Danskerne køber ny bil som aldrig før. Næsten 99.000 personbiler fik nummerplade på i første halvdel af 2014, en stigning på syv procent.
Men goderne – eller bilkøbernes gunst – er meget ulige fordelt. Det viser Motors gennemgang af de nyeste registreringstal fra De Danske Bilimportører.
Peugeot 65 procent frem
Årets helt store vinder er Peugeot, der går frem med 65 procent i forhold til samme periode sidste år. Dermed rykker mærket forbi Ford, Toyota og Skoda og genindtager sin ”vante” andenplads. Det er især 107 og 208, der har trukket læsset, men også 308 og 2008 sælger pænt.
Stærk stigning er der også for Nissan, som øger salget 37 procent. Den nye Qashqai har æren med 40 procent af Nissan-salget.
Mazda, som ikke gør så meget væsen af sig, har også fundet mange nye købere i år. 33 procent er salget øget. Fremgangen hviler ligeligt på Mazda 3 (nr. 40 på listen) og Mazda 6 (nr. 45).
Tilfredshed må der også være hos Citroën, Opel og Renault, der går henholdsvis 12, 12 og ni procent frem.
Dacia og Tesla brillerer
De helt store vindere er dog to outsidere, billigmærket Dacia og elbilmærket Tesla. Procenterne giver ikke mening her, men Dacia er på et år blevet Danmarks 20. største mærke, mens Tesla med sin ene, nye S-model har solgt 225 luksuselbiler på et halvt år. Dermed er Tesla næsten dobbelt så stort som Mitsubishi og lige i hælene på Mini.
På taberholdet finder vi faktisk Danmarks suverænt største mærke, VW. Her er salget gået ni procent tilbage, som betyder, at markedsandelen er faldet 16 procent. Skylden er Ups – mikrobilen er gået 25 procent tilbage. Til gengæld stormer Golf frem.
Seat er på en noget mere markant nedtur – et minus på 18 procent og endnu mere i markedsandel. Dermed er sidste års optur vendt på hovedet, og Seat er tilmed blevet overhalet af Mercedes-Benz, som formår at gå ti procent frem.
Fiat og Alfa bløder, koreanere taber terræn
Slemt er det hos Fiat, der i sin model-tørke er dykket 31 procent. Det samme gælder søstermærket Alfa Romeo, som har halveret sit i forvejen lave salg og nu er mindre end Subaru – der næsten har fordoblet sit beskedne salg.
De koreanske mærker Hyundai og Kia taber også terræn. Kia, som overhales af både Citroën og Renault, går direkte tilbage, men begge koreanere taber markedsandel.
Listen over Danmarks 31 største bilmærker i 2014 (personbiler):
Nr. |
Mærke |
Antal |
Markedsandel |
Ændring i salgstal fra 2013 |
1 |
VW |
11.988 |
12,1% |
-9% |
2 |
Peugeot |
10.311 |
10,4% |
65% |
3 |
Ford |
7.986 |
8,1% |
3% |
4 |
Toyota |
6.994 |
7,1% |
1% |
5 |
Skoda |
6.966 |
7,1% |
2% |
6 |
Citroën |
6.436 |
6,5% |
12% |
7 |
Renault |
6.145 |
6,2% |
9% |
8 |
Kia |
5.454 |
5,5% |
-8% |
9 |
Hyundai |
4.751 |
4,8% |
0% |
10 |
Nissan |
4.170 |
4,2% |
37% |
11 |
Opel |
4.072 |
4,1% |
12% |
12 |
Suzuki |
3.270 |
3,3% |
8% |
13 |
Audi |
3.268 |
3,3% |
13% |
14 |
Chevrolet |
2.348 |
2,4% |
-3% |
15 |
Mazda |
2.216 |
2,2% |
33% |
16 |
Fiat |
2.119 |
2,1% |
-31% |
17 |
Mercedes-Benz |
2.098 |
2,1% |
10% |
18 |
Seat |
2.018 |
2,0% |
-18% |
19 |
BMW |
1.861 |
1,9% |
-3% |
20 |
Dacia |
1.316 |
1,3% |
578% |
21 |
Honda |
968 |
1,0% |
-5% |
22 |
Volvo |
929 |
0,9% |
4% |
23 |
Mini |
238 |
0,2% |
-5% |
24 |
Tesla |
225 |
0,2% |
100% |
25 |
Mitsubishi |
135 |
0,1% |
214% |
26 |
Subaru |
93 |
0,1% |
60% |
27 |
Alfa Romeo |
88 |
0,1% |
-46% |
28 |
Land Rover |
45 |
0,0% |
13% |
29 |
Smart |
31 |
0,0% |
-21% |
30 |
Jaguar |
28 |
0,0% |
8% |
30 |
Porsche |
28 |
0,0% |
27% |
Totalmarkedet |
98.714 |
7% |
||
Kilde: De Danske Bilimportører |