne sidder fint bag hinanden. Der er godt udsyn via de store ruder. Der er isofixbeslag ved yderpladserne.

Hvor god plads er der i Hyundai i20?

Der er fremragende pladsforhold ved bagsædet, og bagagerummet virker med sine 352 liter ret så rummeligt. Selve komfortmålet, som er målet fra speeder til bagsædets ryglæn minus tykkelsen af førerstolens ryglæn, er på 174 cm, og det er et af klassens største mål.

Det er f.eks. syv cm mere end i Renault Clio, og tre cm mere end i Peugeot 208. Dermed er Hyundai i20 en af de største biler i klassen, når det handler om kabineplads, og det er med til at understrege bilens gode brugsværdi

Hyundai i20 må udstyres med anhængertræk, og bilen må trække op til 1.110 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og ellers højest 450 kg.

Skærm i en Hyundai i20
Skærmen i midten er fint flankeret af rigtige trykknapper, der gør det let at betjene menuerne. Der er ikke indbygget navigationsanlæg, og navigation skal derfor leveres af mobiltelefonen.

Noter fra testblokken

Vores testbil havde en komfortpakke monteret til 7.000 kroner ekstra. Den omfatter et 1-zonet aut. klimaanlæg, regnsensor og et fint, forskydeligt armlæn. Det er en pakke, der bestemt er værd at overveje.

På minussiden har vi noteret os en del dækstøj og en kabine, der oser af sort, hård plastic, der føles billig. Også den traditionelle nøglestart er ikke helt tidssvarende, og vi irriterede os ofte over bilens mindre gode evne til at læse vejskilte korrekt. Det resulterer ofte i fejlagtige advarsler for at køre for stærkt. Fartalarmen kan slås fra, men det kræver fire klik på skærmen i midten, og det er ikke noget, man bør gøre, mens man kører.

Forlygterne er af halogentypen og opleves ikke effektive. Her er der bedre LED-lys på den 20.000 kroner dyrere udstyrsversion, der hedder Advanced.

Bagagerum med blå kuffert i Hyundai i20
Hyundai i20 har et bagagerum på 352 liter, og det er meget i denne klasse. Gulvet kan placeres i to niveauer, og bagsæderyggen kan foldes forover i to dele.

Hvor langt kører Hyundai i20 på literen?

Under vores testrute med en blanding af motorvej, landevej og bykørsel kørte vi snit 19 km pr. liter, hvilket dermed næsten ramte fabrikstallets 19,2 km pr. liter.

Vi har beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km, når alt regnes med. Så lander km-prisen på 3,35 kroner, hvilket modsvarer 67.000 kroner om året. Det er en pris, der ligger lige midt i feltet, når vi regner på de tilsvarende priser for konkurrenterne.

Garantien på Hyundai i20 er i øvrigt på fem år uden km-begrænsning, og det er flot og en af markedets bedste dækninger.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve