Nu graves der ud til bredere E45

Udvidelsen af Østjyske Motorvej ved Vejle er nu for alvor gået i gang. I knap fire år vil der være smallere kørebaner, inden de seks spor er klar på hele strækningen.

Udvidelsen af E45 begynder her gået i gang i den sydlige ende. De elektroniske tavler er endnu ikke i drift.
Nyt om biler

Nu gøres der noget ved en af de værste trafikale flaskehalse uden for Storkøbenhavn.

Vejdirektoratet og dets entreprenører er for alvor gået i gang med det egentlige udvidelsesarbejde på E45 mellem motorvejskryds Skærup syd for Vejlefjordbroen og frakørsel Vejle Nord nord for broen.

Maks. 80 km/t.

Første etape er de ca. 800 meter nærmest udfletningen ved Skærup. Anlægsarbejdet betyder, at vejbanerne på E45 indsnævres, og hastigheden sænkes til maks. 80 km/t. Der vil hele tiden være to smalle vognbaner i hver retning, men arbejdet kan alligevel give kødannelse.

Arbejdet begynder ved Motorvejskryds Skærup og arbejder sig nordpå. Foto: Petri & Betz/Vejdirektoratet
Arbejdet begynder ved Motorvejskryds Skærup og arbejder sig nordpå. Foto: Petri & Betz/Vejdirektoratet
For at mindske generne under det langvarige vejarbejde er der opsat et midlertidigt informationssystem. Det orienterer om "trafikale hændelser" og rejsetider samt regulerer fartgrænsen på variable hastighedstavler.

Denne del af anlægsarbejdet varer efter planen til 30. november. Senere rykker anlægsarbejdet mod nord.

Ny bro over motorvejen

De eksisterende broer på strækningen er allerede bygget om og udvidet, men i november begynder Vejdirektoratet på vegne af Vejle Kommune at bygge en ny bro, der senere skal koble den nye motortrafikvej 28 mod Billund til motorvejen (stiplet blå strækning på kortet).

Strækningen er i alt 13 km lang, og den firesporede vej udvides til seks spor; på en strækning syd for Vejlefjordbroen endda til otte spor.

I den nordlige ende af strækningen deler vejen sig ved et nyt motorvejskryds, hvor Midtjyske Motorvej/Rute 18 kobles på E45.