Renault Scenic – Vellykket elbil med fokus på bagsædet
Motors vurdering
Renault Scenic
- Førerplads
- Komfort
- Bagsædeplads
- Tre stilke v/rat
- Dørhåndtag
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 92/87 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt220 hk
-
Moment300 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.842 kg
-
Maks. påhængsvægt1.100 kg
-
Bagagerum545 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Officiel rækkevidde609 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år/160.000 km
-
MålL:447 cm B:186 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,20 kr./km
- Målt rækkevidde 470 km
Den blev Car of the Year 2024, og den velbyggede Scenic charmerede da også alle på testholdet med sin godt indrettede kabine og sine gode køreegenskaber.
Denne Iconic-udstyrsversion er den dyreste, og det betyder, at batteriet er på hele 87 kWh. Prisen er 385.000 kr., og selvom der findes et par billigere udgaver, er det faktisk denne udgave, man skal gå efter, da den har det bedste sikkerhedsudstyr.
Hvor lang rækkevidde har Renault Scenic?
Som altid har vi testet, hvor langt man kan køre på motorvejen med en fart på 110 km/t. Her nåede vi 470 km på en sommerdag med 20 grader. Det modsvarer 385 km om vinteren ved nul grader.
Det er naturligvis noget kortere end fabrikstallets 609 km, som foregår ved en mindre krævende målemetode.
Vores målte rækkevidde modsvarer en effektivitet, der tillader, at man kan køre 5,3 km pr. kWh. Det er et lavt niveau og vidner om, at bilen trods alt ikke er så energieffektiv som flere af konkurrenterne.
På farten stiller Renault en ladeeffekt på 150 kW i udsigt. Det er ikke i den hurtige ende af skalaen. Vi ladede bilen op for at teste det i det virkelige liv, og her opnåede vi en ladeeffekt over det første kvarter på 124 kW, og efter en halv time var der gennemsnitligt blevet ladet med 110 kW.
Det svarer til, at man fik tilført energi nok til at kunne fortsætte yderligere 160 km efter et kvarter og 290 km efter en halv time.
Hvordan kører Renault Scenic?
I denne udgave er der både en velfungerende adaptiv fartpilot og en fin vognbaneassistent, og netop de to ting skal tilkøbes til de billigere udstyrsvarianter, hvorfor vi betragter netop Iconic som det bedste køb.
Fartpiloten arbejder fint sammen med skiltegenkendelsen, så man ved tryk på en knap på rattet kan justere fartpiloten til at følge den tilladte fartgrænse. Det er smart!
Køreindtrykket er i det hele taget positivt, og der er samlet set en fin komfort i bilen. Motoren er på papiret ikke voldsom, men bilen føles alligevel kvik, og det er nemt at styre regenerationen fra skiftegreb bag rattet.
En knap til venstre for rattet aktiverer en personlig køreprofil, hvor man f.eks. kan have valgt at slå fartalarmen fra. Det er en fin løsning.
På forsæderne er sikkerhedsselerne højdejusterbare, og dermed kan man indstille dem, så selerne har den bedst mulige føring hen over skulderen i forhold til førerens højde. Det er godt!
Glastag imponerer
Betjeningen omkring førerpladsen er generelt god, og det Google-baserede navigationsanlæg og styresystem er blandt de bedste på markedet. Her kan man let tale til bilen på dansk, og så forstår den kommandoen.
I vores testbil var udstyret suppleret med et glastag, der på magisk vis kan skifte fra at være gennemsigtigt til at blive mælkehvidt og dermed blokere for solens stråler. Det styres via en knap over førerpladsen. Glastaget er ekstraudstyr til 11.000 kr.
Man sidder ret lavt i bilen, og det er lige før, man mere vil betegne bilen som en stationcar end en SUV, men her har elbilerne jo vendt lidt op og ned på de gængse opfattelser af bilstørrelser og -former.
Fra testholdets noter
På minussiden har vi noteret en del dækstøj fra de store 20-tommerhjul, ligesom vi aldrig blev gode venner med de udvendige dørhåndtag. Også tre stilke til højre for rattet er for meget af det gode, og er ofte årsag til fejlbetjening.
En blot toårig garanti er heller ikke noget, vi er imponerede over – her har Renault en god mulighed for at forbedre sig.
På plussiden har vi noteret os det fine instrumentpanel, der let kan skifte mellem flere layouts, så man kan finde den form, man bedst synes om. Vi blev også glade for muligheden for at justere rekuperationen (motorbremsen) via skiftegrebene bag rattet. Sæderne er også rare og giver god støtte.
Samlet set er Renault derfor en yderst vellykket bil, hvor særligt bagsædepladsen er med til at gøre den særdeles velegnet som familiebil.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.