Fjerde kvartals anden pulje fra Euro NCAP kan umiddelbart synes som en stille dag på kontoret. Bare fire biler har her været til eksamen hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde.
Men selv om resultaterne med de maksimale fem stjerner til Audi A4, Honda HR-V og Honda Jazz og fire stjerner til VW Caddy ser fine ud, er der alligevel plads til forbedringer, når man dykker ned i resultaterne fra de enkelte sikkerhedstest.
”Resultaterne ser som udgangspunkt fine ud, men sandheden er, at Honda HR-V og Honda Jazz kun lige hiver den femte stjerne i hus i kategorien sikkerhedsudstyr for de bedst udstyrede udgaver,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og uddyber:
”Eksempelvis er en automatisk nødbremse (AEB) ganske vist standardudstyr i de to Honda-modeller, men systemet virker kun ved lavere hastigheder i typisk byerne og ikke på for eksempel motorvej. Det er ikke godt nok og slet ikke, når man tager med, at skiltegenkendelse og en linjevogter kun findes til topmodellerne hos både Honda Jazz og Honda HR-V. At grundmodellerne slet ikke har dette sikkerhedsudstyr betyder, at de for begge modellers vedkommende falder fra fem til tre Euro NCAP-stjerner.”
Det er heller ikke alle fire stjerner, der står lige skarpt over VW Caddy. Selvom bilen her er testet i personbilsudgaven, er der ikke selehusker på bagsæderne, og det er en alvorlig mangel. Derudover får VW Caddy også hårde ord med på vejen i fodgængertesten.
Omvendt er Audi A4 puljens duks, der imponerer ved at have samme høje grundlæggende sikkerhedsudstyr for alle solgte modelniveauer i Danmark. Alle udgaver kan således bremse af sig selv ved hastigheder fra få kilometer i timen til 85 km/t, hvis en kritisk situation pludselig skulle opstå. Derudover får bilen en flot karakter for sin indbyggede børnesikkerhed, som blandt andet omfatter den nye i-Size forankring af autostole.
”Den aktuelle test illustrerer endnu en gang, at man som forbruger skal se sig godt for, når man sammenligner testresultater for nye biler. Et flot resultat gælder muligvis kun for den testede topmodel og ikke for de billigere modeller, som mange danskere ofte vælger på grund af de høje afgifter,” siger Søren W. Rasmussen.
Læs mere om den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.fdm.dk/euroncap