Volkswagen ser ud til nu at kunne afslutte alle større, p.t. kendte erstatningsspørgsmål og kriminelle anklager i USA oven på dieselskandalen.
Volkswagen har accepteret en bøde og erstatningsbeløb på tilsammen 30 mia. kr. med de føderale amerikanske myndigheder. Fra amerikansk side mangler aftalen dog stadig endelig godkendelse af en domstol.
To tredjedele af beløbet er en direkte bøde, mens resten er erstatning. Desuden har Volkswagen skulle erklære sig ’skyldig’ – noget Genereal Motors og Toyota ikke behøvede i deres skandalesager.
Støre beløb end forventet
De 30 mia. kr. betegnes af finansielle eksperter som højere end forventet. Omvendt er både analytikere og formentlig Volkswagen selv glad for at få sagen løst, inden en ny, uforudsigelig præsident med en hård tone over for udenlandske virksomheder tiltræder.
Med den seneste bøde er de direkte udgifter for Volkswagen Group oppe på 160 mia. Med i det er udgifter til tilbagekøb af op mod en halv mio. biler, erstatning til bilejere og forhandlere samt støtte til grøn transport i USA.
200 mia. kr. alt i alt
Analytikere mener, det kan ende på godt 200 mia. kr., og begge tal ligger over de 135 mia. kr., Volkswagen havde sat af i regnskabet.
Udestående sager for Volkswagen drejer sig om sagsanlæg fra aktiekøbere i USA og Tyskland samt sagsanlæg og kriminel efterforskning i Tyskland.
Trods den historisk store bøde og erstatning, ser Volkswagen ud til at klare sig. Firmaet har meget store overskud i disse år og mange penge i banken.
VW-medarbejdere skal anholdes for kriminelle handlinger
Samtidig med det nyeste forlig har de amerikanske myndigheder udstedt arrestordre på seks nuværende eller tidligere Volkswagen-ledere, der menes at have været direkte involveret i snyderiet. De er stort set alle tyske og/eller bor i Tyskland.
Én af personerne blev anholdt i Florida, da han ville rejse hjem fra nytårsferie i USA. Muligvis af samme grund undlod VW at sende højtstående chefer til CES-messen i Las Vegas og det store bilshow i Detroit, der fandt sted lige efter nytår.
SE OGSÅ: Tema om dieselskandalen