![Plastrøret indsættes ved indsugningsluften til motoren. Fotos: Volkswagen](/sites/default/files/d6images/vw-nox-dims2.jpg)
En plastikdims til ”langt under en euro” i stedet for f.eks. fire nye indsprøjtningsdyser til tusindvis af kroner. Det er den til dels forbløffende udgang på, hvordan Volkswagen vil gøre sin 1.6 TDI-motor stueren efter sagen om snyd med grænseværdier for NOx-udledning.
Volkswagen viser nu billeder af det simple plaststykke og af, hvordan det monteres i motorrummet. Ud fra billederne at dømme ser det ud til at være en ganske simpel montage, der i vid udstrækning kan klares med hænderne uden brug af værktøj.
1.6-dieselmotoren findes i flere effektudgaver og bruges af både Audi, Skoda, Seat og VW.
![Påsætningen ser ud til at være helt simpel og kan udføres uden værktøj.](/sites/default/files/d6images/vw-nox-dims3.jpg)
Gitternet ændrer luftstrøm
Plastdimsen indeholder et gitternet, der ændrer luftstrømmen lige før den såkaldte luftmassemåler og skulle gøre det muligt at måle og dermed styre forbrændingen mere præcist.
- Det virker simpelt at indbygge sådan et gitter, men det var kompliceret at finde løsningen, siger Volkswagens informationschef for teknologi, Pietro Zollino, til Automobilwoche.
Også ny software
Desuden skal 1.6-motoren lige som 2.0- og 1.2-udgaverne have opdateret softwaren til motorstyringen. Opdateringen går formentlig især – eller kun - ud på
![Plastrøret skubbes ind i indsugningsrøret og fylder derefter ikke alverden.](/sites/default/files/d6images/vw-nox-dims4.jpg)
at fjerne den ulovlige funktion, der gjorde bilen i stand til at genkende, når den blev testet og i den situation blive ren nok.
Kun en løsning i Europa
Løsningen med plastrøret gælder kun for biler i Europa, og 1.6-motoren er da heller ikke solgt i USA. Den simple løsning i Europa kan skyldes, at der muligvis slet ikke er foregået decideret snyd med miljøtesten. Det er i hvert fald ikke kommet tydeligt frem, selv om sagen har stået på i over to måneder.
Hvordan Volkswagen vil løse forureningssnyderiet i USA er stadig uvist – herunder om det overhovedet er muligt at gøre bilerne rene nok til den amerikanske norm.
![Hele enheden med indsugningsrøret, gitteret, luftmassemåleren m.m. kan nu sættes på plads i motorrummet.](/sites/default/files/d6images/vw-nox-dims5.jpg)