Gasbiler slipper for dummebøde

En lovændring betyder, at gasbiler nu får samme belønning som benzin- og dieselbiler for at køre langt på literen. En VW Eco-Up falder ca. 50.000 kr. Men ombygningen til gasdrift bliver stadig tre gange så dyr på grund af registreringsafgift.

Bilist

Gasbiler, der kører på komprimeret naturgas eller biogas, er i det helt små på vej til Danmark. Bl.a. skal otte gasdrevne VW Up snart gøre tjeneste for Skive Kommune, hvor gastank nr. to i Danmark åbnes til april.

Biltypen får nu en lille håndsrækning i form af to lovændringer, der fjerner to alvorlige forskelsbehandlinger.

Snydt for miljøbonus

Af teknokratiske grunde er gasdrevne biler hidtil blevet snydt for fradrag i registreringsafgiften for at køre langt på literen og for en lav ejerafgift, der afspejler den gode brændstoføkonomi, som især mindre gasbiler kan have.

Gasbiler får nemlig deres brændstofforbrug opgjort i liter/kubikmeter pr. km, og det danske afgiftssystem opererede kun med km pr. liter.

Med lovændringen er der kommet en passus og en omregningstabel, så afgiften afspejler gasbilens forholdsvis lave CO2-tal.

FDM tilfreds med ændring

- FDM har i gennem længere tid efterlyst en ligestilling for gasbiler, og vi er derfor tilfredse med at det endeligt er besluttet, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.

Han uddyber:

- FDM ser gasbiler som en ud af en række teknologier, der kan nedbringe transportens miljø- og klimapåvirkningen, mens vi venter på el- og brintbilernes gennembrud.

VW Up falder 50.000 kr. - men er stadig dyr

Lovændringerne får særlig betydning for den lille VW Up.

I stedet for at betale flere tusinde kroner i ejerafgift, bliver den nu A+-mærket og kommer den ned på 240 kr. årligt.

Også bilens salgspris falder en del. I stedet for som bebudet omkring 178.000 kr. kommer Eco-Up til at koste ca. 130.000 kr. plus leveringsomkostninger.

Det er stadig markant mere end den billigste benzindrevne Up, som fås for under 100.000 kr. Men Eco Up fås kun med højst udstyrsniveau, og beregnet på den måde, mener den danske VW-importør, at merprisen for gasversionen kun er 10.000 kr.

Ombygningspris ganges med tre

Den høje danske registreringsafgift straffer stadig alternative teknologier ved at gange den ekstra fabrikspris med ca. tre.

F.eks. oplyser Fiat, at firmaets gasbiler typisk koster 16.000-17.000 kr. mere fra fabrikken end tilsvarende benzindrevne, og dermed bliver en gasdrevent Fiat Punto ca. 56.000 kr. dyrere i Danmark, når registreringsafgift og ekstra moms lægges oven i fabriksprisen.