Skærpede test-krav rammer mikrobiler hårdt

De stadig skrappere krav til bilers sikkerhed rammer nu især de helt små biler, der får sværere ved at nå de maksimale fem stjerner, viser årets anden Euro NCAP-test.

De nye skærpede Euro NCAP-krav begynder nu at gøre ondt på især de mindste biler, viser årets anden Euro NCAP-test
Pressemeddelelse

Heller ikke årets andet kvartal bød på travlhed hos Euro NCAP, hvor bare to biler var på testrampen hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde.

Her blev det helt som forventet til fem overbevisende stjerner til Mercedes-Benz’ nye C-Klasse. Til gengæld måtte Hyundais lille i10 ’nøjes’ med fire stjerner. Hyundais nye mikrobil har ellers fået pæne ord med på vejen af blandt andre FDM, men de stadig skrappere krav til nye bilers sikkerhed begynder nu at gøre ondt på især de mindste modeller.

”Den nye Hyundai i10 er på mange måder en meget vellykket bil. Når den alligevel ’kun’ klarer sikkerhedstesten til fire stjerner, skyldes det, at Euro NCAP fra årsskiftet skærpede kravene endnu en gang. Vi kommer således nok til fremover at se en del biler i denne klasse, der har svært ved at klare testen til fem stjerner på grund af deres størrelse og deres ofte begrænsede mængde sikkerhedsudstyr,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Mens der altså er fire stjerner til Hyundai i10, funkler de maksimale fem stjerner over Mercedes-Benz’ C-Klasse.

”At Mercedes-Benz’ C-Klasse består sikkerhedstesten til fem flotte stjerner, er helt som forventet. Men udover en omfattende sikkerhedspakke, der er standard, fås C-Klassen også med en lang række ekstra sikkerhedsudstyr, der gør bilen endnu mere sikker for både passagerer og medtrafikanter. Desværre betyder det høje danske afgiftsniveau, at vi næppe skal forvente at se dette udstyr finde vej i større stil til Danmark,” siger Søren W. Rasmussen.

Se video af crashtesten af Mercedes-Benz’ C-Klasse og Hyundai i10 og læs FDMs kommentar på www.FDM.dk/crashtest

Læs mere om tidligere Euro NCAP-test på www.FDM.dk/euroncap

Hyundai i10 - Fire stjerner
FDM mener: Hyundai i10 opnår ikke de maksimale fem stjerner, men får trods alt hæderlige fire stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest. Trods seks airbags og en god fodgængersikkerhed kan den lille bil ikke tilbyde optimal beskyttelse af forsædepassagererne, og under testen åbnede dørhåndtaget en af dørene, hvilket trækker ned. Børnesikkerheden er rimelig, men ikke på niveau med den, vi ser i større biler, og det kan give ret store belastninger af barnets krop i tilfælde af en kollision. Mængden af sikkerhedsudstyr er kun til et firestjernet niveau. Hovedstøtterne fortil er gode, mens bagsædets ikke støtter godt nok. En automatisk nødbremse (AEB) fås ikke til bilen, og det trækker ned.

Mercedes-Benz C-Klasse - Fem stjerner
FDM mener: Mercedes-Benz C-Klasse er testet efter de nye, skrappe 2014-regler, og her vidner resultatet om en yderst sikker bil med et velkonstrueret karrosseri, der kan beskytte både fører, forsædepassager og børn på en overbevisende måde. Hovedstøtterne ved forsæderne er glimrende, mens dem ved bagsædet kun er middelmådige. Alle udgaver er udstyret med en automatisk nødbremse, der virker fint ved lave hastigheder, og som kan mindske skaderne ved høje hastigheder. Andre sikkerhedssystemer fås, men giver ikke point her, da de ikke er standard på alle biler. Den samlede sikkerhedstest udløser de maksimale fem stjerner.