25 km pr. liter benzin. Det skal nye biler, der sælges i EU fra 2020, i gennemsnit kunne leve op til.
Sådan bliver kravene til nye biler, hvis og når EU-systemet når frem til endeligt at vedtage skrappe krav til, hvor meget CO2 nye biler må udlede.
95 gram CO2 pr. km lyder kravet på, og da 2015-grænsen hedder 130 gram, er der tale om en betydelig stramning. For benzinbiler er det ca. 25 km pr. liter, for dieselbiler omkring 28 km pr. liter.
Billigere at køre i, dyrere at købe
Dermed kan bilkøberne ikke blot se frem til en grønnere samvittighed, de kan alt andet lige også forvente en lavere brændstofregning. Til gengæld er der risiko for, at bilerne bliver dyrere at anskaffe på grund af mere avanceret teknik.
Der er dog gået storpolitik og industripolitik i den endelige aftale. Tysklands regering sætter – til dels på vegne af bilproducenter som Mercedes-Benz og BMW – hælene i. Ifølge rygter vil tyskerne bl.a. have elbiler til at tælle for fire biler, hvorimod EUs forslag går på at regne dem som to i 2020 trappende ned til én i 2023.
Det har til gengæld fået Ford til at blive ”skuffet”. Ford siger, at som et firma, der er dedikeret til en fornuftig CO2-reduktion, er man skuffet over, at et mindretal af EU-lande kan udskyde beslutningen.
Elbiler giver bonus
I en overgangsperiode vil elbiler og opladningshybrider (med CO2-tal under 50 gram) give en særlig bonus, så bilfirmaets andre biler må forurene mere.
En foreløbig indikation lægger desuden op til, at kravet fra 2025 skal ned på ca. 75 gram – ca. 35 km pr. liter diesel og 32 km pr. liter benzin.
Hvis en bilproducent – med et gennemsnit for alle dets mærker – ikke lever op til grænseværdierne, falder der kontante bøder.
Nye regler vil kræve flere hybrider
Bilindustrien har sagt, at 2020-kravene og i særdeleshed 2025-kravene ikke kan opnås uden en betydelig grad af ”elektrificering”. Det vil sige forskellige former for hybridteknik og egentlige el- og brintbiler.
En forventet ny målemetode, der skal komme i slutningen af årtiet, vil også i sig skærpe kravet, da bilerne efter den officielt vil køre kortere på literen. Men det er uklart, om bilfirmaerne vil blive kompenseret i form af en omregningsfaktor til den gamle norm, eller om den mere strikse målemetode blot bliver lagt oven i 95 gram-kravet.