En plastikdims til ”langt under en euro” i stedet for f.eks. fire nye indsprøjtningsdyser til tusindvis af kroner. Det er den til dels forbløffende udgang på, hvordan Volkswagen vil gøre sin 1.6 TDI-motor stueren efter sagen om snyd med grænseværdier for NOx-udledning.
Volkswagen viser nu billeder af det simple plaststykke og af, hvordan det monteres i motorrummet. Ud fra billederne at dømme ser det ud til at være en ganske simpel montage, der i vid udstrækning kan klares med hænderne uden brug af værktøj.
1.6-dieselmotoren findes i flere effektudgaver og bruges af både Audi, Skoda, Seat og VW.
Gitternet ændrer luftstrøm
Plastdimsen indeholder et gitternet, der ændrer luftstrømmen lige før den såkaldte luftmassemåler og skulle gøre det muligt at måle og dermed styre forbrændingen mere præcist.
- Det virker simpelt at indbygge sådan et gitter, men det var kompliceret at finde løsningen, siger Volkswagens informationschef for teknologi, Pietro Zollino, til Automobilwoche.
Også ny software
Desuden skal 1.6-motoren lige som 2.0- og 1.2-udgaverne have opdateret softwaren til motorstyringen. Opdateringen går formentlig især – eller kun - ud på
at fjerne den ulovlige funktion, der gjorde bilen i stand til at genkende, når den blev testet og i den situation blive ren nok.
Kun en løsning i Europa
Løsningen med plastrøret gælder kun for biler i Europa, og 1.6-motoren er da heller ikke solgt i USA. Den simple løsning i Europa kan skyldes, at der muligvis slet ikke er foregået decideret snyd med miljøtesten. Det er i hvert fald ikke kommet tydeligt frem, selv om sagen har stået på i over to måneder.
Hvordan Volkswagen vil løse forureningssnyderiet i USA er stadig uvist – herunder om det overhovedet er muligt at gøre bilerne rene nok til den amerikanske norm.