Tysk-fransk sammensmeltning er i gang

Opel og Peugeot/Citroën lancerer netop nu de to første modeller af det samarbejde, der blev sat i gang for fire år siden. Fusionen betyder, at alle fremtidige modeller får fælles teknologi.

Det første synlige resultat: Citroën C3 Aircross og Opel Crossland X.
Nyt om biler

Det er gigantisk tilfælde. Men blot 24 timer efter at General Motors og PSA-gruppen meddelte, at Opel bliver en del af den franske bilkoncern, fremviser de to firmaer de første frugter af deres mere stilfærdige samarbejde.

Når Genève-udstillingen åbner 7. marts, vil Opel have verdenspremiere på Crossland X, samtidig med at Citroën i nabohallen fejrer debut for sin C-Aircross (kollagen herover).

Crossland X og C3 Aircross

GM og PSA indgik for omkring fire år siden et tæt teknisk samarbejde, hvoraf en enkelt del siden er droppet. Men tilbage var – og er – fælles udvikling og produktion af to crossovers og en varebil.

Opel Crossland X, som kommer til salg til foråret, er baseret på PSAs lille platform, og mindst en af motorerne er fra Peugeot-Citroën. Citroën C3 Aircross er baseret på samme platform og har samme dimensioner. Opel skal bygge begge biler på sin fabrik i Spanien.

Grandland X og 3008

Lidt senere i år fremviser Opel andet resultat af samarbejdet. Det sker i form af den større Grandland X, der baserer sig på PSAs nye, store EMP2-platform. Grandland X bliver dermed nært beslægtet med Peugeot 3008.

I dette tilfælde er det Peugeot, der bygger både den franske og den tyske version. Det sker på en fabrik i Frankrig.

Tredje fælles projekt bliver en lille varevogn samt formentlig også de afledte personbiler Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo.

God timing for kommende Opel-modeller

Ved det fælles PSA-GM-pressemøde 6. marts, hvor en decideret sammenlægning blev annonceret, sagde en PSA-repræsentant, at en heldig ting kan accelerere besparelser: Produktcyklerne passer godt sammen. Dvs. at mange af Opels modeller er på et tidspunkt i deres liv, så næste generation ganske hurtigt kan blive bygget på PSAs platforme.

Længst tid kommer der formentlig til at gå med Insignia, som lanceres i foråret 2017 bygget på en General Motors-platform.

Næste generationer af Corsa og Astra, som er fire-fem år ude i fremtiden, kan formentlig nå at blive bygget med PSAs teknologi.

Det tager normalt mindst tre år at udvikle en ny bilmodel.

SE OGSÅ: Opel opsluges af Peugeot-Citroën