FDM dumper seks ud af ti slutsedler

Fejl, mangler og urimelige vilkår i slutsedlerne fik sidste år FDM til helt eller delvis at fraråde 60 procent af medlemmernes bilhandler. Bekymrende, mener FDM.

Forhandlernes slutsedler er stadig problematiske, viser FDMs seneste gennemgang af godt 1.200 medlemmers slutsedler.
Pressemeddelelse

Urimelige eller ligefrem ulovlige vilkår er sammen med fejl og mangler stadig mere reglen end undtagelsen i de slutsedler, bilkøberne får til underskrift. Det viser FDMs seneste gennemgang af 1.222 medlemmers slutsedler i 2014.

Faktisk frarådede FDM helt eller delvist bilkøbet i 60 procent af tilfældene, med mindre slutsedlerne blev ændret på væsentlige punkter. Eksempelvis manglede angivelser af service- og karrosserieftersyn i hver tiende af de gennemgåede slutsedler, mens 13 procent manglede oplysninger om eventuelle skader. I gennemsnit havde FDM 4,7 bemærkninger pr. slutseddel.

”På den måde adskiller vores seneste gennemgang af slutsedler sig ikke fra de tidligere år. Desværre. Der er stadig alt for mange mangler, ligesom det stadig er de samme bemærkninger, vi har til slutsedlerne. Set fra et forbrugersynspunkt er det ikke godt nok, og det bør branchen tage alvorligt. Slutsedlen er jo selve købsaftalen, og den skal naturligvis være i orden,” siger afdelingschef i FDMs rådgivning Per Alkestrup.

Når der er god grund til at se sig for, inden man skriver en slutseddel under, skyldes det, at den er bindende. Man kan modsat køb på eksempelvis internettet altså ikke fortryde handlen, når først den er skrevet under. FDM anbefaler derfor sine medlemmer at underskrive en slutseddel ”med forbehold for FDMs godkendelse” og indsende den til FDM straks efter. FDM gennemgår alle modtagne slutsedler inden for 24 timer på hverdage og giver herefter en tilbagemelding, om købsaftalen kan godkendes eller ej.

”Oplysninger om overholdelse af service, skift af tandrem eller tidligere skader kan måske virke som bagateller, men de kan have afgørende betydning, hvis der efterfølgende opstår en uenighed om købet eller fejl på bilen. Derfor er det vigtigt, at man ikke kun har sælgers mundtlige garantier, men også husker at få tingene på skrift. Vi ved fra vores rådgivning, at det kan spare én for en masse problemer og penge, da bilkøb ofte er en af de største poster på budgettet,” siger Per Alkestrup.