Bilforhandlerne havde travlt sidste år. Rigtig travlt. Men ikke med at tælle penge på kistebunden. For selv om der blev solgt rekordmange biler, måtte 152 forhandlere af biler eller motorcykler dreje nøglen om i 2012.
Det svarer til en stigning på næsten 19 procent i forhold til 2011, viser en optælling fra Danmarks Automobilforhandler Forening, DAF.
Svært at tjene penge
Opgørelsen står i skærende kontrast til sidste års bilsalg. Det officielle, foreløbige tal hedder 170.736 indregistreringer. Det er 700 flere end i 2011 og 1.400 over den forrige rekord fra 1986.
De mindste bilklasser, de såkaldte A- og B-segmenter, udgjorde sidste år 60 procent af bilsalget i Danmark, hvilket gør det svært for forhandlerne at tjene penge. VW Up blev den mest købte bil i 2012 med 10.637 indregistreringer.
Antallet af konkurser understreger ifølge DAF, at landets bilforhandlere på trods af rekordsalget ikke har fået flere penge i kassen. De små biler giver generelt en mindre indtjening, og den bliver også mindre ved service og reparationer, og når de senere skal sælges som brugt.
Branche i forandring
Men selvom der er lukket 26 forhandlere mere sidste år end i 2011, har det ikke nødvendigvis en negativ effekt på beskæftigelsen i branchen.
DAF påpeger, at konkurserne også skal ses i lyset af den konsolideringstendens, der præger branchen i disse år. Når to firmaer bliver lagt sammen - eller det ene køber det andet - går det ene firma ofte formelt konkurs.
Færre forhandlere fremover
En analyse af autobranchen fra revisionsfirmaet Deloittes fra december 2011 påpeger, at udviklingen med færre bilforhandlere i Danmark vil fortsætte. Foruden de økonomiske problemer, ligger aldersfordelingen blandt ejere af bilforretninger i den høje ende.
Det betyder, at mange forretninger skal videreføres af andre inden for en kort tidshorisont. Således forventer 46 procent af forhandlerne, at deres virksomhed skal ejerskiftes inden for de næste fem år.