Ny delebil vil dække hele hovedstaden

Når det nye Green Mobilty sender sine 450 elbiler på gaden i København til september, bliver det med en noget større dækning end Drive Now, der er eneste selskab for tiden.

450 Renault Zoe ruller ud som delebiler i løbet af efteråret.
Nyt om biler

Brugen af delebiler har en stor fremtid. Det mener det danske firma Green Mobility, der er klar med en særdeles ambitiøs plan om at rulle dynamiske delebiler ud i Norden, resten af Europa – og på længere sigt hele verden.

Den planlagte zone for de nye delebiler.
Den planlagte zone for de nye delebiler.
København kommer først. Det sker til september, hvor Green Mobility sender 450 eldrevne Renault Zoe på gaden i en meget stor del af hovedstaden. Dækningen kommer til at gå fra lufthavnen i syd til Dyrehaven i nord. Mod vest afgrænses zonen i store træk af Ring 2.

Små zoner ved Ring 3

Desuden vil Green Mobility udvide zonen med ”hotspots”, små satellitter, længere fra centrum. Det er Kongens Lyngby, Ballerup, Herlev, Glostrup og Avedøre Holme. Disse områder er tilsyneladende kun for erhvervskunder med særlig aftale. 

Zonen er der, hvor man kan finde en bil, og hvor man senere kan afslutte turen. Kunderne må gerne køre udenfor, men taxametret tikker, indtil man tjekker ud indenfor zonen.

Bortset fra den større dækning er princippet hos Green Mobility – med tilnavnet Din Bybil – meget lig Drive Now, der kom til København i september:

Holder på gaden

Den elektriske Renault Zoe har en praktisk rækkevidde ved bykørsel på omkring 110-150 km. Det vil række til tre-fire dages brug. Foto: Renault
Den elektriske Renault Zoe har en praktisk rækkevidde ved bykørsel på omkring 110-150 km. Det vil række til tre-fire dages brug. Foto: Renault
Bilerne samles op på gaden ved hjælp af en app, man betaler pr. minut, så længe man har bilen, og når turen er færdig, kan den efterlades et vilkårligt sted på gaden, hvor parkering er lovligt og ikke tidsbegrænset.

Hos Green Mobility slår bestyrelsesformand, ejer og grundlægger, Henrik Isaksen, på en anden praktisk fordel for hans kunder: Green Mobility har aftale med 22 større p-huse i København, hvor delebilen kan afleveres. Det gør det mere sikkert og stressfrit at tage bilen mod centrum, når man er sikker på hurtigt at kunne komme af med bilen.

Renault’er kan lades op ved standere fra både Clever og Eon, men som udgangspunkt er det ikke tanken, at kunderne skal lede efter et ladested og sætte bilen til opladning. 22 servicemedarbejdere vil to gange om ugen flytte bilerne til et af de fem servicepunkter og oplade og rengøre bilerne.

Ukendt pris

Green Mobility vil endnu ikke sige, hvad det kommer til at koste at bruge elbilerne eller hvordan prisstrukturen i det hele taget skrues sammen. Drive Now tager fire kroner pr. minut, 250 kr. i oprettelse og intet løbende abonnementsgebyr.

De første 150 biler kommer i drift 21. september, mens to sendinger mere á 150 biler indsættes henholdsvis 1. oktober og 1. november.

Mens Drive Now benytter den hurtige, firepersoners BMW i3, består Green Mobilitys flåde af Renault Zoe i topversionen, der med lidt god vilje har plads til fem.