Audis konceptbil på Genéve-udstillingen, Q8 Sport Concept, ligner til forveksling mærkets nyhed på Detroit-udstillingen i januar. Den model hedder Q8 Concept, men det tekniske budskab er forskelligt, og Audi har været så pædagogisk at give bilerne forskellig farve.
Mens Detroit-bilen er en opladningshybrid, er Genéve-modellen en ’mild hybrid’ uden opladningsmulighed.
450 hk benzinmotor
Audi kombinerer en sekscylindret 3.0 TFSI-motor med 450 hk med en eldrevet kompressor - som på SQ7 - og et mild-hybrid-system med effektiv opsamling af bremsenergien.
En kombineret starter og generator, der er placeret mellem krumtapakslen og gearkassen, sørger for rekuperationen og fungerer som hjælpemotor ved behov.
27 hk elmotor
Elmotoren yder 27 hk/170 Nm og kan alene drive bilen kortvarigt ved moderat belastning og giver et boost til forbrændingsmotoren ved acceleration.
Ved samtidig anvendelse af forbrændings- og elmotor kommer ydelsen op på 476 hk og 700 Nm. Q8 Sport Concept sprinter fra 0 til 100 km/t. på 4,7 sekunder. Tophastigheden er 275 km/t.
SE OGSÅ: Endnu en Audi-model: Q8