Ny rapport: Europas bilister er voldsomt overbeskattede

De europæiske bilister betaler årligt langt mere i skatter og afgifter, end EU-landene bruger på vejinfrastrukturen, viser ny rapport. Alligevel kan yderligere vejafgifter være på vej. Ikke rimeligt, mener FDM og de europæiske bilklubber.

71 pct. af 27 EU-landes indtægter fra køretøjer kom i 2013 fra personbilerne alene.
Pressemeddelelse

Det er ikke bare de danske bilister, der betaler dyrt for at bruge bilen. Også i de øvrige EU-lande tynger skatter og afgifter bilisterne og andre brugere af vejinfrastrukturen. Det viser en ny rapport, som de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA har lavet.

Rapporten er en del af den kampagne, som FIA under overskriften ’A Better Deal for Motorists’ lancerer i dag for netop at sikre bilisterne bedre vilkår.

Rapporten viser, at de 27 EU-lande (Cypern er ikke med) i 2013 samlet fik 286,3 milliarder euro ind i skatter og afgifter fra køretøjer. Heraf kom de 205,8 milliarder euro fra bilisterne alene. Til sammenligning brugte EU-landenes samme år ’kun’ 178,4 milliarder euro på at vedligeholde, udvide og drive EU’s veje.

”Det dokumenterer tydeligt, at ikke bare de danske, men europæiske bilister generelt er overbeskattede. Mere bekymrende viser rapporten også, at investeringerne i infrastrukturen siden 1995 med få undtagelser er faldet år for år, mens indtægterne fra bilisterne omvendt bare er vokset. Det er naturligvis ikke rimeligt,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Ifølge rapporten overfinansierer biler og motorcykler vejinfrastrukturen i EU-landene med henholdsvis 214 pct. og 266 pct. For Danmark alene er tallet 342 pct. for personbiler, mens motorcyklerne er overbeskattede med hele 1.226 pct.

Det selvom biler og motorcykler kun står for godt halvdelen (55 pct.) af omkostningerne på vejinfrastrukturen. Den anden halvdel tegner varebiler, busser og særligt lastbiler sig for.

”De europæiske veje er under pres, og mange EU-lande mangler penge til vedligeholdelse og udbygning af infrastrukturen. Derfor kan vi godt være bekymret for, at man vil forsøge at indføre betaling for at køre på vejene,” siger Thomas Møller Thomsen og tilføjer:

”Men man glemmer, at en veludbygget og vedligeholdt infrastruktur er en forudsætning for både vækst og et velfungerende og sammenhængende EU. Derfor efterlyser vi fra politisk side en højere grad af anerkendelse af dels nødvendigheden af investeringer i vejinfrastrukturen, dels at bilisterne allerede i dag betaler langt mere for at køre på vejene, end de koster, og derfor heller ikke skal betale yderligere,” siger Thomas Møller Thomsen.

Kampagnen ’A Better Deal for Motorists’ lanceres i dag i Bruxelles. Læs mere om kampagnen på www.betterdeal4motorists.eu

Rapporten ’A Better Deal for Motorists’ er udarbejdet af det hollandske konsulentfirma CE Delft.

Nøgletal:
• EU-landene (undtagen Cypern) havde i 2013 indtægter fra skatter og afgifter fra køretøjer på 286,3 mia. euro. Heraf bidrog bilerne alene med de 205,8 mia. euro svarende til 71 pct.
• EU-landenes samlede investeringer i vejinfrastrukturen beløb sig i 2013 til 178,4 mia. euro svarende til 0,8 pct. af EU-landenes samlede BNP
• Bilernes brug af og slitage på vejene var i 2013 96,2 mia. euro
• Biler og motorcykler stod i 2013 kun for 55 pct. at omkostningerne på brug af vejinfrastrukturen
• Køretøjer overfinansierer vejinfrastruktur i EU med i gennemsnit 162 pct. For biler/motorcykler alene er tallet i gennemsnit 214 pct./266 pct. Ser man på tallet for Danmark, er det 342 pct./1226 pct.

Kilde: Road taxation and spending in the EU, CE Delft