Tipo, Bravo, Stilo, Bravo, ingenting. Der har været tumulter i Fiats tilbud i den lille mellemklasse, men nu vender Fiat tilbage til den vigtige bilklasse. En helt ny Tipo-familie er klar i Danmark sidst på året.
Efter at sedanen har været til salg i nogle måneder i bl.a. Tyrkiet, hvor den fremstilles, ruller Fiat på Genève-udstillingen hele Tipo-familien ud. Foruden sedan gælder det femdørs hatchback og stationcar.Værdi for pengene
Med Tipo vender Fiat tilbage til sit gamle kendetegn: værdi for pengene, praktiske løsninger og biler uden dikkedarer.
Koncernchef Sergio Marchionne antydede, at man ikke kunne forvente sig alverden, når Tipo nu skulle være en “value for money”-bil, der kunne placere sig mellem Dacia og Skoda.
Billig plast, pænt instrumenthus
Motors første inspektion af Tipo indikerer, at Tipo nu ikke er så skrabet endda. Plastmaterialerne flere steder er ikke imponerende, men det er uklart, om det er den endelige kvalitet. Derimod trækker instrumenthuset op.Der bliver desuden mulighed for en række avancerede komfort- og sikkerhedssystemer, som er helt nye for Fiat eller i hvert fald sjældne.
Adaptiv fartpilot bliver således en mulighed, og det gør automatisk nødbremse også.
Tipo er rummelig i alle udgaver. Femdørs-versionen er 4,37 meter lang og 1,49 meter høj, mens stationcaren er 4,57 meter lang og 1,52 meter høj. Begge har en akselafstand på 2,64 meter.
God bagageplads
Baggagerummet rummer 440 liter i den femdørs og 550 liter i stationcaren. Det er pæne tal.
Købere kan vælge mellem tre udstyrsniveauer og fire motorer: 1.2 diesel med 96 hk, 1.6 diesel med 120 hk og 1.4 benzin med enten 95 eller 120 hk. Dobbeltkoblingsgear bliver en mulighed.
Det danske modelprogram og priser kendes endnu ikke. Fiat overvejer at tage sedanen med i programmet, selv om typen ikke er særlig efterspurgt i klassen.
Tipo er tildels udviklet af Fiats tyrkiske partner, der også bygger bilerne. Platformen er Fiats “wide small”, som oprindelig stammer fra Punto, men er videreudviklet til bl.a. 500L.