Det var ikke helt oplagt, at det skulle blive Suzuki, der kom først i miniklassen med både automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot så godt som standard.
Men den nye Baleno har både den behagelige adaptive fartpilot og den sikkerhedsmæssige vigtige nødbremse - begge styret af en radar - som standard i den forventede volumenmodel, Active. Dertil kommer fartbegrænser.
Dermed fortsættes en lidt mere ambitiøs stil, der blev slået and med Vitara sidste år.
Grundmodellen Baleno Comfort har det ikke, men der er kun 5.000 kr. ”sparet” ved at vælge den. Topmodellen Exclusive har også udstyret.
Rimelig sikkerhedstest
Det fine sikkerhedsudstyr giver sig ikke umiddelbart udslag i en imponerende Euro NCAP-sikkerhedsbedømmelse – tre stjerner til Comfort og fire stjerner til de øvrige. Men dels er Baleno indtil videre eneste minibil, der er testet efter de nyeste og endnu skrappere 2016-krav. Dels ligger begge varianter i den høje ende af de tre- og firestjernede kategorier.
Alle varianter opfylder pointkravene til fem stjerner i underkategorien ”voksenbeskyttelse”, som er den egentlige kollisionstest.
Mild hybrid
Baleno er også teknisk med fremme, når det gælder motorer. Den kendte 90-hestes Dualjet-motor fås nu i en ”mild hybrid”-variant, hvor en kombineret starter-generator yder ca. tre hk og 50 Nm. Det er også nyt i miniklassen.
Strømmen, der opsamles under bremsning, gemmes i et litium-batteri, der supplerer det almindelige 12-volt batteri.
Den bæltedrevne starter-generator (ISG) fungerer under acceleration som hjælpemotor til benzinmotoren, der dermed presses lidt mindre og dermed forbruger mindre. Desuden kan motoren slukke, før bilen holder helt stille. f.eks. når man skal stande ved et kryds.
25 km pr. liter benzin
Teknikken bruges altså ikke til at give ekstra kræfter, men til at forbedre brændstoføkonomien. Det officielle tal stiger fra 23,8 km/l i den almindelige version til 25,0 i mild hybrid-udgaven.
Hvor meget det bliver til i praksis, afhænger i høj grad af køremønstret. Ved megen bykørsel er der det største potentiale.
Ifølge Suzuki sørger den kraftige, bælteforbundne starter også for en meget blød genstart af motoren.
Den nøjsomme version koster kun 5.000 kr. ekstra, men da den udelukkende fås med det højeste udstyr, havner prisen på 169.000 kr. Det vil formentlig gøre den til en ret sjælden version, da Suzukis kunder næppe har bevæget sig så meget opad som Suzuki selv.
Også turbo
Baleno kan desuden fås med en nyudviklet 1.0, trecylindret turbomotor med 112 hk. Den koster 20.000 kr. mere end den billigste motor, men til gengæld kan den kombineres med det mellemste udstyrsniveau, Active.
Dieselmotorer fås slet ikke.
Baleno er bygget på en helt ny platform, der skal benyttes til alle Suzukis modelle i A- og B-segmentet. De næste bliver Ignis til januar og Swift til foråret.
Fra 144.000 kr. med sikkerhed
Prisen for en Active-model begynder ved 144.000 kr. Der er kun 5.000 kr. sparet ved at fravælge sikkerhedsudstyret.
Baleno hører til i miniklassen og holder sig lige under de fire meter. Men det er en af de mest rummelgie biler i klassen; særligt er bagagerummet stort. Med 355 liter er det klassens største og overgår både Hyundai i10, Dacia Sandero og Skoda Fabia.
Baleno lægger sig tæt op ad Swift i dimensioner. Baleno er blot 15 cm længere, men skal være en praktiske af de to. Den næste Swift, som kommer om mindre end et år, bliver formentlig lidt mindre end nu og får endnu mere præg af at skulle være den friske og ungdommelige, men knap så praktiske.