Nye færger stævner mod Bornholm

Køge-Rønne får en nybygget specialfærge og Ystad-Rønne nye hurtigfærger, når Mols-Linien skal betjene Bornholm fra 2018. Billetpriserne bliver ca. halveret.

Sådanne hurtigfærger skal fra 2018 besejle Bornholm.
Trafik

Der bliver ikke tale om, at Bornholmerfærgens relativt nye hurtigfærge Leonara Christina bliver ’virksomhedsoverdraget’, når Mols-Linien 1. september 2018 overtager ruterne til og fra Bornholm.

Kattegat-rederiet vil indsætte en nybygget, specialdesignet færge på ruten Rønne-Køge. Mols-Linien har bestilt en fragt- og passagerfærge hos finske Rauma Marine Constructions. Den 158 meter lange færge med plads til 400 passagerer og får 1.500 meter vognbane skal indsættes 1. september 2018.

På Rønne-Ystad-overfarten indsættes to hurtigfærger af samme type, som rederiet anvender på Kattegat.

Det oplyser Mols-Linien i forbindelse med, at rederiet har indgået den endelige kontrakt med Transportministeriet. Kontrakten gælder i mindst ti år.

To hurtigfærger med 400 biler hver

Leonara Christina, der blev sat i drift i 2011, har plads til 350 personbiler. De Incat-færger, Mols-Linien sejler med, har plads til lidt over 400.

Mols-Linien har to Incat-hurtigfærger og en tredje er bestilt til levering i 2017. Senest er en fjerde hurtigfærge af samme type bestilt til levering ved årsskiftet 2018/2109.

Om det bliver nye eller eksisterende hurtigfærger, der skal bruges til Bornholm, kan Mols-Liniens direktør, Søren Jespersen, endnu ikke sige.

Halvering af billetpriser

Derimod vil han godt love en halvering af billetpriserne. I gennemsnit sænkes priserne med 51,15 procent fra 2018, og direktøren siger, at bilisterne også i praksis kan se frem til mindst en halvering af næsten alle billettyper. 

Det er endnu uafklaret, hvilket navn det kommende rederi vil sejle under. Det bliver i hvert fald ikke Mols-Linien, blev det fastslået under Folkemødet på Bornholm.