Fodgænger-nødbremse udløser Euro NCAP-stjerner

De automatiske nødbremsesystemer i nye biler bliver stadig bedre og betyder, at flere nye biler nu selv bremser for fodgængere. En markant forbedring af sikkerheden for bløde trafikanter, mener FDM, som beklager de høje danske afgifter på systemerne.

Sikkerheden er på et meget højt niveau i den nye alfa Romeo Giulia, der får fem velfortjente Euro NCAP-stjerner
Pressemeddelelse

2016 har foreløbig været et stille år hos Euro NCAP. Bare tre biler er med i den seneste pulje fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde, hvilket bringer det samlede antal af testede biler i år op på fem.

Det til trods lyser Euro NCAP-stjernerne godt op over bilerne i den akutelle test. Der er nemlig de maksimale fem stjerner til både Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca og VW Tiguan. Særligt i kategorien voksensikkerhed imponerer bilerne, hvor de er tæt at score 100 procent.

”Det er tre meget flotte resultater, der viser, hvor meget sikkerheden i og omkring biler har udviklet sig bare de senere år. Både når det gælder dem, der sidder inde i bilen, men også øvrige trafikanter,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og fortsætter:

”Særligt de automatiske nødbremsesystemer gør en forskel. Hvor de første nødbremser kun virkede ved lavere hastigheder og kun bremsede for andre biler, har flere nye biler i dag nødbremser, der også virker ved hastigheder på 80 km/t. Nu er systemerne desuden blevet så gode, at de også bremser for fodgængere og cyklister.”

Euro NCAP har de senere år presset på for at få bilproducenterne til at udvikle og udbrede de automatiske nødbremsesystemer (AEB). Det er sket ved blandt andet at give point til nye biler, der har haft et eller flere AEB-systemer. Fra i år får bilerne også point, hvis AEB-systemerne genkender og bremser for bløde trafikanter. Det gør alle testens tre biler.

”Der er ingen tvivl om, at udviklingen inden for AEB-systemer de kommende år vil øge sikkerheden for forgængere markant. Vi ved fra analyser af trafikuheld med bløde trafikanter i Tyskland og Storbritannien, at hvert femte uheld kunne være undgået, hvis bilen havde haft fodgænger-nødbremse. Derfor kan man også undre sig over, at systemerne er fuldt afgiftsbelagt i Danmark. Det er ikke noget, der gavner trafiksikkerheden,” siger Søren W. Rasmussen.

Se alle resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.FDM.dk/euroncap

Alfa Romeo Giulia – Fem stjerner:
Den nye Giulia scorer tæt på maksimum point i selve kollisionstesten og demonstrerer fine resultater for både store og små personer. Den indbyggede nødbremse virker fint ved lave hastigheder, hvor den reducerer risikoen for kollisioner i bykørsel.
Barnesikkerheden er ligeledes god, og alle stoletyper kan fint monteres i bilen.
Sikkerhedsudstyret omfatter desuden en nødbremse (AEB), der bremser for fodgængere, og den virker fint. Også ved motorvejskørsel fungerer nødbremsen godt, og den reducerer risikoen for sammenstød med langsomtkørende eller stillestående biler. Giulia er også udstyret med sporassistent, der advarer mod utilsigtet overskridelse af vognbanens kantlinjer, mens den indbyggede fartbegrænser ikke kunne tilfredsstille eksperterne fra Euro NCAP.

Seat Ateca – Fem stjerner:
Seat Ateca er søsterbil til VW Tiguan. I sidekollisionstesten var der et mindre problem med airbaggardinet, hvilket resulterede i en noget ringere karakter. Men ellers var beskyttelsen god. Den standardmonterede nødbremse (AEB) fungerer fint ved lave hastigheder og reducerer risikoen for kollisioner i bykørsel.
Barnesikkerheden er god, og alle stoletyper kan fint monteres i bilen.
Sikkerhedsudstyret omfatter desuden en nødbremse, der bremser for fodgængere, og den virker fint. Også ved motorvejskørsel fungerer nødbremsen godt og reducerer risikoen for sammenstød med langsomtkørende eller stillestående biler. Ateca fås med en linjevogter, men den er ikke taget med i vurderingen, da den ikke er standardudstyr.

VW Tiguan – Fem stjerner:
Sikkerheden i den nye Tiguan er på et meget højt niveau, og den høje bil giver både god sikkerhed ved frontal- ved sidekollisioner. Også bagendekollisioner er godt dækket ind. Nødbremsen (AEB) er standard og bremser ved kollisioner ved lav hastighed.
Barnesikkerheden er god, og næsten alle stoletyper kan fint monteres i bilen. Kun en enkelt selepude var besværlig at montere på forsædet.
Sikkerhedsudstyret omfatter desuden en nødbremse, der bremser for fodgængere, og den virker fint. En aktiv motorhjelm mindsker risikoen for skader på fodgængere, der påkøres.
Også ved motorvejskørsel fungerer nødbremsen godt og fjerner eller reducerer risikoen for sammenstød med langsomtkørende eller stillestående biler. Tiguan har som standard en linjevogter, og den fås desuden med en fartbegrænser, men da den ikke er standardudstyr, er den ikke taget med i vurderingen.