Minimalistisk Aston Martin til gigantisk pris

En Toyota iQ får tre- eller firedoblet sin pris, når den får flot læderkabine og en Aston Martin-front. Dansk forhandling af Cygnet uafklaret.

Den lille Toyota iQ alias Aston Marton Cygnet er kommet i fint selskab.
Nyt om biler

En af bilhistoriens mere bizarre fremkomster er nu i Danmark – i hvert fald på besøg.

Forfra virker Cygnet som en ægte Aston Martin.
Forfra virker Cygnet som en ægte Aston Martin.
Aston Martin har – for at kunne reducere mærkets gennemsnitlige CO2-udledning pr. solgt bil – købt et ukendt antal Toyota iQ og forsynet mikrobilen med en Aston Martin front, diverse pynt og en flot læderkabine.

Alt andet er originalt Toyota, inklusive undervogn og den 100 hestes benzinmotor.

600.000-700.000 kr.

Den skabning, kaldet Cygnet, bliver nu forsøgt solgt til formentlig mellem 600.000 og 700.000 kr.

Af en Aston Martin at være er det ikke så galt. Modellerne koster rask væk tre-fem millioner kr. på danske nummerplader. Men i betragtning af, at der groft sagt er tale om en Toyota iQ, hvor man får syet en læderkabine efter eget valg, kan det virke pebret.

Den håndsyede læderkabine og øvrige materialer fejler bestemt ikke noget, og kunden kan helt frit vælge materiale og farve, men med omkring 400.000-500.000 kr. for en læderkabine er den da også betalt.
Den håndsyede læderkabine og øvrige materialer fejler bestemt ikke noget, og kunden kan helt frit vælge materiale og farve, men med omkring 400.000-500.000 kr. for en læderkabine er den da også betalt.
Og det er ikke kun i Danmark, hvor registreringsafgiften gør alting værre, at publikum stejler over prisen. Også i andre lande er forhandlerne skeptiske over for at kunne sælge en så dyr mikrobil.

Dansk skæbne uvis

I Danmark er det ikke afgjort, om Cygnet overhovedet skal sælges. Hos den danske forhandler i København har der netop været åbent hus for eksisterende Aston Martin-kunder og andre liebhavere, og når deres tilbagemelding er vurderet og de nærmere forhandlinger med fabrikken har afgjort pris og endelige betingelser, afgøres Cygnets danske skæbne.

Salgschef for Aston Martin Denmark, Henrik Steen Wilkens, vurderer, at hvis Cygnet bliver aktuel i Danmark, bliver det nok på leasingbasis. En fleksleasing vil formentlig koste 5.000-6.000 kr. om måneden.