Højbroen over Roskilde Fjord skal bygges af et konsortium, der blot kalder sig Joint Venture og har italienske Rizzani de Eccher s.p.a for bordenden.
Belgiske Besix S.A. og spanske Acciona Infraestructuras er de øvrige partner med danske MJ Eriksson som underleverandør på jord- og afvandingsarbejder.
Vejdirektoratet har udpeget konsortiet som vinder af udbudskonkurrencen og vil nu indgå kontrakt med det.
Ud over at være billigst lægger Vejdirektoratet vægt på, at selskaberne bag har god erfaring med projekter i Natura 2000-områder. Netop erfaring med anlægsarbejder i særligt sårbare naturområder har været en høj prioritet for Vejdirektoratet.
Overbygning kommer fra Polen
Joint Venture vil fremstille betonelementer til broens overbygning i Polen, hvorfra de sejles til en dansk havn.
Tre af de fire bud, der kom ind på opgaven, lå under entrepriseoverslaget på 1.1 mia. kr. Hele projektet har et budget på ca. to mia. kr.
Arbejdet med de tilstødende veje og andre forberedelser er for længst gået i gang, og bilisterne kan efter planen få glæde af den nye bro og tilhørende ti km motortrafikvej fra 2019.
SE OGSÅ: Tre mænd sætter gang i Marys bro