Audi A6 udvider bagtil

Stationcar-udgaven af Audi A6 - kaldet Avant - er nu klar til at supplere sedanversionen. Dimensionerne er helt som før. Bagklappen kan åbnes med en fodbevægelse.

Audi A6 i den syvende generation.
Nyt om biler

Lige som sommer følger efter forår, sådan kommer der altid en Audi stationcar et halv til et helt år efter sedanen.

Audi A6 Avant er en stor bil på 4,93 meters længde, hvilket er præcis det samme som hidtil.
Audi A6 Avant er en stor bil på 4,93 meters længde, hvilket er præcis det samme som hidtil.
Derfor ser vi nu de første billeder af og oplysninger om den nye Audi A6 Avant, efter at Audi har benyttet miljøbil- arrangementet Michelin Challenge Bibendum i Berlin til at vise sin nye model.

Klassisk Avant-design

Syvende generation af jobklassebilen bevarer det klassiske Audi Avant-design med en forholdsvis skrå bagrude. Taget glider direkte over i den bageste hjørnestolpe, pointerer Audi.

Taget på A6 Avant glider direkte over i den bageste hjørnestolpe, og bagpartiet har den klasisske skrå Audi-afslutning.
Taget på A6 Avant glider direkte over i den bageste hjørnestolpe, og bagpartiet har den klasisske skrå Audi-afslutning.
Den nye Avant er præcis lige så lang som den udgående, 4,93 meter, mens akselafstanden som hos sedanen er syv cm til 2,91 meter. Bredden er udvidet en enkelt cm, mens højden er sænket hele seks cm.

20 procent aluminium

Derimod er det lykkedes Audi at sænke vægten en smule, ”op til” 70 kg. 2.0 TDI vejer f.eks. 1.640 kg. Det skyldes bl.a., at der er brugt mere aluminium - 20 procent af karrosseriet er nu af det lette materiale.

Bagagerummet er på papiret eksakt lige så stort som hidtil, nemlig 565 liter. Når bagsædet lægges ned, kan der være op til 1.680 liter, 20 liter mere end nu.

Åbning med foden

A6 Avant kan udstyres med elbetjening af bagklappen, og en særlig finesse er, åbningen kan aktiveres med en særlig bevægelse med foden. Denne sensor-styrede funktion, der også findes på VW Passat stationcar, kan være nyttig, når man kommer hen til bilen med indkøbsposer i begge hænder.

Udvalget af motorer og gearkasser er præcis som hos sedanen: to benzinmotorer og fire dieseler. De kan kombineres med almindelig sekstrins gear, det trinløse multitronic-gear og det syvtrins dobbeltkoblingsgear s-tronic.

42.000 kr. ekstra

A6 Avant introduceres i Danmark til september, og merprisen vil være ca. 42.000 kr. i forhold til sedanen. Det vil sige, at billigste Avant 2.0 TDI kommer til at koste ca. 636.000 kr.

Næste år kan ventes en højbenet offroad-version kaldet Allroad.