Toyota er stadig verdens største – akkurat

Top tre i verden hedder stadig Toyota-General Motors-Volkswagen. Men næste år kan det se anderledes ud.

Nyt om biler

Toyota Motor Corp. er verdens største bilproducent. Igen. Med en fremgang på to procent nåede Toyota op på at sælge ti millioner biler på verdensplan i 2013.

Helt præcist blev tallet for Toyota, Lexus, Scion, Daihatsu og Hino 9,98 millioner, og dermed glippede det akkurat for den japanske koncern som den første at bryde ti-millioner-mærket.

Tæt kapløb

Kapløbet i den globale top er der yderst tæt. Efter Toyotas 9,98 millioner kommer General Motors (Opel og Chevrolet i Europa) med 9,71 millioner, mens Volkswagen AG tilsyneladende indtager tredjepladsen med afrundet 9,7 millioner. Det præcise tal kommer først 13. marts.

Tallene for GM indeholder formentlig et stort antal varebiler fra det kun delvist ejede kinesiske mærke Wuling.

Toyota og GM har de seneste år skiftes til at kunne kalde sig verdens største. General Motors var det i næsten 80 år, indtil Toyota overhalede i 2008. Men i 2011 røg Toyota ned fra tronen efter tsunami, jordskælv og økonomisk krise i Japan, muligvis forværret af nogle meget store tilbagekaldelsesaktioner.

GM var størst i 80 år

Men GM kunne sole sig kortvarigt, for allerede i 2012 var Toyota tilbage i top.

Spørgsmålet er, hvad der sker i 2014. Toyota forudser en vækst på fire procent til 10,3 mio., men Volkswagen har mere fart på og har for længst erklæret, at man vil være verdens største i 2018. Det mål kan Volkswagen, der åbner nye fabriker i Kina og Amerika i eksprestempo, muligvis nå i år eller næste år.

Toyota er ifølge officielle meldinger ikke forhippet på at sælge flest biler.

Størst er ikke vigtigst

I et interview i november 2013 med branchebladet Automotive News sagde Toyota-chefen, at firmaet er klar til at gå i offensiven, men at volumen ikke er en del af strategien.

- Toyota er kommet tæt ti millioner biler, men dagens Toyota forfølger ikke volumen. At gå i offensiven betyder, at vi vil lave endnu bedre biler og ændre den måde, vi producerer vore biler på, sagde præsident Akio Toyoda.

En af de nye måder er Toyotas nye modulare udviklingsstrategi, Toyota New Global Architecture, TNGA. Byggeklodssystemet skal gøre det hurtigere og billigere at bygge bedre biler. De første TNGA-biler skal lanceres i 2015.