Ny Volvo vil undgå krydsulykker

Med udbygning af dagens automatiske nødbremse vil Volvo få den næste XC90 til også at opdage farlige situationer i vejkryds og om nødvendigt få bilen til at bremse selv. Særlig beskyttelse, hvis bilen kører i grøften, er en anden nyhed.

Volvo XC90 vil kunne registere og hindre krydsulykker som denne.
Bilist

Volvo er i fuld gang med at varme op til den næste XC90 ved at slippe brudstykker af den nye bils teknologier ud – i taktisk afmålte doser.

Og der er vitterligt mange nyheder i bilen. Bl.a. får vi nu at vide, at Volvos anti-kollisionssystem bliver yderligere udbygget, når den næste XC90 kommer til salg til foråret. Også de kommende S90, V90 og øvrige biler på samme teknologi-platform får den nye teknik.

Flere systemer skal hindre, at en Volvo kører af vejen, men sker det alligevel, er der i fremtidne indbygget ekstra sikkerhedssystemer, der skal mindske påvirkningen.
Flere systemer skal hindre, at en Volvo kører af vejen, men sker det alligevel, er der i fremtidne indbygget ekstra sikkerhedssystemer, der skal mindske påvirkningen.
XC90 er ifølge Volvo den første bil i verden med teknik, som muliggør automatisk opbremsning, hvis føreren drejer ind foran en modkørende bil i et vejkryds.

Det er en almindelig uheldstype i vejkryds både i byer og på landeveje, hvor hastighedsgrænsen er højere.

Spotter muligt sammenstød under svingning

Den nye Volvo XC90 spotter et potentielt sammenstød, advarer og bremser automatisk for enten at undgå kollisionen eller hvert fald mildne konsekvenserne.

Volvo går ikke i detaljer med det nye sikkerhedssystem, men det lader til at være en videreudvikling af det eksisterende, radar-baserede anti-kollisionssystem, der kan købes i dag. Bilen skal altså stadig kunne ”se” den modkørende bil. Det må ikke være gemt bag et andet køretøj.

Volvo fortalte desuden ved en demonstration i 2013, at det nye sikkerhedssystem også vil være i stand til at opdage – og bremse for – fodgængere og cykler i mørke samt for større dyr.

Ekstra beskyttelse, hvis bilen kører af vejen

Ved en hård landing i terrænet mindsker en energiabsorberende funktion mellem sædet og sæderammens hynder de lodrette kollisionskræfter.
Ved en hård landing i terrænet mindsker en energiabsorberende funktion mellem sædet og sæderammens hynder de lodrette kollisionskræfter.
En anden verdensnyhed er ”Safe Positioning”. Det indebærer, at hvis en XC90 - trods forskellige advarselssystemer - skulle køre af vejen, opdager systemet, hvad der er ved at ske. Derfor strammes sikkerhedsselerne på forsæderne, så de kørende sidder ekstra godt fastspændt. Selerne forbliver stramme, så længe bilen bevæger sig.

Hvis bilen derefter får en hård landing i terrænet, mindsker en energiabsorberende funktion mellem sædet og sæderammens hynder de lodrette kollisionskræfter, de kørende udsættes for, med op til en tredjedel.

Dermed forebygges skader på rygsøjlen, en alvorlig og relativt hyppig konsekvens i den slags situationer ifølge Volvo.

Guider træt fører til nærmeste rasteplads

Yderligere nye sikkerhedssystemer er ”Lane Keeping Aid”, der tilfører ekstra ratmoment, hvis bilen er ved at forlade vejbanen, mens ”Driver Alert Control”, opdager og advarer en træt eller uopmærksom fører. Systemet indeholder også ”Rest Stop Guidance,” som dirigerer føreren hen til den nærmeste rasteplads.

Bil kan desuden fås med bagudrettede radarer, der opdager, hvis en bagvedkørende er ved at påkøre én. Sikkerhedsselerne strammes, lyset begynder at blinke for at advare føreren i det bagved kørende køretøj, og bremserne aktiveres for at hjælpe med at mindske den påvirkning, de ombordværende udsættes for.

 

Denne film illustrerer flere af de kommende Volvo'ers sikkerhedssystemer: