Undgå stor efterregning når leasingbilen afleveres

Mere end hver anden leasingtager får en efterregning på flere tusind kroner, når bilen afleveres, viser tal fra FDM. Man kan dog selv begrænse udgiften, fortæller FDM.

En ridsede for-kofanger er blandt de hyppigste årsager til, at mange får en ærgerlig efterregning, når leasingbilen afleveres
Pressemeddelelse

Bilka-buler, beskidte sæder og stenslag kan gøre det dyrt at aflevere leasingbilen tilbage, når leasingperioden udløber. FDM gennemgår årligt omkring 3.000 privatleasede biler for skader, før de leveres tilbage. En nøjere undersøgelse af 118 af dem viser, at der ved mere end hver anden bil (69 biler) måtte skrives en ekstraregning som afslutning på leasingperioden.

Gennemgangen af de 118 biler viste, at det i gennemsnit kostede 4.288 kroner at aflevere en bil med skader. Et gennemsnit, der stemmer overens med de øvrige tal for FDMs kontrol i forbindelse med aflevering af private leasingbiler.

”Det er naturligvis ærgerlige penge. Ikke mindst, hvis efterregningen kommer som en overraskelse. Set over en leasingperiode på tre år svarer beløbet dog ikke til mere end godt 100 kr. pr. måned og altså kun, hvis der er skader på bilen. Sørger man for at holde bilen og aflevere den i ren og pæn stand, bør det derfor ikke være noget, der afskrækker folk fra at privatlease en bil. Tværtimod,” forklarer afdelingschef i FDM, Per Alkestrup.

Det er særligt ridser og lakskader på bilens kofangere og fælge samt stenslag på ruderne og de såkaldte ’bilka-buler’, der er årsag til de ekstra regninger, viser FDMs gennemgang. Derfor bør man altid gå bilen nøje igennem, eventuelt med en uvildig fagmand, inden den afleveres. På den måde kan man få overblik over, hvad man kan forvente at skulle betale, men også have mulighed for selv at få skaderne udbedret til en lavere pris end leasingselskabets.

”Er skaden sket, er det svært at slippe for at skulle betale for den. Men man kan minimere udgifterne ved enten selv at få den repareret, eller, hvis det er muligt, at få den anmeldt til sit forsikringsselskab inden aflevering, som nogle leasingselskaber tillader. Ofte dækker ens friskadeforsikring en del af de hyppigste skader, desværre er det langtfra alle, som er opmærksomme på det, og det er ærgerlige penge at gå glip af,” siger Per Alkestrup.

Derfor opfordrer FDM til, at man læser leasingbetingelserne nøje igennem, både ved aftalens indgåelse og inden bilen afleveres, så man er klar over, hvilken stand bilen skal afleveres i, og hvad skader, fejl og mangler takseres til.

Læs mere om FDMs kontrol i forbindelse med aflevering af leasingbiler på www.biltest.fdm.dk/tjek-ind

Sådan undgår du en efterregning for din leasingbil

• Læs betingelserne grundigt
• Sørg for, at bilen er nyvasket ved aflevering
• Sørg for, at bilen er ren/støvsuget indvendigt ved aflevering
• Husk, at alle nøgler skal afleveres med bilen
• Har man fået udleveret sommer-/vinterdæk, skal de afleveres sammen med bilen
• Sørg for at anmelde evt. skader til forsikringsselskabet inden aflevering, hvis det er muligt
• Sørg for at overholde alle service. Det kan være dyrt, hvis man kommer for sent

Top fem skader på privatleasingbiler:

1 For-kofanger
Hvis ridser ikke kan poleres væk: 2.500-4.500 kr.
2 Forrude
Stenslag 300-350 kr. pr. stk. Skal hele forruden skiftes: 5.000-12.000 kr.
3 Buler (Bilka-buler)
Uden lakskade 500-750 kr. pr. stk. Med lakafskalling: 3.000-4.500 kr.
4 Alufælge
Ridser efter påkørsel af kantsten. Kan fælgen repareres og males: 1.200-2.500 kr. pr. fælg.
5 Bag-kofanger
Ridser på bagagerumskanten: 2.500-4.500 kr.