Opel opgiver verdens største bilmarked

General Motors trækker Opel ud af Kina. I stedet bliver der penge til at udvikle to nye modeller til Europa.

GM i Kina skal ikke længere spekulere på Opel.
Nyt om biler

Opel kan ikke appellere til kineserne. I hvert fald ikke uden enorme investeringer i markedsføring og forhandlernet.

General Motors opgiver med virkning fra næste år at sælge sit europæiske mærke i Kina, som er blevet verdens største og et af de hurtigst voksende bilmarkeder.

Opel har været i Kina siden 1993, men har aldrig fået fodfæste i landet. Sidste år stod Opel for under én procent af General Motors salg i Kina, hvor Buick er en formidabel succes.

Sælger færre biler end i Danmark

I 2013 solgte Opels 22 kinesiske forhandlere 4,365 biler, mens Buicks 650 forhandlere ifølge Automotive News leverede 810,000 biler. Opel solgte flere personbiler i Danmark, nemlig 6.700, end i Kina.

- Dette er en noget sen beslutning, men det ville have kostet hundredvis af millioner euro at skabe kendskab til Opel-mærket og udbygge forhandlernettet, siger Opel-chef Karl-Thomas Neumann i en pressemeddelelse.

Satser mere på Europa

I stedet skal Opel fokusere hårdere på Europa, hvor mærket tilsyneladende må bruge 1,8 mia. kr. på at udvikle to nye modeller, der skal bygges på hovedbasen i Rüsselsheim ved Frankfurt.

Opels exit fra Kina er det nyeste resultat af, at General Motors er ved at strømline sin globale strategi. Et andet og mere dramatisk skridt var at trække Chevrolet ud af Europa. Desuden er det snart slut med, at GMs australske mærke, Holden, bygger biler i Australien.