Hvid Tesla Model Y kører på landevej
Biltest

Tesla Model Y – Populær elbil til skarp pris

Tesla Model Y byder sig til med god plads og mange smarte løsninger. Men indvendigt skal man vænne sig til et interiør og en betjening af bilen, der er helt anderledes end i de fleste andre elbiler.
Tesla Model Y set bagfra, mens den kører på en vej

Motors vurdering

Tesla Model Y

El
349.990 kr.
  • Pladsforhold
  • Skærm-menuer
  • Rækkevidde
  • Intet instrumenthus
  • Dørhåndtag
  • Autopilot
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 85/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    299 hk
  • Moment
    420 Nm
  • Topfart
    217 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.959 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    420 liter
  • Akselafstand
    289 cm
  • Officiel rækkevidde
    600 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 2 / 12
    Bilgaranti: Maks. 80.000 km
  • Mål
    L:475 cm B:192 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,20 kr./km
  • Målt rækkevidde 500 km

Sikkerhed

2022
Luk

Den har været Danmarks suverænt bedst sælgende bilmodel gennem en længere periode, og den ikoniske elbil byder da også på en fremragende pakkeløsning til en god pris.

Og som altid hos Tesla er bilen færdigbygget, og man kan derfor kun tilvælge detaljer som farven på kabinen, et sæt lidt større hjul eller en mere avanceret fartpilot. Alt andet er standard, og det gør det let at vælge en Model Y.

Den version vi her har fat i, er den baghjulstrukne udgave med det store batteri eller det, der hos Tesla hedder Long Range. Den koster 350.000 kr., hvilket er en skarp pris målt op mod de fleste af konkurrenterne.

Førerpladsen i en Tesla Model Y
Et nærmest klinisk rent instrumentbord er typisk for Tesla. Alt styres fra skærmen eller fra multi-knapperne på rattet.

Hvor lang rækkevidde har Tesla Model Y?

Tesla har længst erfaring med elbiler herhjemme, og det mærker man da også i praksis, når man måler på bilens rækkevidde, der er blandt de bedste i segmentet.

Tesla Model Y har også en af klassens bedste ladeeffekter – kun overgået af Xpeng G6, som modsat Tesla’s 400-volt batteri-spænding anvender en 800-volt-teknologi. Og som altid får man også adgang til Teslas omfattende netværk af ladestationer, der er meget nemme og billige at bruge.

Som altid har vi testet, hvor langt man kan køre på motorvejen med en fart på 110 km/t. Her nåede vi 500 km på en sommerdag med 20 grader. Det modsvarer 415 km om vinteren ved nul grader. Det er naturligvis noget kortere end fabrikstallets 600 km, som foregår ved en mindre krævende målemetode, men trods alt et resultat, som ikke mange andre elbiler i denne klasse kan matche.

Vores målte rækkevidde modsvarer en effektivitet, der tillader, at man kan køre 6,5 km pr. kWh. Det er klassens højeste niveau og vidner om, at bilen er ganske energieffektiv, og at den kører længere på hver kWh, end det vi ser hos konkurrenterne.

Stor skærm i Tesla Model Y
Den store skærm er på 15-tommer og er eneste mulighed for at aflæse hastigheden. Det kræver tilvænning.

Hvor hurtigt kan Tesla Model Y lades op?

På farten stiller Tesla en ladeeffekt på hele 250 kW i udsigt. Det er i den hurtigste ende af skalaen, når man sammenligner med konkurrenterne.

Vi ladede bilen op for at teste det i det virkelige liv, og her opnåede vi en ladeeffekt over det første kvarter på mere moderate 148 kW, og efter en halv time var der gennemsnitligt blot blevet ladet med 118 kW.

Det svarer til, at man fik tilført energi nok til at kunne fortsætte yderligere 240 km efter et kvarter og 380 km efter en halv time.

Person på bagsædet af en Tesla Model Y
Der er fin plads ved bagsædet, men man sidder ret lavt. Der er fin plads til fødderne under forsæderne, og der er også friskluftdyser til bagsædepassagererne. Glastaget er standard, men der er intet solgardin under glasset.

Hvordan kører Tesla Model Y?

Køreindtrykket er generelt positivt, og man bliver hurtigt dus med bilens opførsel på vejen, selvom den ikke kører helt som konkurrenterne. For det første kan man ikke justere motoropbremsningen, den er altid til stede, og så må man med speederen regulere, hvor meget bilen skal bremse op hen mod f.eks. et rødt lys.

En anden ting der er anderledes, er, at alle informationer om kørslen kun fremgår af skærmen i midten. Der er intet instrumenthus foran rattet og ej heller et headup-display.

Til gengæld er skærmens menuer efterhånden blevet godt organiseret, og det er let at finde frem til de funktioner, man søger. Men bilen kan meget, og man skal derfor være meget nørdet, før man har fundet frem til alle bilens funktioner.

Fartpiloten er noget aggressiv i sin opførsel, og bilen tillader ikke, at man blander sig kørslen, når først autopiloten er aktiveret. Alligevel skal man til tider dreje lidt på rattet for at vise, at man er til stede.

Gør man ikke det, slår den fra, og drejer man for meget, så slår den også fra. Og gør man det mere end et par gange, vil bilen ikke længere tillade, at man aktiverer autopiloten. Det kan hurtigt blive ret irriterende.

Bagagerum med blå kuffert i Tesla Model Y
Bagagerummet rummer officielt 420 liter, men det virker større – blandt andet er der en meget dyb ’kælder’ under gulvet. Desuden er der en ekstra frunk fortil på 117 liter.

Noter fra testholdets blok

På plussiden har vi noteret et godt udsyn fremad og en generelt set meget rummelig kabine. Når man blinker, vises et billede bagud på skærmen, så man kan holde øje med trafik i den blinde vinkel. På forsæderne er sikkerhedsselerne højdejusterbare, og dermed kan man indstille dem, så selerne har den bedst mulige føring hen over skulderen i forhold til førerens højde. Det er godt!

På minussiden har vi noteret os sæder med en siddekomfort, der ikke er i top, samt et dårligt udsyn bagud, hvor vi også savner en bagrudevisker. Venderadiussen er også stor, og så blev vi aldrig gode venner med dørhåndtagene. Affjedringen kan også til tider føles lige lovlig hård. 

Samlet set er Tesla Model Y dog stadig en fin bil til prisen, men på vores regnebræt trods alt ikke den bedste elbil i sin klasse.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her