Valkyrie er navnet på dette kærlighedsbarn mellem Aston Martin og Red Bulls formel 1-hold. Aston Martin har holdt fast i et V-navn, men Valkyrie stikker ud, fordi navnet stammer fra nordisk mytologi.
Valkyrierne er ifølge Den Store Danske Encyklopædi ’en gruppe af kvindelige guddomme, som på Odins befaling udvælger de krigere, der skal falde i kamp’. En slags dødsdæmoner der i efterlivet dog forsøder tilværelsen med mjød og godt selskab. Men måske Aston Martin skulle have læst, hvad ordet betød og ikke bare valgt et mytologisk navn, der begynder med V.
Ekstrem køremaskine
Uanset navn er det en bil, der tegner til at blive den hidtil mest ekstreme køremaskine. Valkyrie udvikles med en Le Mans-racer som udgangspunkt. Som med alle racerbiler handler det om at være hurtigst på en racerbane og ikke om at have flest hestekræfter eller laveste vægt. På det punkt adskiller Valkyrie sig fra eksempelvis Bugatti Chiron.
Når man står ved siden af Valkyrie, er det mest slående, hvor lille bilen er. Modellen er utrolig slank og er en blanding mellem en formel-bil og en sportsvogn. Bag forhjulene er der luft ind mod kabinen, noget der ikke ses på de nuværende konkurrenter.
Førende F1-udvikler
Fra Red Bull er det ingeniøren Adrian Newey, der er hovedkraften bag. Han har udviklet nogle af de mest innovative F1-biler siden begyndelsen af 1990erne, hvor Williams dominerede sporten.
Siden har han ført både McLaren og Red Bull til flere verdensmesterskaber. Newey kører med Valkyrie i hjulsporene på en anden legendarisk F1-designer Gordon Murray, der i sin tid designede McLaren F1.